Hej,

2 frågor. 1 köksstomme, 1 kakla på murstock.

Vi vill byta ut ett litet kök i vårt torp. Det är litet och slitet idag och skämmer resten av huset/stilen lite tycker vi.

Efter att ha pratat med sotaren så vet vi att det måste finnas avstånd och brandsäkert material från vedspisen mot köksstommarna men 180cm får vi plats med där nere.

Problemet är att murstocken sticker ut ca 7cm från väggen.. har ni några tips på lösningar för detta?

Går det att såga sönder stomme och dess innehåll och sätta ihop igen så att vi kan ha ett grundare skåp där eller vad gör man?

Vi vill helst ha lådor men såklart blir hyllplan enklast om vi ska såga i det skälva.

Tips/förslag osv önskas! Har ni bilder på egna lösningar tas de tacksamt emot!

Nästa fråga kopplat till detta:

Jag tänkte att det blir snyggast att mura upp en skiljevägg mellan vedspisen och kommande skåp. Om jag gör den ca 1dm högre än bänkskivan kan jag kakla på väggen och sen även själva avdelaren som kan bli fint tror jag.

Går det att kakla på murstocken?

God fortsättning,
/Oskar

Det är inget alternativ att regla ut väggen så den är i linje med skorstensmuren?

Kakla på muren går bra.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Det är inget alternativ att regla ut väggen så den är i linje med skorstensmuren?

Kakla på muren går bra.
Bra förslag! Endast det enkla är möjligt :) Jag tänkte på det tidigare men då behöver jag en bredare bänkskiva eller tänker du att hela väggen ska ut så den livar med murstocken?
Det är lite el som behöver flyttas men det ska ju ske oavsett så det kan vara en bra lösning!

O Oskpet skrev:
Bra förslag! Endast det enkla är möjligt :) Jag tänkte på det tidigare men då behöver jag en bredare bänkskiva eller tänker du att hela väggen ska ut så den livar med murstocken?
Det är lite el som behöver flyttas men det ska ju ske oavsett så det kan vara en bra lösning!
Hela väggen tänkte jag.

• Gilla
Oskpet
  • Laddar…
BirgitS
O Oskpet skrev:
Jag tänkte på det tidigare men då behöver jag en bredare bänkskiva eller tänker du att hela väggen ska ut så den livar med murstocken?
Vi har reglat ut väggen bara för bänkskåpen och har en djupare bänkskiva vilket gör att man får plats med mer ingredienser, skålar etc. under tillagningen. Kan vara värt en hel del i och med att du har så litet kök, om jag förstod det rätt.

• Gilla
Oskpet och 1 till
  • Laddar…
O Oskpet skrev:
Jag tänkte på det tidigare men då behöver jag en bredare bänkskiva eller tänker du att hela väggen ska ut så den livar med murstocken?
Vi har också reglat ut väggen för bänkskåpen men i stället för en extra djup bänkskiva så gjorde vi en extra hylla som avslutning på "halvväggen". Då kan vi ha saker framme utan att de behöver stå på bänken plus att vi drog all el i regelväggen

• Extra hylla på halvvägg med mortel, burk och vit behållare. Eluttag placerat vid sidan av hyllan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oskpet
  • Laddar…
Bra idé! Den lösningen med att få ut underskåpen mer än överskåpen skulle nog hjälpa oss med det faktum att vi nog kommer få ganska lågt mellan diskbänk o överskåp eftersom det är 209 i takhöjd.

• Gilla
Svampe
  • Laddar…
O Oskpet skrev:
Bra idé! Den lösningen med att få ut underskåpen mer än överskåpen skulle nog hjälpa oss med det faktum att vi nog kommer få ganska lågt mellan diskbänk o överskåp eftersom det är 209 i takhöjd.
Ja, det var också en anledning till att vi valde att göra så då moderna överskåp är alldeles för djupa enligt mig. I gamla köket hade vi både gamla skåp som var minst 5-7 cm grundare än de nya Ikeaskåpen som vi också hade och det var så mycket skönare att jobba i gamla delen både för att det var enklare att se och för att det blev ljusare på bänken.
Hade jag gjort om något idag så hade jag dock skippat uttagen i "hyllan" och endast haft hörnuttag mellan vägg och överskåp, det räcker gott och väl för oss

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.