Även jag har erfarenhet testknappen inte fungerar på vissa JFB.
Rrrrr- Jag har sett flera JFB som varit kopplade på detta sätt då installatören använt dom befintliga kablarna efter HB som inte nått till "rätt" sida. Ren lathet alltså :S
Rrrrr- Jag har sett flera JFB som varit kopplade på detta sätt då installatören använt dom befintliga kablarna efter HB som inte nått till "rätt" sida. Ren lathet alltså :S
Eftersom jag precis monterat en Malmbergs JFB och fått mig tillsagt att jag kopplade kablarna på fel sida så var jag tvungen att fundera på detta. Testknappen funkade förresten.
Jag påstår följande: Om det inte finns någon jordanslutning på JFB:n, så GÅR det inte att göra en testknapp som är beroende av vilken sida man kopplar in resp. ut.
Testknappen är ett motstånd mellan en fas och nollan. Tar man fas och nolla på samma sida om JFB, spelar det ingen roll hur man kopplar, den löser ändå inte. Det ser nämligen ut som en enfaslast vilken som helst om hela arrangemanget sitter på insidan, och om det sitter på utsidan så händer ingenting i alla fall.
Andra alternativet är fas från insidan till nolla på utsidan. Här går det "för lite" ström genom nollan, och JFB:n löser ut.
Tredje alternativet är nolla från insidan till fas på utsidan, då går det "för mycket" ström genom nollan, och JFB:n löser ut.
Jag kan ha fel, men då vill jag vet på vilket sätt så jag lär mig något nytt!
Förresten, hur vet man vad som är rätt håll?
Jag påstår följande: Om det inte finns någon jordanslutning på JFB:n, så GÅR det inte att göra en testknapp som är beroende av vilken sida man kopplar in resp. ut.
Testknappen är ett motstånd mellan en fas och nollan. Tar man fas och nolla på samma sida om JFB, spelar det ingen roll hur man kopplar, den löser ändå inte. Det ser nämligen ut som en enfaslast vilken som helst om hela arrangemanget sitter på insidan, och om det sitter på utsidan så händer ingenting i alla fall.
Andra alternativet är fas från insidan till nolla på utsidan. Här går det "för lite" ström genom nollan, och JFB:n löser ut.
Tredje alternativet är nolla från insidan till fas på utsidan, då går det "för mycket" ström genom nollan, och JFB:n löser ut.
Jag kan ha fel, men då vill jag vet på vilket sätt så jag lär mig något nytt!
Förresten, hur vet man vad som är rätt håll?
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Ja, det var bara *konventionen* jag hade synpunkter på. *Funktionen* skall vara densamma och jag instämmer med föregående talare (om man inte borrarisär jfbn då vill säga; kontaktorn sitter ju på ena sidan om transformatorn och bryter alltså "förr eller senare").-MH- skrev:
Fast mycke_nu hittade en enfas plugin numera förbjuden variant där testknappen inte var någon riktig "testknapp" (dvs inte genererade någon felström genom difftrafon) jag orkar inte lura ut om någon motsvarande fulkonstruktion i en 3-fas jfb skulle ge upphov till fenomenet, fungerar inte kopplad på ena hållet.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 14 inlägg
Installation av jordfelsbrytare....Elsäkerhetsverket
http://www.elsak.se/download/18.60a759a611147b1cd6180004407/Installation_av_jordfelsbrytare.pdf
http://www.elsak.se/download/18.60a759a611147b1cd6180004407/Installation_av_jordfelsbrytare.pdf
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Tabellen med typiska läckströmmar var intressant. Det blir en del om man summerar. (Har tyvärr ingen mA tångammeter så jag har inte mätt i min egen anläggning). Men det borde man ju se till att ens rikare kompisar skaffar... ;-)
Det finns jordfelsbrytare som har elstyrt tillslag stället för den mekaniska vippan.
En sådan JFB går med största sannolikhet inte att aktivera om man vänder den fel.
Ni som säger att ni har sett test-knappar som inte fungerar vid felvändning,
kan det ha varit tillslaget som inte fungerade?
/Hasse
En sådan JFB går med största sannolikhet inte att aktivera om man vänder den fel.
Ni som säger att ni har sett test-knappar som inte fungerar vid felvändning,
kan det ha varit tillslaget som inte fungerade?
/Hasse
Normalt är jordfelsmoståndet kopplat till nollan efter "spolen" och fasen tas före spolen. Kopplar man då matningen så att ink. nollan ligger på "fel" sida av JFB och faserna på "rätt" sida kommer inte jfb att lösa, det flyter i det fallet ingen felström genom "spolen" på jfb
Aha, nu begriper jag hur du menar. Det gäller alltså om inkommande nolla är kopplat på nerifrån, och inkommande faser kopplat på uppifrån? Ja, då funkar det inte. Tänkte inte på att någon kan få för sig att koppla inkommande ledningar på olika sidor, men det går ju. 
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Den enda (enfas) jfb som jag vänt fel på det viset kunde inte låsas överhuvudtaget. För en enkel enfas jfb så blir det ganska tydligt att det måste vara så, strömmen måste flyta åt rätt håll i differenstransformatorn annars så tar magnetflödena inte ut varandra (om man kopplar den ena ledaren "baklänges" så kommer magnetfälten istället att samverka). Jag får inte till det ens med den "signalbehandling" som en verklig jfb ägnar sig åt.elmont skrev:
För en trefasjfb blir det lite mer komplext. Den borde (i teorin i alla fall) kunna hålla sig uppe så länge som den bakvända nolledaren är obelastad, dvs faserna är jämt belastade, eftersom strömmarna (och därför magnetflödena) enkom flyter i fasledarna. Men skulle det fungera i praktiken under drift i en typisk villa installation?
Men OK, om du postulerar att om man kopplar nollan bakvänt i en obelastad eller perfekt symetriskt belastad (men spänningssatt) jfb och trycker på testknappen så kan jag se hur den inte skulle lösa; vad man i praktiken då gör är att lägga en last motsv. >30mA innan jfbn; och då kan den naturligtvis inte lösa ut. (Detta förutsätter att man fått fasledarna in från ett visst håll, dvs så att uttaget av felströmmen innan trafon ligger på elnätssidan). Dvs dritffallet motsvarar installation. Men, jag undrar om en sådan jfb skulle stanna uppe särskilt länge när man börjar att använda anläggningen.
Det här är enda sättet jag får till det, men jag kan som vanligt ha tänkt med fel ända av kroppen.
Jag undrar dock om det finns någon jfb som uppvisar det här beteendet när faserna och nollan alla är kopplade "åt samma håll"? Då får jag inte till att en korrekt implementerad testfunktion (dvs en som blöder mer än utlösningsströmmen förbi difftrafon) inte skulle fungera beroende på om man kopplat inkommande/utgående på ena eller andra sidan.