Hej
Har en jordfelsbrytare som går i en nyligen bytt central. Har två 4 ledarkablar som jag tror spökar. Tidigare användes 3 faser här och 1 nolla/jord. Nu med jordfelsbrytare ska denna(färg röd vilket lär vara gammal jord men färgerna har varit kastade genom hela installationen) in på jord(före jordfelsbrytare) eller på nollan(efter jordfelsbrytaren)?
Har en jordfelsbrytare som går i en nyligen bytt central. Har två 4 ledarkablar som jag tror spökar. Tidigare användes 3 faser här och 1 nolla/jord. Nu med jordfelsbrytare ska denna(färg röd vilket lär vara gammal jord men färgerna har varit kastade genom hela installationen) in på jord(före jordfelsbrytare) eller på nollan(efter jordfelsbrytaren)?
Okej den ska in på samma som PEN ledaren, logiskt och precis så jag gjort. Något annat måste vara fel, har summrat samtliga jord-nolla på utgående och har inte kontakt nånstans heller
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Vad har bytet med detta att göra? Var det då som JFBn började lösa? Har den någonsin fungerat? När började den lösa?E Eldragaren skrev:
Menar du TN-C-kablar? Är det utgående kablar (huvudledningar) från centralen? Hur är de inkopplade?E Eldragaren skrev:
Vad används nu då?E Eldragaren skrev:
Det är en fråga vi inte vill höra på detta forum. Är det du som bytt centralen?E Eldragaren skrev:
Utgående TN-C-ledningar måste kopplas in före alla JFBer i centralen.
Den vad? TN-C-ledningen? Var är fasledarna anslutna?E Eldragaren skrev:
Utgående vad? Gruppledningar?
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Låter inte som något som du ska pyssla med om du inte vet vad du håller på med. Tråkigt svar men sant då du kan skada andra.
Kan ge ett råd utan att ha sett anläggningen och hur det är kopplat.
Är inkommande respektive utgående kablage på rätt sida om Jfb och ingen skiftad?
Finns hur mkt som helst på forumet om detta jag råder dig dock att ta hjälp.
*Edit* våran eminenta Bo hann före medans jag skrev.
Kan ge ett råd utan att ha sett anläggningen och hur det är kopplat.
Är inkommande respektive utgående kablage på rätt sida om Jfb och ingen skiftad?
Finns hur mkt som helst på forumet om detta jag råder dig dock att ta hjälp.
*Edit* våran eminenta Bo hann före medans jag skrev.
Byttes från en gammal diazed till ny norm och därmed jordfelsbrytare så har inte suttit någon tidigare.Bo.Siltberg skrev:
Vad har bytet med detta att göra? Var det då som JFBn började lösa? Har den någonsin fungerat? När började den lösa?
Menar du TN-C-kablar? Är det utgående kablar (huvudledningar) från centralen? Hur är de inkopplade?
Vad används nu då?
Det är en fråga vi inte vill höra på detta forum. Är det du som bytt centralen?
Utgående TN-C-ledningar måste kopplas in före alla JFBer i centralen.
Den vad? TN-C-ledningen? Var är fasledarna anslutna?
Utgående vad? Gruppledningar?
Ja, TN-C kablar utgående, PEN ledaren är inkopplad före JFB, trodde det var det som var galet men det är rätt. Måste vara något annat som gör att JFB går men som sagt är inte kontakt mellan jord-nolla när jag summrar.
Är alltså 3 faser och en PEN-ledare som används i kabeln.
Har varit skiftat lite färger genom anläggningen märkte jag så kan vara det som spökar. Tänkte mest om det kunde vara någon lätt lösning innan jag börjar öppna allt ute i huset och letar sånt
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Har du svar på mina övriga frågor också?
Även fasledarna till den utgående TN-C-ledningen måste anslutas före JFBn.
En summer är inte alltid tillräckligt för att påvisa ett isolationsfel.
Gjorde du någon isolationsmätning före bytet? I en gammal anläggning finns det sannolikt isolationsfel, vilket man ofta vill veta innan man installerar en JFB.
Det finns även troligen isolationsfel i anslutna förbrukare som t.ex en gamma spis. Detta vill man också veta i förväg.
Vilka färger som används till vad i denna anläggning är något som du måste skaffa dig järnkoll över. Färger spökar inte, men missförstånd kan ställa till det.
Börja som sagt med att granska elcentralen. Lägg upp en detaljerad bild så får du hjälp. Det finns sannolikt en enkel förklaring.
Vi vet ännu inte när JFBn löser. Försök koppla ifrån allt som går att bryta så att inte enskilda apparater kan spela in.
Även fasledarna till den utgående TN-C-ledningen måste anslutas före JFBn.
En summer är inte alltid tillräckligt för att påvisa ett isolationsfel.
Gjorde du någon isolationsmätning före bytet? I en gammal anläggning finns det sannolikt isolationsfel, vilket man ofta vill veta innan man installerar en JFB.
Det finns även troligen isolationsfel i anslutna förbrukare som t.ex en gamma spis. Detta vill man också veta i förväg.
Vilka färger som används till vad i denna anläggning är något som du måste skaffa dig järnkoll över. Färger spökar inte, men missförstånd kan ställa till det.
Börja som sagt med att granska elcentralen. Lägg upp en detaljerad bild så får du hjälp. Det finns sannolikt en enkel förklaring.
Vi vet ännu inte när JFBn löser. Försök koppla ifrån allt som går att bryta så att inte enskilda apparater kan spela in.
Om JFB löser ut när alla säkringar är brutna så är det jordfel mellan nolla och jord.
Om JFB löser ut när första säkringen slås till så är det jordfel mellan fas och jord på denna
Om JFB löser ut när den N;te säkringen slås till så är det jordfel mellan fas och nolla på denna säkring. Slå då ifrån den och gå vidare.
Inte riktigt så enkelt, men har du problem bortom detta så är det långt bortom vad du kan hitta själv. Jag har en tråd här i forumet om mina jordfel som kom och gick beroende på att lasten (endast en LED-lampa) var så väldigt låg. Men detta tillhör inte vanligheterna.
Men byt inte central och installera inte JFB om du inte har koll på vad du gör (dvs, du jobbar med detta). Det finns så många saker som kan gå fel...
Om JFB löser ut när första säkringen slås till så är det jordfel mellan fas och jord på denna
Om JFB löser ut när den N;te säkringen slås till så är det jordfel mellan fas och nolla på denna säkring. Slå då ifrån den och gå vidare.
Inte riktigt så enkelt, men har du problem bortom detta så är det långt bortom vad du kan hitta själv. Jag har en tråd här i forumet om mina jordfel som kom och gick beroende på att lasten (endast en LED-lampa) var så väldigt låg. Men detta tillhör inte vanligheterna.
Men byt inte central och installera inte JFB om du inte har koll på vad du gör (dvs, du jobbar med detta). Det finns så många saker som kan gå fel...
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Lägg gärna upp några bilder.
Och beskriv detaljerat hur du har kopplat in inkommande matning, och de utgående matningarna med PEN ledare.
Det saknas alltför mycket information för att man skall kunna komma med någon rimlig gissning om felet.
Och beskriv detaljerat hur du har kopplat in inkommande matning, och de utgående matningarna med PEN ledare.
Det saknas alltför mycket information för att man skall kunna komma med någon rimlig gissning om felet.
Klicka här för att svara