Hon verkar vara helt ute och cyklar. Här är ett klipp från blanketten till just Länsförsäkringar, som vi fått från länsförsäkringar för att ge till kunder:LillaSandra skrev:
Att tänka på.
*
Alla apparater orsakar bränder. Därför måste ALLT vara med. Inget läggs utanför.
*
Den typ som heter Klass A rekommenderas alltid. Finns även andra glöm dem eftersom klass A även reagerar för överlagrad likström. Med det menas att jordfelsbrytaren fungerar även om växelspänningen smutsats ned av likströms- smuts från till exempel en dimmer.
*
Om den monteras utomhus eller i ouppvärmda utrymmen skall den vara märkt
med snöstjärna. Det betyder att den är godkänd för montage ned till - 25grC.
*
En elanläggning bör alltid sektioneras. Med det menas att elanläggningen delas upp. En
villa bör installeras med minst två jfb. En för värmen och en för övriga installationer.
*
Att de tjuvlöser när man är borta är inte sannolikt. Huset går ju ned på tomgång!
Jag har en automatsäkringscentral med dubbla automatsäkringar där nollan också bryts när säkringen löser ut. Räcker då med en jordfelsbrytare. Får jag nu jordfel, så slår jag bara ner aktuella säkring som bryter nollan också. Behöver då inte ringa elektrikern akut utan kan vänta till måndag.
Listigt, men kanske lite dyrt för att enbart ta hand om specialfallet kortslutning nolla-jord. Sedan måste du även vara hemma för att "sektioneringen" skall funka.
Men har man få grupper och mycket jordfel, så varför inte.
Men har man få grupper och mycket jordfel, så varför inte.
bara du har inkommande på ena sidan å utgående på andra så är det bra..
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Men om man vänder den "fel" så fungerar väl inte testknappen?
Den introducerar ju ett litet jordfel, om det "felet" då hamnar på insidan istället för utsidan på jfb, så borde den ju inte lösa ut.
Den introducerar ju ett litet jordfel, om det "felet" då hamnar på insidan istället för utsidan på jfb, så borde den ju inte lösa ut.
Jag vet inte om det finns något krav, men om du har en valmöjlighet skasarrow skrev:
du koppla inspänningen till sida 1, och det som skyddas på sida 2.
Det mesta av innanmätet på JFB är kopplat till sida 2,
så om höljet på JFB råkar trilla av, eller om man "råkar" borra in i JFB,
så har det betydelse hur man kopplat.
Har man kopplat "fel" så kommer JFB kanske inte lösa ut när man kommer åt innanmätet,
och även om den gör det så är innanmätet fortfarande spänningssatt!
/Hasse
Redigerat:
Som vanligt gäller tillverkarens anvisning. Jag har sett jordfelsbrytare som har en angiven instllationsriktning och de där det uttryckligen är stött att ansluta på båda hållen.
Det är möjlgit att även de med en angiven riktning hade fungerat lika bra på andra hållet (förmodligen), men det är det bara tillverkaren som vet säkert.
Det är möjlgit att även de med en angiven riktning hade fungerat lika bra på andra hållet (förmodligen), men det är det bara tillverkaren som vet säkert.
Jag kan bara komma på två möjliga förklaringar:elmont skrev:
1. JFB har en jordanslutning, och testknappen ger en "riktig" läckström till jord,
så som hempularen menade. Jag trodde inte det fanns JFB med jordanslutning.
2. Det var en 3-fas JFB där man inte använde alla anslutningarna, och när testknappen
inte fungerade så var det fel anslutning som inte användes.
/Hasse
ja precis, får nåt annat sätt finns ju ej, endera är resistorn för läckströmmen kopplad mellan nollan och någon av faserna, så både nollan och just den fasen måste a kopplade för det ska funka, eller så är resistorn inkopplad fas-fas och då måste dessa båda faser vara anslutna, det framgår av koppl. schemat på JFB'n!b_hasse skrev:Jag kan bara komma på två möjliga förklaringar:
1. JFB har en jordanslutning, och testknappen ger en "riktig" läckström till jord,
så som hempularen menade. Jag trodde inte det fanns JFB med jordanslutning.
2. Det var en 3-fas JFB där man inte använde alla anslutningarna, och när testknappen
inte fungerade så var det fel anslutning som inte användes.
/Hasse
nej det gör den inte, eftersom läckströmmen är kopplad utanför strömtransformatorn, på var sin sida om den! den tar fasen från den ena sidan, och nollan/nån annan fas från den andra sidan, och skapar på så vis en felström som inte går igenom strömtrafon!
kolla kopplingschemat på en hager JFB (för det är väl don proffsen använder) får du se hur det är kopplat innan du påstår nåt annat!
men man kan ju givetvis inte ha inkommande faser på samma sida som utgående nolla.
kolla kopplingschemat på en hager JFB (för det är väl don proffsen använder) får du se hur det är kopplat innan du påstår nåt annat!
men man kan ju givetvis inte ha inkommande faser på samma sida som utgående nolla.
Redigerat: