Hej! Har köpt ny ugn från Ikea. När jag startade den för första gången löste jordfelsbrytaren ut efter ca 3min..... Elektrikern som installerade den hade en mätare som surrade när han mätte att den var jordad. Några tips?

Ja, koppla bort jordfelsbrytaren från spisen och kör ugnen ett tag. Kan bli så på nya ugnar så dom måste "bränna" in sig.

Inte helt ovanligt. Prova att köra igen, många gånger försvinner felet när ev. kondens har torkat ut.
Att elektrikern har kontrollerat jorden har inget med ev. jordfel som får jfb att lösa ut.

Mitt tips är att prova åtminstone några gånger till.

huggan skrev:
Ja, koppla bort jordfelsbrytaren från spisen och kör ugnen ett tag. Kan bli så på nya ugnar så dom måste "bränna" in sig.
Hur tycker du att TS ska bära sig åt för att koppla bort JFBn? Du kanske menar att han ska ringa hem elektrikern igen som får göra detta under kontrollerade former?

• Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Hur tycker du att TS ska bära sig åt för att koppla bort JFBn? Du kanske menar att han ska ringa hem elektrikern igen som får göra detta under kontrollerade former?
Ja.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Hur tycker du att TS ska bära sig åt för att koppla bort JFBn?
Jo, du förstår att man börjar med att sprätta bort glaset på valfri mätarsäkring, sedan så tar man en ... ;) (Nej, gör inte det, ingen bra elprocedur börjar så).

Vi säger ju ofta regelmässigt när det kommer till olika värmespiraler med fukt i att man skall köra dem utanför JFBn, men detta blir ju svårare och svårare ju längre tiden går. I mitt eget hus så har jag precis ingen möjlighet att köra något utanför en jordfelsbrytare, med mindre än att jag skruvar av locket på centralen. Och då är vi helt plötsligt i ett helt annat territorium.

Så att lägga med en brasklapp om att det eventuellt inte är det lättaste att åstadkomma på ett säkert sätt, dvs att köra något utanför JFB i en mera modern anläggning, det skadar ju inte på något sätt. Dvs, om man inte är väldigt bekväm med potentiellt farliga abrovinscher och laborerande så betyder det realistiskt att man måste ha dit en elektriker.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ett sett som jag tog till när jag va ganska säker på att det va spisen som fick JFB att lösa va att istället för att koppla förbi JFB va att koppla bort Jord i spisen och hålla mig på behörigt avstånd under testet. Kanske inte helt OK men kände att detta va lättare och säkert säkrare än att jag skulle in och fingra i centralen och försöka koppla förbi JFB.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
snuttjulle skrev:
Ett sett som jag tog till när jag va ganska säker på att det va spisen som fick JFB att lösa va att istället för att koppla förbi JFB va att koppla bort Jord i spisen och hålla mig på behörigt avstånd under testet. Kanske inte helt OK men kände att detta va lättare och säkert säkrare än att jag skulle in och fingra i centralen och försöka koppla förbi JFB.
Ja, det kan vara ett smart sätt. Men då måste man som sagt vara rimligt säker på att det verkligen är ett hanterbart litet läckage man har att göra med, och inte ett riktigt jordfel... (Borde kunna gå att mäta för att få någon slags säkerhet i det).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.