974 läst ·
4 svar
974 läst
4 svar
Jordfelsbrytare löser ut?
Renoverar mitt kök och flyttade igår tillfälligt frys och kyl till ett annat uttag. Nu märkte jag att jordfelsbrytaren löser ut och det är när kyl eller frys är inkopplat. Testat dem var för sig men det löser ut på båda. De har båda stått lite lutade, alltså inte helt i lod.
Vad kan ha hänt?
Vad kan ha hänt?
ligger det gamla/ordinarie uttaget för kyl/frys under jordfelsbrytare? det var rätt vanligt tidigare att man valde att inte ha någon jordfelsbrytare på kyl och frys, idag anser nog de flesta att det är ett onödigt undantag
om ordinarie uttag inte var skyddade av JFB så är min gissning är att du har du något jordfel i utrustningen – är det gamla skåp?
om ordinarie uttag inte var skyddade av JFB så är min gissning är att du har du något jordfel i utrustningen – är det gamla skåp?
Huset är från 1969. Förra husägaren hade jordfelsbrytare installerat 2007 på hela elcentralen.
Jordfelsbrytaren löste igen trotts att kyl och frys var urkopplade, då tog jag bort säkringen till det uttaget och sedan funkade det.
Jordfelsbrytaren löste sedan åter ut när jag satte på en provisorisk spisplatta på en annat (en annan fas) uttag. Tog ut spisplattan och sedan funkade det igen. Testade då att åter sätta i kyl och frys, vilket också funkade.
Testade sedan den provisoriska spisplattan och det funkade också.
Nu funkar allt men jag är väldigt förvirrad. Vad hände?
Har skruvat i en vägg idag, kan detta vara orsaken?
Jordfelsbrytaren löste igen trotts att kyl och frys var urkopplade, då tog jag bort säkringen till det uttaget och sedan funkade det.
Jordfelsbrytaren löste sedan åter ut när jag satte på en provisorisk spisplatta på en annat (en annan fas) uttag. Tog ut spisplattan och sedan funkade det igen. Testade då att åter sätta i kyl och frys, vilket också funkade.
Testade sedan den provisoriska spisplattan och det funkade också.
Nu funkar allt men jag är väldigt förvirrad. Vad hände?
Har skruvat i en vägg idag, kan detta vara orsaken?
Jag vet inte! Men har en teori om du drar i en skriv i en kabel så ja du fattar.K källare skrev:Huset är från 1969. Förra husägaren hade jordfelsbrytare installerat 2007 på hela elcentralen.
Jordfelsbrytaren löste igen trotts att kyl och frys var urkopplade, då tog jag bort säkringen till det uttaget och sedan funkade det.
Jordfelsbrytaren löste sedan åter ut när jag satte på en provisorisk spisplatta på en annat (en annan fas) uttag. Tog ut spisplattan och sedan funkade det igen. Testade då att åter sätta i kyl och frys, vilket också funkade.
Testade sedan den provisoriska spisplattan och det funkade också.
Nu funkar allt men jag är väldigt förvirrad. Vad hände?
Har skruvat i en vägg idag, kan detta vara orsaken?
Klicka här för att svara
