21 519 läst ·
76 svar
22k läst
76 svar
Jordfelsbrytarfundering
Ok så det räcker inte med att huvudbrytare sitter 3 cm till vänster i ett anslutande skåp?Glufsglufs skrev:
I det skåpet sitter nu huvudsäkringarna + mätaren sedan är det kopplat till en säkringscentral med gamla modellen av säkringar som nu ska bytas ut mot denna central
Ska det vara nödvändigt att ha 3 huvudbrytare nu då?
dvs 1 före mätaren & en på mätaren samt ytterligare en före jfb & säkringarna?
Känns overkill rent logiskt tycker jag men visst kan jag peta i en brytare i denna centralen åxå :S
Brytaren vid mätaren är till för att bryta hela anläggningen. Varje gruppcentral ska ha huvudbrytare men om du nu har en central som matar vidare till en annan central via säkringar så behöver du inte en ny brytare men om den nya centralen har direktström utan att gå via säkringar så ska du ha en brytare. Om det nu är så att den centralen du visar är avsäkrad i en annan central så föreslår jag att jfb sätts i den centralen istället direkt efter brytaren.tomsa1962 skrev:Ok så det räcker inte med att huvudbrytare sitter 3 cm till vänster i ett anslutande skåp?
I det skåpet sitter nu huvudsäkringarna + mätaren sedan är det kopplat till en säkringscentral med gamla modellen av säkringar som nu ska bytas ut mot denna central
Ska det vara nödvändigt att ha 3 huvudbrytare nu då?
dvs 1 före mätaren & en på mätaren samt ytterligare en före jfb & säkringarna?
Känns overkill rent logiskt tycker jag men visst kan jag peta i en brytare i denna centralen åxå :S
Det är just sånna här grejer som gör att anläggningar kan vara totalt livsfarliga, folk tror sig veta rent logiskt hur det ska vara men det kan bli hur fel som helst.

Så ser det ut idag
Den 2 översta är för "diverse el"
Den undre är enbart för elvärmen
De 3 säkringscentralerna ska bytas ut mot 2
1 för källare elen
1 för elvärmen samt de nya värmegolven i källaren (som har brytare & separat jfb)
Från detta går det en kabel till garaget som har egen central samt en kabel till en central som sköter våningsplan i huset
Dessa andra centraler har brytare samt jfb i garaget & är direktmatade från huvudcentralen
Som ni ser så är en åtgärd nödvändig
Redigerat:
Om du nu ska sätta två separata centraler till olika saker så är det också en fördel att ha två brytare till. Du har brytaren vid huvudsäkringarna för att bryta allt, sen har du en brytare för allmänelen och en brytare för värmen, då behöver du inte bryta exempelvis hela huset om du vill flyta eller byta ett element. Jfb på båda centralerna bör du också ha.
Men tänk nu också på att om du gör något fel vilket kan hända med tanke på att du visat en viss okunskap är att inget försäkringsbolag i världen kommer att täcka upp det du förstör eller dödar.
Anlita en elektriker, några tusenlappar mot ett liv eller nerbrunnet hus lär det vara värt väl?
Med tanke på hur anläggningen ser ut med ålder osv så kommer du troligen att få någon felsökning på jordfel när jfb är inkopplad och då måste du ställa dig frågan isf om du klarar av att lösa det problemet också.
Men tänk nu också på att om du gör något fel vilket kan hända med tanke på att du visat en viss okunskap är att inget försäkringsbolag i världen kommer att täcka upp det du förstör eller dödar.
Anlita en elektriker, några tusenlappar mot ett liv eller nerbrunnet hus lär det vara värt väl?
Med tanke på hur anläggningen ser ut med ålder osv så kommer du troligen att få någon felsökning på jordfel när jfb är inkopplad och då måste du ställa dig frågan isf om du klarar av att lösa det problemet också.
