Hejsan,

Jag har en jordfelsbrytare som löser ut direkt om jag slår på vad som helst som drar mer än en glödlampa oavsett vilken stickkontakt jag använder.
Jag har läst lite på nätet och då anges som orsak när liknande fenomen uppstår att nollan och jord har kontakt. Det märkliga är dock att detta aldrig varit något problem de senaste 15+ åren når jordfelsbrytare och ny elcentral monterades i huset utan detta fenomen har uppstått precis nu. Och inget har ändrats ifastigheten.

Det som däremot har ändrats är att det byggts ett garage och detta kopplats på samma elcentral på stolpen utanför huset.
I garaget finns dock inte detta problem och allt fungerar som det ska utan det är bara i det ursprungliga bostadshuset som jordfelsbrytaren numera löser ut.
Kan det vara garaget som ställer till det och att det där finns kontakt mellan en nolla och jord som sedan går ”baklänges” genom elcentralen så att det blir problem i bostadshuset?
Men allt går ju att använda i garaget så jag tycker inte det kan vara så. Dessutom har det fungerat ett par månader på båda ställena så det är inte så att problemet uppstod i samma sekund som garaget kopplades på.

Några förslag på felsökning uppskattas.

Mvh//Stefan

Du kan ju prova att slå av alla dvärgbrytare och sedan återställa dem en efter en för att se vilken grupp som orsakar att JFB löser ut. På så sätt kan du ringa in problemet till en enskild grupp och gå vidare därifrån.

Vanliga fel den här årstiden kan vara fukt i el-uttag utomhus eller fel i motor/kupévärmare till bilen om det är inkopplat.

• Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Fukt i någon utomhuslampa, kopplingsdosa eller vägguttag vid huset? Skadad kabel till utomhuslampa eller vägguttag?

• Gilla
Ridbäck
  • Laddar…
H hans.p skrev:
Du kan ju prova att slå av alla dvärgbrytare och sedan återställa dem en efter en för att se vilken grupp som orsakar att JFB löser ut. På så sätt kan du ringa in problemet till en enskild grupp och gå vidare därifrån.

Vanliga fel den här årstiden kan vara fukt i el-uttag utomhus eller fel i motor/kupévärmare till bilen om det är inkopplat.
Vid förbindelse nolla-skyddsjord har det ingen betydelse om säkringar är till eller från för felet.

• Gilla
Robblund
  • Laddar…
Fast det måste gå ström, så minst en säkring måste vara till.

• Gilla
mugatu och 1 till
  • Laddar…
Tackar för uppslag. :-)
Det finns utelampor som jag själv trodde var felkällan men jag stängde v strömmen till dem inne i huset (har en masterbrytare inne i huset så jag kan släcka allt inifrån) men felet kvarstod.
Provade 3 olika väggkontakter inne i huset med en hårtork och det sade poff i jordfelsbrytare varje gång.

Slå av jordfelsbrytaren och mät resistansen mellan nolla och jord i ett av uttagen.

tommib
Det behöver inte vara anläggningen. Felet kan lika gärna finnas i en ansluten apparat.

Har du anslutit något nytt nyligen? Ta loss alla anslutna apparater som ett första steg i felsökningen. Det ska inte kunna vara dubbelisolerade apparater (eller klass 0) utan måste röra sig om en jordad apparat om det inte finns ytterligare ett fel.

tommib tommib skrev:
Det behöver inte vara anläggningen. Felet kan lika gärna finnas i en ansluten apparat.

Har du anslutit något nytt nyligen? Ta loss alla anslutna apparater som ett första steg i felsökningen. Det ska inte kunna vara dubbelisolerade apparater (eller klass 0) utan måste röra sig om en jordad apparat om det inte finns ytterligare ett fel.
Bra i spel! Typiska jordfel finns i utebelysning samt i lösa sk. Bruksföremål. I dessa juletider ligger det när till hands att misstänka förlängninskablar och/eller ljusslingor som är stickproppsanslutna och sitter utomhus.

Stefan Rådmansö Stefan Rådmansö skrev:
Tackar för uppslag. :)
Det finns utelampor som jag själv trodde var felkällan men jag stängde v strömmen till dem inne i huset (har en masterbrytare inne i huset så jag kan släcka allt inifrån) men felet kvarstod.
Provade 3 olika väggkontakter inne i huset med en hårtork och det sade poff i jordfelsbrytare varje gång.
Det räcker inte att slå från masterbrytaren nollan måste också brytas/frånkopplas, så kallad 2 polig brytning. Annars kan 30mA ström ta "genvägen" via nolla ut till felet över till skyddsjord och till jordskenan, i stället för genom JFB.

• Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
Tack åter igen för bra input! :-)
Det är ett fritidshus som är ganska kallt i just nu då även värme påverkas så jag är inte där just nu.
Men jag tar med mig alla bra svar så ska jag felsöka nästa gång jag åker dit närmaste dagarna.

Nu har jag varit i huset och felsökt. Det var -4 och kallt även inne i huset så efter ett par timmar var fingrarna rejält stela och jag gav upp.
Jag gjorde som jag blivit tipsad om att slå av alla automatsäkringar och sedan testa en grupp/säkring i taget. Jag konstaterade i samma veva att spisens 3 faser/säkringar inte fick JFB att lösa ut utan spisen gick att kräma på som vanligt. De 3 säkringarna som förser ett löst pumphus med ström kan också belastas med värmefläkt och frostvakt samtidigt utan att JFB löser ut.
Men i huset kan jag bara slå på belysningslampor och även tända upp hela huset samtidigt så den totala förbrukningen går upp utan att JFB löser ut.
Men jag gick runt och provade att plugga in en hårtork i en massa olika vägguttag (och därmed olika säkringar) och ibland fick jag den att fungera på det första halvfartsläget men inte det andra, då löste JFB ut. Men ibland gick det inte alls ens i första läget så det var inga konsekventa resultat.
Jag prövade även med en lös värmefläkt typ coupévärmare för att försäkra mig med att det inte är hårtorken i sig som är felkällan.
Jag gick även in i strömbrytaren till utebelysningen och kopplade bort alla trådar, så även nollan och jord och detta gav ingen skillnad.

Ska man sammanfatta det hela så lyckades jag inte hitta någon enskild säkring/grupp som felkälla utan ibland kunde jag köra hårtorken på halvfart och ibland inte alls på samma kontakt.

Jag har lite svårt att släppa det faktum att allt fungerade som det skulle till dess att en elektriker färdigställt några installationer i det nybyggda garaget. Det är då som mina FFB-problem i bostadshuset uppstod. Garaget har en egen elcentral och JFB men markkabeln dit sitter på samma plintar inne i elskåpet efter elmätaren.
Det som säger emot denna teori är dock att i garaget kan jag belasta nätet med värmefläktar och andra stora förbrukare utan att garagets JFB löser ut.

Jag ska ut igen med uppvärmda fingrar någon dag i veckan som kommer. Funderar på att koppla ur garaget för att kunna avfärda den teorin men vad är nästa steg om problemet kvarstår.
Ska jag testa att koppla ifrån en jord i taget från jordskenan inne i elcentralen för att försöka isolera felkällan?

Om du inte har så skaffa en multimeter så du kan mäta resistans. Det du har är som sagt typiskt för ett fel N/PE och med relativt lågt motstånd i felstället. Då kan du direkt börja mäta och konstatera om det ligger till så och givetvis bättre att mäta vidare om det visar sig bero på annat också. Delen med garaget kan du nog utesluta det kan givetvis ha med jobbet att göra fast indirekt tex att något påverkats, kommit ihop osv när det arbetades med anslutningen etc.

Har du några bilder så man kan få en uppfattning av hur det hänger ihop det underlättar mycket om du ska kunna få korrekta tips i rätt riktning. Och första mätningen nästa gång blir isf att med strömmen bruten och JFB från mäta resistans mellan jord och nolla i centralen som krånglar. Sen om det visar sig fel så långt gå vidare genom att med alla säkringar ur/från lossa individuella nollor och mäta mot jord. Troligtvis kommer du ganska snart fram till någon del att söka vidare i.

Jag tog en bild på elcentralen när jag höll på och som synes sitter JFB vid sidan om.
Som sagt, har åkt därifrån nu men tänkte åka tillbaka någon dag i veckan och fortsätta felsöka.

kontakten till höger är till utelampor som jag kopplat isär som felsökning.

• Elcentral med öppet lock som visar säkringar och kablar, och en Jordfelsbrytare (JFB) till vänster, avkopplad kontakt till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det verkar bara vara övre radens säkringar som ligger under JFB. Det förklarar varför spisen (grp 1) och pumphuset (antagligen 2) funkar. Vad ligger under grp 3-6? Dessa borde du kunna belasta utan att jfb löser.

Felet bör givetvis fixas dock, har man otur kan det utvecklas en del värme i felstället med brand som följd.

Ser ut att vara en hel del gammal plåtkulo så gott om möjliga felkällor :/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.