Jag vill börja med att tacka för alla kloka svar.


Självklart har ni helt rätt! Jag har 3 faser in i huset. Och varje JFB är trefasiga o hanterar alla 3 faser. Sedan är grupperna fördelade mellan dessa 2 JFB.

Huset är byggd 2011 så jag antar att även elcentralen är från detta år. Ja jag kan dra ner spaken på båda. Och när jag drar ner spaken så försvinner strömmen på de grupperna som är kopplad till den JFB. Så spakarna funkar fint. Jag har även provat att motionerna varje spak. Alltså har motionerat både spak till JFB 1 och spak till JFB 2. Säkert motionerat 30 gånger upp o ner. (Hade ström av (vred den stora ratten till 0) under motionen). Trots detta så funkar fortfarande inte knappen till JBF 2 (precis som man ser i videon här uppe). Så när jag trycker på knappen på JBF 2 så händer ingenting utan strömmen är kvar på de grupperna som är kopplade till JBF 2. Bland annat hall-lampan som man kan se i videon. Elskåpet är placerat i hallen. Här nedan har jag även skapat en lista på vilka grupper som är kopplade till JBF 1 och vilka som är kopplade till JBF 2.

JFB 1

Ugn&Häll
Diskmaskin
Mikro
VU Kök
Tvättmaskin
Torktumlare
Golvvärmereglering
Mediautrustning
Kyl&Frys
Reserv
Ringledning


JFB2

Reserv
Bel Allrum,bad,klk, sovrum norr 2v, trappa
Bel sovrum söder 2v
Bel FTX
Bel Matplats, Vardagsrum
Bel Tvätt, WC, klk
Bel uteplats
Bel Kök. Hall, entre
Bel förråd, carport
Reserv
Reserv
Reserv
Reserv
Reserv
Reserv


Så när jag drar ner spaken på JFB 1 eller trycker på knappen som är kopplad till JFB 1 så slocknar allt som är kopplat till JFB1.

När jag drar ner spaken på JFB2 så slocknar allt som är kopplad till JFB 2 men när jag trycker på knappen som är kopplad till JFB 2 så händer ingenting.

Har som sagt motionerat spaken utan framgång så jag misstänker att det är något fel på JFB2 och att den behöver bytas ut. Alltså behöver jag nog ringa en elektriker.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K Kalle777 skrev:
Jag vill börja med att tacka för alla kloka svar.


Självklart har ni helt rätt! Jag har 3 faser in i huset. Och varje JFB är trefasiga o hanterar alla 3 faser. Sedan är grupperna fördelade mellan dessa 2 JFB.

Huset är byggd 2011 så jag antar att även elcentralen är från detta år. Ja jag kan dra ner spaken på båda. Och när jag drar ner spaken så försvinner strömmen på de grupperna som är kopplad till den JFB. Så spakarna funkar fint. Jag har även provat att motionerna varje spak. Alltså har motionerat både spak till JFB 1 och spak till JFB 2. Säkert motionerat 30 gånger upp o ner. (Hade ström av (vred den stora ratten till 0) under motionen). Trots detta så funkar fortfarande inte knappen till JBF 2 (precis som man ser i videon här uppe). Så när jag trycker på knappen på JBF 2 så händer ingenting utan strömmen är kvar på de grupperna som är kopplade till JBF 2. Bland annat hall-lampan som man kan se i videon. Elskåpet är placerat i hallen. Här nedan har jag även skapat en lista på vilka grupper som är kopplade till JBF 1 och vilka som är kopplade till JBF 2.

JFB 1

Ugn&Häll
Diskmaskin
Mikro
VU Kök
Tvättmaskin
Torktumlare
Golvvärmereglering
Mediautrustning
Kyl&Frys
Reserv
Ringledning


JFB2

Reserv
Bel Allrum,bad,klk, sovrum norr 2v, trappa
Bel sovrum söder 2v
Bel FTX
Bel Matplats, Vardagsrum
Bel Tvätt, WC, klk
Bel uteplats
Bel Kök. Hall, entre
Bel förråd, carport
Reserv
Reserv
Reserv
Reserv
Reserv
Reserv


Så när jag drar ner spaken på JFB 1 eller trycker på knappen som är kopplad till JFB 1 så slocknar allt som är kopplat till JFB1.

När jag drar ner spaken på JFB2 så slocknar allt som är kopplad till JFB 2 men när jag trycker på knappen som är kopplad till JFB 2 så händer ingenting.

Har som sagt motionerat spaken utan framgång så jag misstänker att det är något fel på JFB2 och att den behöver bytas ut. Alltså behöver jag nog ringa en elektriker.
Jepp, låter som den ska bytas ut!
 
Har du kollat att alla tre faser är anslutna och har spänning i JFB2? Testknappen brukar koppla in ett motstånd mellan en av faserna och nollan. Om just den fasen inte är ansluten så funkar inte testknappen.
 