Kan bryta värmen med en brytare,garaget har egen brytare & den andra har åxå egen brytare
Centralen till värmen & garaget har även jordfelsbrytare i resp central
All el till centralerna samt elementen är nytt,alla golv nya så det borde inte vara nå´t men självklart vet man inte
Har aldrig kopplat jfb förr därav frågan
Tanken var att ta hit en elektriker för koll sen
Borde kosta mindre än att ha en som byter alla kablar,brytare osv tänkte jag
All el till centralerna samt elementen är nytt,alla golv nya så det borde inte vara nå´t men självklart vet man inte
Har aldrig kopplat jfb förr därav frågan
Redigerat:
Visst kan du göra så om han vill ta ansvaret för att allt är ok, det är inte många som åker ut och tar ansvar för att godkänna hemmainstallationer nu för tiden om det inte är nån man känner som litar på att man vet vad man har gjort. Jag skulle aldrig gå med på något liknande även om kunden säger att "jag tar allt ansvar" för händer det nått så kan man ge sig sjutton på att kunden säger " men elektriken bla bla bla" sa att det var ok.tomsa1962 skrev:Kan bryta värmen med en brytare,garaget har egen brytare & den andra har åxå egen brytare
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Var på väg att skriva ett långt svar, men ångar mig och instämmer för Glufsglufs - du behöver en kompis-kompis-elektriker som kan hjälpa dig här. Jag tror att du har en försvinnande liten chans att lyckas få tag på en elektriker i efterhand som vill komma och "godkänna" din installation. Ta i så fall kontakt med en elektriker i förväg istället så har du betydligt större chans. Men du behöver troligen visa denne att du behärskar uppgiften, t.ex genom att visa upp en plan.
Det allra viktigaste du ska börja med är att läsa på ordentligt för hur en central med JFB är kopplad, för båda fallen inkommande PEN och separata PE+N. Skilj på skyddsjord och nolla (jordplint och nollplint). Fundera över om det finns någon skillnad i att mata en dvärg från undersida/översida.
Det får inte finnas tillstymmelse till "det funkar väl?" när du slutligen slår på strömmen. Studera dom skrifter som det länkas till om installation av JFB, och andra trådar hör på forumet, t.ex denna som är någon vecka färsk:
http://www.byggahus.se/forum/el/152...lerad-jfb-kan-jag-lita-pa-installationen.html
Planera sedan hur den nya centralen ska se ut. Det finns ett antal frågor som du behöver söka svar på.
Det allra viktigaste du ska börja med är att läsa på ordentligt för hur en central med JFB är kopplad, för båda fallen inkommande PEN och separata PE+N. Skilj på skyddsjord och nolla (jordplint och nollplint). Fundera över om det finns någon skillnad i att mata en dvärg från undersida/översida.
Det får inte finnas tillstymmelse till "det funkar väl?" när du slutligen slår på strömmen. Studera dom skrifter som det länkas till om installation av JFB, och andra trådar hör på forumet, t.ex denna som är någon vecka färsk:
http://www.byggahus.se/forum/el/152...lerad-jfb-kan-jag-lita-pa-installationen.html
Planera sedan hur den nya centralen ska se ut. Det finns ett antal frågor som du behöver söka svar på.
- Kommer det en PEN från din mätare eller separata PE och N? Hur ska det kopplas in i centralen?
- Huvudbrytare i varje central är rekommendabelt. Det är ju inte helt uppenbart vad brytaren under elmätaren går till.
- Har du rätt bestyckning av dvärgar? Gå igenom varje gruppledning och kontrollera att en av dina dvärgar, C10/C16 eller vad du har, fungerar med hänsyn till förväntat strömuttag, utlösningsvillkor (kortslutning) och överlast. Dvärgar har en annan karakteristik än gamla diazed-"proppar" som dom går inte att byta mot varandra hur som helst. Du kan behöva t.ex en B6A, B10A, C13A eller C6A i något fall.
- Föregående punkt kan kräva fler/ändrade/grövre gruppledningar.
