Hej!

Bor i hus som är byggd 2011. I mitt elskåp har jag 2 jordfelsbrytare. Skulle testa dessa. Skulle testa dessa genom att trycka på den blå knappen det står ett T på. Problemet är att bara den ena jordfelsbrytare funkar.

I mitt elskåp så har jag 2st jordfelsbrytare. Antar att jag har 2 faser i huset o därmed 2 jordfelsbrytare. En till varje fas tänker jag. Men när jag testade den ena JFB så funkar den men den andra verkar inte funka :( när jag trycker på testknappen så händer inget. Jag tog en video som jag bifogar som visar hur jag menar. Är detta normalt eller är detta verkligen ett fel ? Har ingen erfarenhet eller kunskap om JFB tyvärr :thinking:
Tack!
 
E
Kan du dra ner spaken? Trist bara ifall den inte skulle få att dra upp igen.

Förutsätter att det är spänning fram till den nu.

Det bästa är kanske ändå att byta till en riktig, material 500 plus arbete som du kanske kan få hjälp av någon vän med.

En tanke är att det ser inte så gammalt ut, när installerades detta?

Någon som har erfarenhet av Gelia jordfelsbrytare?
 
JFB 2 är kanske inte ens inkopplad?
 
Prova motionera spaken på JFB2 (ned-upp-ned-upp-ned-upp) och sedan testknappen igen.
Detta fenomen du har är just anledningen till att man skall motionera/testa dem 2ggr/år då de kan tendera att fastna så att de ej löser vid felström.
Funkar det inte efter "vippgymnastiken" så är den kass och skall bytas eller så är den ej riktigt inkopplad.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fast innan vi dömer ut jordfelsbrytaren, kanske man skulle titta lite på vad den går till? Det borde framgå av gruppförteckningen. Kolla om de sakerna kanske också bryts av jfb1. Det är som sagt möjligt att den inte är inkopplad alls.
 
E
H hempularen skrev:
Fast innan vi dömer ut jordfelsbrytaren, kanske man skulle titta lite på vad den går till? Det borde framgå av gruppförteckningen. Kolla om de sakerna kanske också bryts av jfb1. Det är som sagt möjligt att den inte är inkopplad alls.
Nu har vi skrivit att det är förutsatt att det är spänning fram till den.

Det bör framgå av gruppförteckningen vad den skyddar.
 
Magnus E K
Apropå att testa jordfelsbrytare två gånger om året: Har någon räknat på hur många fler som kommer dö (eller allvarligt skadas) av elolyckor när tidsomställningen avskaffas?
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Nej?

Gjordes en undersökning i Danmark 2010 som visade att 33% inte visste att jfb skulle testas. Skulle tro att det ser liknande ut i Sverige. Om de som visste verkligen testade jfb 2ggr per år framgick inte, men troligen inte.
 
K Kalle777 skrev:
Antar att jag har 2 faser i huset o därmed 2 jordfelsbrytare. En till varje fas tänker jag.
Du har tre faser. Varje JFB är också trefasig och hanterar alla tre faser.
Att du har två JFBer beror på att dina grupper är fördelade mellan dessa två.
Så gör man för att minska risken för att alltför många elapparater löser JFBn eftersom alla apparater har en liten läckström.
Och två JFBer gör att hela huset inte blir svart om någon av dem löser.
Den "trasiga" JFBn kommer sannolikt att fungera fint efter att du motionerat den mekaniskt några gånger. Stäng gärna av så många elapparater som möjligt först, speciellt elektronik, då det finns en liten risk att något går sönder när man fipplar med strömmen av/på centralt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K Kalle777 skrev:
Antar att jag har 2 faser i huset o därmed 2 jordfelsbrytare. En till varje fas tänker jag.
Nej, du har tre faser in till huset och man har satt två jordfelsbrytare för att inte allt ska slockna om en löser ut. Kolla som sagt var gruppförteckningen om det framgår vad som skyddas av tvåan. Annars får du prova att dra ner spaken manuellt och se om nånting blir strömlöst.
 
Fairlane
En vild (?) gissning är att JFB2 täcker åtminstone det rum där elcentralen sitter eftersom ljuset inte förändras när JFB1 löser ut. Det kan ju bero på att det är belysning från batteridriven lampa iofs, eller att det rummet inte skyddas av någon jordfelsbrytare. Om det inte är tydligt i gruppförteckningen så skulle jag se vilka lampor, uttag och apparater som slutar att fungera när JFB-1 löser ut och skriva ned det Sen skulle jag fälla vippan på JFB-2 och göra samma sak där.
 
E
Inte
D Daniel_M_ skrev:
Nej?

Gjordes en undersökning i Danmark 2010 som visade att 33% inte visste att jfb skulle testas. Skulle tro att det ser liknande ut i Sverige. Om de som visste verkligen testade jfb 2ggr per år framgick inte, men troligen inte.
Hej?
Ja, detta du skriver gäller för många av de stora märkena.

Men nu i detta fall gäller det ett billigare märke som Gelia och då ligger det på användaren att klicka månadsvis, det vill säga TS skulle med sina två jordfelsbrytare vara uppe i snart 24 klick. Kan vara bra att dokumentera detta vid centralen.

Så jag betalar hellre lite mer för att få ett välkänt märke och klicka halvårsvis.
 
E El-Löken66 skrev:
Inte

Hej?
Ja, detta du skriver gäller för många av de stora märkena.

Men nu i detta fall gäller det ett billigare märke som Gelia och då ligger det på användaren att klicka månadsvis, det vill säga TS skulle med sina två jordfelsbrytare vara uppe i
Jag kommenterade "Magnus E K"s fråga. Där rörde sig om test 2ggr per år och om någon räknat på dödligheten ifall fler glömmer att testa på grund av slopad tidsomställning för sommartid/normaltid.

Har Gelia egna jfb? Är de inte ÅF för t.ex. Hager, Gacia m.fl? Märket på jfb som TS har ser ut att vara från ett kinesiskt bolag, Gacia.

Kan produkterna uppfylla "CE-märkningens krav" men ändå behöva testas månadsvis? Hager anger att deras ska motioneras 2ggr per år men den typen av information verkar inte Gacia gå ut med lika tydligt ... Men min kinesiska är minst sagt usel.
 
E
D Daniel_M_ skrev:
Jag kommenterade "Magnus E K"s fråga. Där rörde sig om test 2ggr per år och om någon räknat på dödligheten ifall fler glömmer att testa på grund av slopad tidsomställning för sommartid/normaltid.

Har Gelia egna jfb? Är de inte ÅF för t.ex. Hager, Gacia m.fl? Märket på jfb som TS har ser ut att vara från ett kinesiskt bolag, Gacia.

Kan produkterna uppfylla "CE-märkningens krav" men ändå behöva testas månadsvis? Hager anger att deras ska motioneras 2ggr per år men den typen av information verkar inte Gacia gå ut med lika tydligt ... Men min kinesiska är minst sagt usel.
Står rätt tydligt om du kollar på TS bild, det är även standard bland lågprismärkena att lägga över ansvaret på konsumenten, om det sedan håller rättsligt är en annan fråga, men varför inte?

Jo, det är möjligt att det detta år står Dacia på prylarna men mer viktigt är kanske erfarenhet, resurser och organisationsnummer.
 
JFB kan även vara felkopplad, kolla det först av allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.