Har mätt upp uterummet (dock bara med multimeter) och enligt den var det ok.

Har även kopplat om i garaget så att där är allt ok, inga lösa trådar som hänger ut.

Frågan är varför det löser ut med så jämnt intervall? nu i helgen var det 6 - 6,5 timmars intervall hela tiden.
Byggs det upp något fel som efter denna tiden som gör att jfb löser ut?

Eller är det jfb som det är fel på?
Jag kan inte komma på något som startar med detta intervallet och som skulle kunna var felet.

Någon skillnad natt/dag/helg/vardag?

Svårt att se vad som skulle kunna "laddas upp" i anläggningen för att till slut lösa JFBn, och som efter spänningsbortfallet börjar om i 6 timmar igen. Kapacitiv och induktiv koppling kan får LED-lampor att glöda och lågenergilampor att blinka. Men om det vore något jordfel så borde det visa sig när den lampan slås på.

Prova att sätta en bordsfläkt mot centralen :cool:

EDIT: Sitter det hårt belastade dvärgar bredvid JFBn? Värmen kanske kan ställa till det. Med så mycket problem kanske det också är värt att gräva loss en femhundring till en ny JFB för att utesluta den. Är det inte den så har du två fungerande som du kan fördela huset mellan!

Redigerat:
Skall testa förslaget med bordsfläken. Centralen sitter i pannrummet där pelletsbrännarn också sitter men jag hittar inget samband med att den skulle lösa ut samtidigt som pelletsbrännarn kör.
Den sitter precis vägg i vägg med centralen. Kan gå ner att tempmäta runt jfb med IR-termometer och se om det byggs upp någon värme under tiden.

Ser ingen skillnad mellan natt/dag/helg/vardag.

Har nu börjat se ett mönster!!!
Det stängs fortfarande av med 6-timmars intervall. Dock när jag stänger av frysen efter ca 5 tim och låter den vara avstängd så stängs det inte av.
Dessutom om man efter ca 5 tim stänger av och startar om fryser så går det i 6 timmar och så löser jfb ut igen.

En tanke, kan det var som så att frysen kör något avfrostningsprogram var 6:e timme som gör att det stängs av? Det är en Siemens.

Frågan är då varför började det att krångla just nu? Frysen fungerar för övrigt bra. Kan det ha byggs på något fel och som gör att när frysen kör sitt program (vad den nu gör vet jag inte) så blir felet så pass stort så att jfb löser ut? Kan det ha med något annat att göra?
Skall dra ut frysen ikväll och rycka lite i kontakten och städa bakom.

Vad tror ni?

kan ju vara så att vattnet från avfrostningen hamnar på ett olämpligt ställe.

Ofta så finns det en liten "balja" ovanpå kompressorn där vattnet skall samlas upp, sedan dunstar det pga. värmen från kompressorn.

• Gilla
FolkeF
  • Laddar…
Pratade med serviceverkstaden och de nämnde att det kunde vara fel på avfrostningselementet så att när detta startas så slår jfb ifrån, detta kördes var 6:e timma.

Skulle gå att koppla ur detta, men jag vet inte var. Har hittat två kontakter på ett kretskort på baksidan men vet ej om det är någon av dom. Får avvakta tills imorgon då jag kan få hjälp med att koppla ur det till de kan byta.

vad är det för frys och årsmodell? Frågar lite oroligt, för vår jfb löste för någon vecka sedan helt spontant, jag tyckte jag hörde ett konstigt ljud från frysen någon sekund innan allt blev mörkt.

Den har aldrig löst ut tidigare, och inte sedan heller.

Ber att få gratulera och tacka för en ny erfarenhet om vad som kan lösa en JFB, och vad som kan tänkas hända var 6:e timme!

Frysen är en Siemens, modell GS32NA91/02 årsmodell 2007.

Ett stort tack till TS för inläggetd^_^b. Vi hade samma problem och jag hade ingen misstanke om frysen när jag letade orsaken till att JFB löste ut var 6:e timme. Efter 3 ggr så började jag ana mönstret och googlade på vinst och förlust och hittade den här tråden med exakt samma problem och dessutom precis samma frys.

Jag kontaktade sedan Siemens som kände till problemet och hade en utökad goodwill på felet och skickade en reparatör från västerås till falun som fixade problemet utan kostnad trots att frysen var 4 år gammal och det tog bara två dagar.

• Gilla
Jonas Bj1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.