- En JFB kan visa sig vara för lite. Du kan behöva fler. Du måste också vara beredd på problem med överledning mellan jord-nolla i huset. Det kan bli en lång dag att felsöka så det är en fördel att mäta isolationen i förväg så att du inte står med en central som det inte går att få ström i, där du i desperation kopplar bort JFBn :@ för att familjen skriker efter ström sent på kvällen.
- Du har alltså två huvudledningar till garage och till övervåningen från denna central? Hur ska dom kopplas in (är det 4 eller 5-ledare)?. Behöver dom avsäkras i centralen? Ska dom gå via eller förbi JFBn i centralen?
- Hur tänker du skarva gruppledningar som inte räcker fram?
- Hur ska du mata elvärmecentralen under?
Hade inte tänkt mej att behöva lägga ut en komplett avhandling här ang vilkem säkrings som ska serva vad etc
Tyckte det var onödigt och att ni hade bättre och roligare läsning för er
Allt jag undrade över var om det spelade nå´n roll från vilket håll man matade en jfb
Fick svaret att det spelade ingen roll men däremot var det nå´n som skrev att matningen till säkringen inte fick ske på ovansidan,vilket jag då undrade varför?
Ang matning till övriga centralerna (4 led) så är ju den biten bara att flytta över från befintlig installation eftersom den inte ska ändras
Även från huvudsäkringarna är det 4 ledare som tidigare nämnts
Skarva vilka gruppledningar som inte räcker fram ?? Har jag skrivit nå´t om inte räcker fram om jag kan mata den vägen jag ville??
Så en jfb kan bli för lite för golvvärmen & elementen?
Eller menar du till belysningen & uttagen i källaren?
En dvärg? annat ord för jfb ??
För det var det jag frågade ang
Allt jag undrade över var om det spelade nå´n roll från vilket håll man matade en jfb
Fick svaret att det spelade ingen roll men däremot var det nå´n som skrev att matningen till säkringen inte fick ske på ovansidan,vilket jag då undrade varför?
Ang matning till övriga centralerna (4 led) så är ju den biten bara att flytta över från befintlig installation eftersom den inte ska ändras
Skarva vilka gruppledningar som inte räcker fram ?? Har jag skrivit nå´t om inte räcker fram om jag kan mata den vägen jag ville??
Om man säger så här, vissa säger att det inte spelar någon roll om du kopplar in en jfb på ovan eller undersidan, jag har själv varit med om en jfb som inte funkade som den skulle när inkommande låg på undersidan så jag gör aldrig så själv.tomsa1962 skrev:Hade inte tänkt mej att behöva lägga ut en komplett avhandling här ang vilkem säkrings som ska serva vad etc
Om du har 4-led så kan du inte koppla in en jfb hur som helst, PEN ska delas upp innan den går vidare till nollskenan, detta måste göras rätt!!!
Dvärgbrytare är så kallade snabbsäkringar. Där ska du också tänka på vilken ampere du ska ha och vilka utlösningsvillkor som gäller/passar. Dessa är gjorda som så att man på ovansidan ska ha strömlöst när den är avslagen, jag vet inte om det är något krav men jag vet ingen elektriker som dragit ut gruppledningen på undersidan.
Du ska också veta vilken dimension du ska ha på fasskenorna samt som Bo sa, att sätta brytare och minst en jfb på centralerna är att föredra.
Gruppledningar är alltså alla kablar som går från central ut i systemet och jag kan till 99% lova att alla trådar kommer inte att räcka till respektive säkring och skenor. Skarvning av dessa kan man heller inte göra på vilket sätt som helst.
El är inte lätt och det är dom små detaljerna som kan göra en anläggning livsfarlig hur mycket man än förstår logiken i hur en elanläggning ska kopplas och hur den funkar samt att en trolig påföljd med felsökning av jordfel kommer inte att bli kul.
jfb som sitter i var förkopplad som ingående från undersidan
Gruppledningarna från mätarcentralen räcker till 1:a centralens jfb OM de kan monteras så som jag frågade om från start annars inte
Ska de skarvas får det väl göras med kopplingsplint för dinskena i centralen antog jag?
