Kablarna är av typ EKLK och har en aluminiummantel + manteljord, den ska kopplas till jord

J jonaserik skrev:
Kablarna är av typ EKLK och har en aluminiummantel + manteljord, den ska kopplas till jord
kopplade in mantlarna i jordklämmorna, wago. Är det extraskydd eller?

Ja man kan kalla det extra skydd. Biledaren skyddsjordar kabelmanteln, och man får då ett extra skydd mot en spade. Så det är bara bra att ansluta den där man kommer åt, i bägge ändar om man vill. Tillverkningsnormen för EKLK föreskriver till och med att biledaren ska jordas.

Den grön/gula skyddsledaren i kabeln förmedlar skyddsjord till lampan, och till kabelns mantel.

Du får ju se till att armaturen verkligen blir skyddsjordad. Dra en skruv i fästet eller dylikt så att du får en bra anslutning.

Anledningen till dessa skador vore också av intresse. Kan det handla om gnagare? Skadorna kommer knappast ifrån kabelrörelser pga tjäle.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja man kan kalla det extra skydd. Biledaren skyddsjordar kabelmanteln, och man får då ett extra skydd mot en spade. Så det är bara bra att ansluta den där man kommer åt, i bägge ändar om man vill. Tillverkningsnormen för EKLK föreskriver till och med att biledaren ska jordas.

Den grön/gula skyddsledaren i kabeln förmedlar skyddsjord till lampan, och till kabelns mantel.

Du får ju se till att armaturen verkligen blir skyddsjordad. Dra en skruv i fästet eller dylikt så att du får en bra anslutning.

Anledningen till dessa skador vore också av intresse. Kan det handla om gnagare? Skadorna kommer knappast ifrån kabelrörelser pga tjäle.
Jordkenan sitter på lamphuvudet som monteras ovanpå stolpen och fixeras med 3x småskruv. På jordskenan fanns förborrade hål, skalade en jordkabel som fördes genom hålet och tvinnade samt tejpade med eltejp. Menar du att jag ska göra nåt mer för att skyddsjorda?

Tänkte också att det måste vara gnagare. Tips på gnagarskydd? Klippa ut metallnät och föra in i stolpen? Gjuta några cm inne i röret så de inte kan gräva in sig? Hälla i mindre grus?

Tror inte det är gnagare, var finns ett hål som är som en lillfingersnagel ?

J jonaserik skrev:
Tror inte det är gnagare, var finns ett hål som är som en lillfingersnagel ?
Ser inga hål så kan bara anta att det är nånstans i anslutning till marken som de grävt in sig eller hittat nån hålighet i så fall.

E etompau skrev:
Säkringar skyddar mot överbelastning/kortslutning. En jordfelsbrytare löser ut vid felströmmar på 30 mA eller mer mot jord.

Alltså två olika skyddsmekanismer.
Det kan ibland vara svårt att identifiera och hitta stället där överledningen som skapar felströmmen finns.
Vad är en felström? Flyktingampere?

Är rätt smalt och trångt i stolpen, så mycket tveksamt till sork/möss, ser lite hempul ut och då blir skalningar och inkopplingar därefter.

J jonaserik skrev:
Är rätt smalt och trångt i stolpen, så mycket tveksamt till sork/möss, ser lite hempul ut och då blir skalningar och inkopplingar därefter.
Inte ens hempularen borde göra sån grov och ful miss :rofl: men kanske man ska hälla i lite stenmjöl i stolparna för att förhindra att gnagare letar dig upp?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hos mig. Varje sensommar så löser jordfelsbrytaren ut.
Genom att bryta dvärgbrytare och skruva ur diazed-säkringar så har anledningen konstaterats för mer än 15 år sedan.
Typ svarta sockermyror som bygger bo i trädgårdsbelysningens nedre del av stolpen. Där jordkabel anslutningen finns. Till belysning och motorvärmaruttag.

Jag har pissat, hällt olja, hett vatten, gjutit mm. Men det hjälper inte. De är livskraftiga dessa myror.
Så typ 5 månader kvar.

M Mjolnir skrev:
Jordkenan sitter på lamphuvudet som monteras ovanpå stolpen och fixeras med 3x småskruv. På jordskenan fanns förborrade hål, skalade en jordkabel som fördes genom hålet och tvinnade samt tejpade med eltejp. Menar du att jag ska göra nåt mer för att skyddsjorda?
Om övre delen skruvas fast mot fundamentröret så ska det inte behövas mer, det bör blir bra kontakt.

• Älska
Mjolnir
  • Laddar…
Bästa sätt att skydda mot gnagare som letar sig in?

Vi kan inte ha katt då jag är allergisk så vi är glada åt att det finns grannar som låter katterna gå lösa. Den bästa råttjägaren har tyvärr flyttat. Han kunde sitta i timmar och vänta ut råttan. Vi har även en räv som är väldigt effektiv.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Allt som möss inte kan tugga på duger, sten, hårdplast, metalltrassel etc.
De lär också sky nån växt, kan det vara enris, kommer inte ihåg.

Jag hade möss i bilen. De letade sig in i motorutrymmet, fann vägen till luftfiltret. Utan veta vad det var för något så gick det att tugga hål i. Sedan leta sig fram genom rör och genom fläkt in i bilen. Där fanns sätet att tugga på. Ett rostlagningsnät i aluminium över luftfiltret verkar hålla dem borta.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Allt som möss inte kan tugga på duger, sten, hårdplast, metalltrassel etc.
De lär också sky nån växt, kan det vara enris, kommer inte ihåg.

Jag hade möss i bilen. De letade sig in i motorutrymmet, fann vägen till luftfiltret. Utan veta vad det var för något så gick det att tugga hål i. Sedan leta sig fram genom rör och genom fläkt in i bilen. Där fanns sätet att tugga på. Ett rostlagningsnät i aluminium över luftfiltret verkar hålla dem borta.
Helt jävla sjukt haha blir å hälla lite väggrus i stolparna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.