Redigerat:
K Kalle777 skrev:
Jag vill börja med att tacka för alla kloka svar.
Föredömlig beskrivning av situationen! (y)

Om du känner dig bekväm med det så skulle kanske kanske en bild på centralen utan lock kunna ge oss lite ledtrådar. Men det mest sannolika är antagligen att JFBn helt enkelt är trasig, även om det nog inte är direkt vanligt att de går sönder.

Vet du om testknappen har fungerat tidigare?
 
Och om du inte är bekväm med att öppna centralen kanske det kan vara värt några kronor att köpa en uttagsprovare med JFB test innan man kostar på sig en elektriker som kanske bara öppnar centralen och bekräftar att allt funkar bra utom testknappen.
 
E
snuttjulle snuttjulle skrev:
Och om du inte är bekväm med att öppna centralen kanske det kan vara värt några kronor att köpa en uttagsprovare med JFB test innan man kostar på sig en elektriker som kanske bara öppnar centralen och bekräftar att allt funkar bra utom testknappen.
Om testknappen inte fungerar så kommer elektrikern knappast säga att allt är ok.

Han byter ju den på några sekunder, troligen till ett annat märke, finns inget att vinna med att försöka reparera dylikt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Min tanke är att den inte funkar för att den fasen inte är inkopplad. Inte troligt då alla faser ser ut att användas. Men bra om man kan veta innan man ringer och då se till att elekrikern kan handla på vägen dit så man slipper betala hans fika hoss grossisten. ;)
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
snuttjulle snuttjulle skrev:
Min tanke är att den inte funkar för att den fasen inte är inkopplad. Inte troligt då alla faser ser ut att användas. Men bra om man kan veta innan man ringer och då se till att elekrikern kan handla på vägen dit så man slipper betala hans fika hoss grossisten. ;)
Det är omöjligt @snuttjulle, detta är det första elektrikern testar i en driftsatt anläggning. Ja, kanske först spänning fram då.
 
E El-Löken66 skrev:
Om testknappen inte fungerar så kommer elektrikern knappast säga att allt är ok.
Och jag skulle inte känna mig bekväm med detta heller. Är JFBn så pass trasig att testknappen inte fungerar skulle jag inte våga lita på den alls, även om den verkar fungera i övrigt.
 
E El-Löken66 skrev:
detta är det första elektrikern testar i en driftsatt anläggning.
Har du inte glömt ett "bör" eller kanske ett "ska" i den där meningen? ;)
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
E El-Löken66 skrev:
Han byter ju den på några sekunder, troligen till ett annat märke, finns inget att vinna med att försöka reparera dylikt.
Bra att jordfelsbrytarbytet bara tar några sekunder, kan inte bli särskilt dyrt då. (Eller så har vi ett nytt rekord i tidsuppskattningsdeflation.)

Hur tänkte man när man la all belysning på ena JFB:n? Det mest irriterande när utlösning väl sker är ju om det blir helt mörkt i huset så man inte ens lyckas hitta ficklampan.
 
  • Haha
Johan456
  • Laddar…
Skulle vilja se en bild på centralen utan kapsling
Är det rätt inkopplat så är jordfelsbrytaren trasig
 
Har har rensat bort subdiskussioneb om hur många sekunder ett byte av jordfelsbrytare tar.

/moderator
 
  • Gilla
Rostig_9000i_-88 och 5 till
  • Laddar…
E
H hempularen skrev:
Har har rensat bort subdiskussioneb om hur många sekunder ett byte av jordfelsbrytare tar.

/moderator
Ok. Men man kan ju sätta arbetstiden till noll ifall man beställer byte av JFB.
Beställer man en allmän felsökning tillkommer troligen en kostnad för att anskaffa JFB på kanske 1-2h.

Elektriken måste dit och lyfta på kåpan i vilket fall, vilket är den tunga biten i arbetskostnaden.

Om det sen tar 1 minut eller 5 tror jag knappast påverkar arbetskostnaden på fakturan.
 
Mikael_L
@TS
Din Jfb är helt enkelt rökt.
Den är inte oinkopplad eller felkopplad, då allt som ligger på fasskenan efter bryts av JFB.
Du kan sluta felsökningen nu och börja fundera på hur du ska få den bytt.


Alfredo Alfredo skrev:
Kan inte du lägga upp en film när du byter en JFB på 40 sekunder? Helt OK om du tar bort locket innan du startar inspelningen! Jag inser att jag är hopplöst långsam och skulle verkligen behöva lära mig några knep!
Den jag bytte igår tog tyvärr hela 45 sekunder. Men då tog jag å andra sidan en snabbfika mellan att jag skruvade övre och nedre raden. :crysmile:
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.