Jag jobbar också med el hela dagarna (och ibland även helger och kvällar ;D)

Som behörig elinstallatör med ansvar för mina egna installationer samt för dom som jobbar under min behörighet försöker man ju vara uppdaterad på alla regler som gäller och jag har inte sett eller hört något sådant!

Det är klart specificerat i regelboken vilka speciella delar som måste vara skyddade. Den som "tar" mest är:

471.4.2 Vid nyuppförande av bostäder, grundskolor, fritidshem och daghem skall den elektriska
installationens gruppledningar skyddas av jordfelsbrytare med högst 30 mA
märkutlösningsström. Vissa delar av installationen där avbrott kan medföra allvarliga
konsekvenser kan undantas från skyddet.
Enligt samma förutsättningar som gäller i det föregående stycket skall vid utbyte av
befintlig gruppcentral installeras jordfelsbrytare för skydd av från centralen utgående
gruppledningar.
Råd: Delar av installation där avbrott kan få allvarliga konsekvenser kan t.ex. vara vissa larmutrustningar
samt panna för rumsuppvärmning.
471.4.3 Råd: När en jordfelsbrytare är föreskriven för skydd av en viss del av en installation, t.ex. nätanslutet
uttag i badrum, rekommenderas att skyddet även omfattar den matande gruppledningen.

undantag från krav om jfb är 32A 3-fas uttag och större, inte så vanligt på villor....blir det inte dyrare att installera x-tra radiatorer än en till jfb? det framgick ju inte av första frågan vilken uppvärmningen det är i huset. samt som föregående skrivare skrev att vissa saker kan undas från jfb.

En liten fråga bara, hur kommer det sig att försäkringsbolagen vill att man endast ska ha en jordfelsbrytare (ger särskild rabatt för det) ? ???

Så står det väl ändå inte i formuleringen från f-bolaget. Minst 1 står det om ja inte minns fel.

Erik_D skrev:
Så står det väl ändå inte i formuleringen från f-bolaget. Minst 1 står det om ja inte minns fel.
jag tecknade ny villaförsäkring igår hos Länsförsäkringar - tjejen i luren var väldigt noga med att har man fler än 1 jordfelsbrytare så får man ingen rabatt!

LillaSandra skrev:
jag tecknade ny villaförsäkring igår hos Länsförsäkringar - tjejen i luren var väldigt noga med att har man fler än 1 jordfelsbrytare så får man ingen rabatt!
Det där låter helt vansinnigt!
Kan tjejen du pratade med vara en sommarjobbare ;)

Jag kan inte tänka mig att ett försäkringsbolag skulle motsätta sig en sektionering av centralen under flera jordfelsbrytare.
Det är ju faktiskt bolaget som kan få ersätta t.ex. förstörd mat vid frysboxbortfall, eller frostskador när villapannan bryts p.g.a nå´n helt annan felorsak.
Båda grejerna exempel på risker som minimeras kraftigt vid uppdelning på flera jordfelsbrytare.

Ja, det var därför jag blev så konfunderad när jag läste inläggen i den här tråden. För jag missförstod henne inte, 1 jordfelsbrytare istället för flera innebar rabatt på premien sa hon till mig. :-/

Den personen verkar ju vara helt bakom flötet, ju fler jordfelsbrytare man har, desto mindre risk att det ska strula = mindre risk för försäkringsbolaget...

Det måste vara hon på f-bolaget som läst fel. Det jag kan tänka mig att dom har som krav är att HELA anläggningen måste vara jfb skyddad. Sen hur många jfb man har är en sak som man bestämmer själv , det ska fan inte f-bolaget ha åsikter om.

Ja ni ... ska bli kul när sambon (elektriker) ringer och snackar med henne. ;) Nu vet jag ju vad en jordfelsbrytare är och hur den ser ut, men hälften av de tvåhundrafemtioelva rabattgivande saker hon frågade om hade jag knappt hört talas om innan. :-/

Det är inte så att hon menade (minst) en central JFB istället för flera lösa som man sätter i uttagen?

CyberStoffe skrev:
Det är inte så att hon menade (minst) en central JFB istället för flera lösa som man sätter i uttagen?
Jag är inte alls säker på vad hon menade, när jag frågade hur hon menade så svarade hon att det är vanligt att man har flera jordfelsbrytare i en villa men för att få rabatten får man bara ha en. Sen exakt hur hon menade är jag inte alls säker på. Eftersom jag inte kunde svara på majoriteten av de frågor hon ställde så bad jag henne skicka alla frågor hem med posten så får min sambo besvara dem.

Gör jordfelsbrytaren nytta även på ej jordade uttag, och hur funkar det ?

Tror hon menar att man får rabatt för att man HAR en jordfelsbrytare. har man fler får man ingen rabatt på dessa.

Går ej att säga man har 10 st och då får man totalt 80% rabatt.

Så hon måste ha läst rejält fel.

P-J skrev:
Gör jordfelsbrytaren nytta även på ej jordade uttag, och hur funkar det ?
Ja den funkar då också.
Jordfelsbrytaren känner av summaströmmen i fas/faser och nollan. Om denna inte är "noll" så löser jfb. Om du t.ex tar på en fas och samtidigt på diskbänken så tar ju den strömmen en annan väg i stället för att gå tillbaka via nollan.
Du behöver alltså inte ha jordade uttag för att få fungerande jordfelsbrytare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.