hej jag har ett problem har inkommande tnc har kopplat inkommande jord nolla till jordskenan och en till kabel från jordskenan till jbfen sen från jbfen en kabel till nollan jbfen går ändå även om alla grupper är avstängda

• Elcentral med säkringar och anslutna kablar, troligen felkoppling av jord och nolla enligt inlägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en elcentral med flera kablar och brytare, inkommande jord, nolla anslutna till jordskenan, kopplingar till säkringar syns.
    Skapa konto
Gröngul jord skall ej sitta på neutral jfb plint.. En kanske ser fel. Jo video visar annat. Glömt detta

Har du provat att koppla ur alla fyra utgående trådar från jordfelsbrytaren? Gör du det och den fortfarande löser lär den vara trasig. Löser den inte då kan du koppla i en sak i taget tills den löser igen.

Hmm...troligen ligger jord och nolla ihop på någon grupp.

• Gilla
Purre och 1 till
  • Laddar…
Kanske jordskena o nollskena sitter byglade nånstans

Om centralen är helt obelastad går det att lägga ihop nolla och jord utan att jordfelsbrytaren löser. Så jag ser ingen annan möjlighet än att det finns en belastning eller att jordfelsbrytaren är trasig.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Har du provat att koppla ur alla fyra utgående trådar från jordfelsbrytaren? Gör du det och den fortfarande löser lär den vara trasig. Löser den inte då kan du koppla i en sak i taget tills den löser igen.
Jag har kopplat ur utgående nolla L1 L2 L3 och den funkar men ska jag koppla in jorden en i taget eller tänker du på nolla och L1-3

A Avemo skrev:
If the switchboard is completely unloaded, neutral and earth can be added together without the earth fault circuit breaker tripping. So I see no other possibility than there is a load or the RCD is broken.
Person som bor här har redan en elcentral men villa ha separat matning till denna delen av huset såå tekniskt sätt så finns det belastning men bara på inkommande

• Elcentral med kopplingskablar, tekniskt sätt belastning endast inkommande.
    Skapa konto
  • Elcentral med mätare och säkringar vid en byggnadsvägg, inkommande elledningar synliga.
    Skapa konto
M Mohammed Ravshanbek skrev:
Jag har kopplat ur utgående nolla L1 L2 L3 och den funkar men ska jag koppla in jorden en i taget eller tänker du på nolla och L1-3
Det är möjligt att jag skrev lite hastigt och förenklat. Vi pratar om att koppla ur vissa trådar men inte alla och sedan slå på strömmen. Om du skall göra detta är det extremt viktigt att du förstår vad du gör. Det kan vara farligt att ta ur fel trådar.

Koppla in jordfelsbrytaren igen. Sedan kopplar du ur alla utgående grupper. Koppla ur såväl fas som nolla. Sedan kopplar du in en grupp i taget till du hittar var felet finns.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Kanske jordskena o nollskena sitter byglade nånstans
Har gått runt och tejpat allt så inga utgående ska sitta ihop

• Elcentral med kablar och automatsäkringar, tejpade anslutningar för separation, monterad på grönmålad vägg.
    Skapa konto
A
Har du tänkt på energiriktningen? Är alla ledare anslutna på rätt sida på jordfelsbrytaren?

Innan man installerar en jordfelsbrytare måste man kontrollera att jord och nolla inte sitter ihop i anläggningen. Är detta utfört?

Innan man installerar en jordfelsbrytare måste man göra en isolationsprovning. Är detta gjort?

A Avemo skrev:
Det är möjligt att jag skrev lite hastigt och förenklat. Vi pratar om att koppla ur vissa trådar men inte alla och sedan slå på strömmen. Om du skall göra detta är det extremt viktigt att du förstår vad du gör. Det kan vara farligt att ta ur fel trådar.

Koppla in jordfelsbrytaren igen. Sedan kopplar du ur alla utgående grupper. Koppla ur såväl fas som nolla. Sedan kopplar du in en grupp i taget till du hittar var felet finns.
Aha ok så basiclly koppla ut alla grupper inclusive nollor och jord men börja en i tagen eller hur och hag ska koppla in utgående nolla och L1 L2 L3 ellerhur?

A avh67f skrev:
Har du tänkt på energiriktningen? Är alla ledare anslutna på rätt sida på jordfelsbrytaren?
Ja det ska det vara testade med spänningsprovare och den visade

A avh67f skrev:

Innan man installerar en jordfelsbrytare måste man kontrollera att jord och nolla inte sitter ihop i anläggningen. Är detta utfört?

Innan man installerar en jordfelsbrytare måste man göra en isolationsprovning. Är detta gjort?

• Multimeter som visar 389 VAC vid mätning i en elcentral. Testproberna anslutna intill säkringar och lysdioder indikerar olika spänningsnivåer.
    Skapa konto
  • Gul spänningsmätare visar 392 VAC på en digital display, mätt med prober i en elcentral.
    Skapa konto
I mätarskåpet ser det ut som att du har en kabel med fem ledare och både den gulgröna och den blå sitter på PEN. Hur är de trådarna kopplade i andra änden? Jag får inte riktigt ihop trådarna på bilderna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.