Hej alla kunniga!

Jag har ett lite besynnerligt problem, har under vintern nu haft problem med att jordfelsbrytaren i huset ibland löser ut när jag har motorvärmaren till en av våra våra bilar (en äldre Jeep Grand Cherokee) ansluten till ett utanpåliggande uttag på garageväggen. Händer väl ungefär hälften av gångerna och efter en stund, aldrig direkt.

Har tänkt att det är något trassel med själva motorvärmaren och försökt blåsa ren uttaget framtill på bilen med tryckluft och även sprayat med lite 5-56 där. Hade sen tänkt försöka ringa in var felet ligger, prova med en annan motorvärmarkabel, med och utan kupévärmaren etc. men det har inte hunnits med. Döm min förvåning när jag en dag upptäckte en besynnerlig detalj.

Bilen hade står några veckor och jag skulle köra med den och tänkte underhållsladda startbatteriet. Pluggade även i motorvärmaren och efter en halvtimma löste jordfelsbrytaren ut så jag drog ur kontakten till motorvärmarsladden, återställde sedan jordfelsbrytaren och fortsatte att bara ladda batteriet (med en CTEK MXS 10) och några minuter senare löste jordfelsbrytaren ut igen!

Dvs motorvärmaren var inte ansluten ens… ja inte mer än att motorvärmarkabeln satt i sitt uttag i fronten på bilen men kabeln var sen bara upplindad på extraljusen.

Dryftade det här med en bilmekaniker som påstår sig vara duktig på hem-el också och han tror att det är något ”tjall” på eluttaget på garageväggen, typ att jordkabeln inte sitter fast riktigt…

Men jordfelsbrytaren löser aldrig ut när vår andra bils motorvärmare är ansluten till samma eluttag/timer…

Kan det ändå vara något fel i Jeepen som åstadkommer det här?

Vad tror den samlade expertisen? Själv är jag en ”nolla” på det här med det elektriska, både 230 volts växelspänning och 12 volts likspänning :)

/Rikard

Den troligaste orsaken jag ser är att motorvärmaren i bilen läcker ström mot jord, alltså själva värmeelementet i motorblocket/kylarslangen. Det är enkelt att konstatera om man har instrument (det kan räcka med en multimeter) och om det går att komma åt kontakten närmast värmeelementet utan att riva halva motorutrymmet. Detta fel kan bara lagas genom att byta värmaren.

Det kan även vara värt att kontrollera allt kablage och alla kontakter i motorutrymmet. Speciellt intaget och sladdens uttag är känsliga (jag antar det handlar om Defa/Calix-kontakter?) Det är vanligt att glappar, men inte att de orsakar läckage mot jord.

Att en ojordad batteriladdare löser JFBn tycker jag vi avvaktar lite mer tills du lyckas återupprepa det. JFBn kan vara lite darrig på benen direkt efter att den löst ut för ett riktigt jordfel.

Teorier om att "jorden glappar i uttaget" kan du lämna därhän. Det kanske även kommer kommentarer om att du kan vända på stickproppen vilket kan ha effekt, men det löser inte grundproblemet med en läckande motorvärmare.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den troligaste orsaken jag ser är att motorvärmaren i bilen läcker ström mot jord, alltså själva värmeelementet i motorblocket/kylarslangen.
Åhå, intressant! När jag tänker efter så är själva blockvärmaren relativt nyligen bytt till en ny - den kanske är defekt? Eller kan den ha monterats fel av verkstaden?

Kommer dock inte ihåg om problemet med jordfelsbrytaren som löser ut uppstod före eller efter bytet av blockvärmaren…

/Rikard

Jag har varit ute för att om motorvärmarsystemet är felaktigt jordat, så att två olika jordningar är jordade på samma ställe så kan JFBn lösa ut.

Jag gjorde en specialkoppling för att kunna nyttja en bilmonterad timer som jag hade liggande, timern tillhörde Defa men motorvärmaren var Calix.
Om bägge systemen var anslutna till karossen så löste JFBn ibland, men så fort bara den ena var ansluten fungerade det.
På något sätt så blev det inducerad spänning/ström i jorden som gjorde att JFBn löste.

• Gilla
rikard454
  • Laddar…
Batteriladdaren, hur är den inkopplad? Med vanlig sladd, eller sitter den fast installerad i bilen? Det jag är ute efter är om det finns något gemensamt kablage mellan laddaren och värmaren.

H hempularen skrev:
Batteriladdaren, hur är den inkopplad? Med vanlig sladd, eller sitter den fast installerad i bilen? Det jag är ute efter är om det finns något gemensamt kablage mellan laddaren och värmaren.
Batteriladdaren var inte monterad i bilen utan ansluten ”via sladd”, till samma sladdvinda (en sådan för utomhusbruk) som motorvärmaren.

Och sladdvindan var sen i sin tur kopplad till vägguttaget på garageväggen via en timer…

/Rikard

En uppdatering från min egen sida: eluttaget på garageväggen verkar vara OK.

Däremot såg jag att två av ”clipsen” som håller ihop kontakterna där elsystemet till motorvärmarinstallationen grenar sig i motorrummet, saknades….

Tog lös alla tre kontakterna och det fanns is/fukt i en av kontakterna som saknade clips.

Tinade/torkade med varmluftspistol och blåste rent med tryckluft och monterade sen ihop kontakterna (med clips) och, knock on wood, än så länge fungerar det som det ska

/Rikard

PS Men jag har bara kört motorvärmaren tre ggr efter detta… men förhoppningsvis var det problemet/lösningen.

• Gilla
byabin och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.