hej jag har ett problem har inkommande tnc har kopplat inkommande jord nolla till jordskenan och en till kabel från jordskenan till jbfen sen från jbfen en kabel till nollan jbfen går ändå även om alla grupper är avstängda
Har du provat att koppla ur alla fyra utgående trådar från jordfelsbrytaren? Gör du det och den fortfarande löser lär den vara trasig. Löser den inte då kan du koppla i en sak i taget tills den löser igen.
Hmm...troligen ligger jord och nolla ihop på någon grupp.
Om centralen är helt obelastad går det att lägga ihop nolla och jord utan att jordfelsbrytaren löser. Så jag ser ingen annan möjlighet än att det finns en belastning eller att jordfelsbrytaren är trasig.
Jag har kopplat ur utgående nolla L1 L2 L3 och den funkar men ska jag koppla in jorden en i taget eller tänker du på nolla och L1-3A Avemo skrev:
Person som bor här har redan en elcentral men villa ha separat matning till denna delen av huset såå tekniskt sätt så finns det belastning men bara på inkommandeA Avemo skrev:
Det är möjligt att jag skrev lite hastigt och förenklat. Vi pratar om att koppla ur vissa trådar men inte alla och sedan slå på strömmen. Om du skall göra detta är det extremt viktigt att du förstår vad du gör. Det kan vara farligt att ta ur fel trådar.M Mohammed Ravshanbek skrev:
Koppla in jordfelsbrytaren igen. Sedan kopplar du ur alla utgående grupper. Koppla ur såväl fas som nolla. Sedan kopplar du in en grupp i taget till du hittar var felet finns.
Har du tänkt på energiriktningen? Är alla ledare anslutna på rätt sida på jordfelsbrytaren?
Innan man installerar en jordfelsbrytare måste man kontrollera att jord och nolla inte sitter ihop i anläggningen. Är detta utfört?
Innan man installerar en jordfelsbrytare måste man göra en isolationsprovning. Är detta gjort?
Innan man installerar en jordfelsbrytare måste man kontrollera att jord och nolla inte sitter ihop i anläggningen. Är detta utfört?
Innan man installerar en jordfelsbrytare måste man göra en isolationsprovning. Är detta gjort?
Aha ok så basiclly koppla ut alla grupper inclusive nollor och jord men börja en i tagen eller hur och hag ska koppla in utgående nolla och L1 L2 L3 ellerhur?A Avemo skrev:Det är möjligt att jag skrev lite hastigt och förenklat. Vi pratar om att koppla ur vissa trådar men inte alla och sedan slå på strömmen. Om du skall göra detta är det extremt viktigt att du förstår vad du gör. Det kan vara farligt att ta ur fel trådar.
Koppla in jordfelsbrytaren igen. Sedan kopplar du ur alla utgående grupper. Koppla ur såväl fas som nolla. Sedan kopplar du in en grupp i taget till du hittar var felet finns.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
A avh67f skrev:Har du tänkt på energiriktningen? Är alla ledare anslutna på rätt sida på jordfelsbrytaren?
I mätarskåpet ser det ut som att du har en kabel med fem ledare och både den gulgröna och den blå sitter på PEN. Hur är de trådarna kopplade i andra änden? Jag får inte riktigt ihop trådarna på bilderna.