Fas skenorna om du menar den skenan som förbinder säkringarna (?) är 10mm2
Dela upp en PEN ledare ?
Kanske ingen vill svara på iofs ?:S
Eller är detta rätt?
Så är den iallafall förkopplad
Å sen ansluta alla nollor till nollskenan & alla jord till jordskenan?

Gruppledningarna från mätarcentralen räcker till 1:a centralens jfb OM de kan monteras så som jag frågade om från start annars inte
Ska de skarvas får det väl göras med kopplingsplint för dinskena i centralen antog jag?
Dela upp en PEN ledare ?
Eller är detta rätt?
Så är den iallafall förkopplad
Å sen ansluta alla nollor till nollskenan & alla jord till jordskenan?

Redigerat:
Den central du visar på bilden har matats uppifrån men säkringarna har också fått sin matning uppifrån vilket jag personligen inte skulle ha gjort. Normalt sätt så bygger man en central så att det sitter i ordning 1.huvudbrytare, 2.jfb, 3.säkringar på reseten av din-skenan och om den är två radig så säkringar på den undre skenan också om man har behov av det. Matningen/stigare (vad man nu vill kalla det) kopplas in på ovansidan av jfb (helst efter att ha gått genom en HB) och på så vis så kan man på undersidan direkt ansluta fasskenan som sen matar vidare till säkringarna på deras undersida. Överkoppling till den undre raden sker antingen med tråd i rätt dimension eller en färdig bygel och kopplas således också in på undersidan av säkringarna ihop med en ny fasskena.tomsa1962 skrev:jfb som sitter i var förkopplad som ingående från undersidan
Dela upp en PEN ledare ?
Gruppledningarna är inte det som kommer från mätaren utan de som går ut från centralen.
Som elektriker så måste jag påpeka att du inte har tillräcklig kunskap för att göra detta, även om du fixar att bygga ihop centralen så har du fortfarande problemet med att använda rätt säkringar, troliga skarvningar av gruppledningar och trolig felsökning på jordfel. Anlita en elektriker som fixar till det där, själva arbetet med att koppla in centralerna gör han/hon nog inom 4 timmar (om elektrikern vill handskas med Rutab förstås) men sen kan det ju också bli felsökning då ingen vet har det är ställt med jord och nolla i anläggningen, något som bara märks när en jfb kommer på plats. Du kommer att bli tokig i det läget du slår på centralen och jfb löser direkt. Sen kan jag inte med gott samvete förklara mer om just detta för risken för fel är som sagt lite överhängande tyvär.
Men det kanske finns någon annan som gärna hjälper till.
Jag tycker Bo.Siltberg har gett ett rätt bra svar.
Förstår man inte alla de punkter han räknar upp så är JFB-inkopplingar och centralbyten ingen uppgift man ska ge sig på. I samarbete med någon som kan alla dessa grejer, så är svaret ja, men annars nej.
Och ska man in med en jordfelsbrytare så är det inte trivialt med PEN, PE + N, eller fyrledar-system resp femledarsystem som man också kan kalla det. Tvärtom, det är själva essensen i en JFB-installation.
Jag kan inte heller leda dig genom en installation över internet så här, jag kan inte överblicka alla delar och se alla problem/faror.
Förstår man inte alla de punkter han räknar upp så är JFB-inkopplingar och centralbyten ingen uppgift man ska ge sig på. I samarbete med någon som kan alla dessa grejer, så är svaret ja, men annars nej.
Och ska man in med en jordfelsbrytare så är det inte trivialt med PEN, PE + N, eller fyrledar-system resp femledarsystem som man också kan kalla det. Tvärtom, det är själva essensen i en JFB-installation.
Jag kan inte heller leda dig genom en installation över internet så här, jag kan inte överblicka alla delar och se alla problem/faror.
Redigerat: