När jag var på jobbet i onsdags fick jag ett meddelande från bilens laddare att den inte hade ström.

Jag kom hem och konstaterade att hela mitt garage var strömlöst, och att jordfelsbrytaren löst ut.

Efter att ha stängt av alla förbrukare och slagit på dom en och en kunde jag konstatera attd en märkt "avloppspump" löst ut, jag utgick då från att det var den som var problemet så jag försökte få loss den och ja, det finns en tråd om det.

MEN.

När jag fått upp den skruvade jag dit en stickpropp och sen "bänkkörde" jag den i en hink i ett uttag i husdelen (där det inte finns jfb) och allt funkade, hmm tänkte jag, jordfel i pumpen, så jag kopplade in en lös jfb, men den löste inte ut ?

Då släpade jag bort pumpen till garaget och kopplade den på ett vägguttag där (med jfb) och den funkade ändå.

Va ?

Då kopplade jag in ett uttag i dosan i pumpbrunnen och kopplade in pumpen där, jordfelsbrytaren löste ut direkt.

Då öppnade jag centralen och kikade, och till min förvåning ser jag att just avloppspumpen är kopplad UTAN jordfelsbrytare, efter lite googling förstår jag att detta inte är så ovanligt och tydligen är okej, men hur sjutton kan den ändå lösa ut jordfelsbrytaren ??

Då testar jag att koppla in nåt annat i det temporära uttaget i pumpbrunnen, det råkar vara min vinkelslip, och när jag startar den löser jordfelsbrytaren ögonblickligen ut.

Jag fattar ingenting.

Det verkar förvisso vara ett problem med kabeln mellan centralen och dosan i pumpbrunnen, men kopplar jag ur pumpen och isolationsmäter mellan (urkopplad) fas och jord eller (urkopplad) N och jord så är det ingen överledning där.

Jag försökter följa kablarna och det går ett rör från centralen upp till vinden till en dosa med annat i också, därifrån går det ett rör till genom halva vinden med FK till ännu en dosa där det går en mantlad kabel, som går ut under fasaden och ner i ett markrör, som sedan kommer fram i pumpbrunnen.

Detta har alltså fungerat utan problem i flera år, bortsett från att några få tillfällen (typ 2ggr på ett år) har JFB löst ut och jag har bara återställt den och allt har fungerat igen. (svårt att felsöka när problemet är försvunnet redan)



Nån som har en gissning vad som händer ? och var ska jag börja leta ? kan det vara nån mus som gnagt sönder nån kabel på vinden ? men varför syns det inte vid isolationsmätning ?

Och hur f-n löser JFB ut när den är förbikopplad just där ??

Nedan en bild på centralen, inkommande under huvudbrytaren, sen JFB, en kabel till schneidersäkringen och sen en kabel som försvinenr upp i ett rör, alla övriga säkringar är matade genom JFB.
 
  • central.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har med all säkerhet ett jordfel mellan N-PE under din JFB, och kanske även på gruppledningen till pumpbrunnen, där mellan N-PE-jord.

Du bör kunna fälla JFBn även med en hög belastning under denna JFB.
Och du borde se något vid en isolationsmätning, om du mäter med 250-500 V DC.

Att du inte kan göra det är märkligt, men prova igen.

När du anslöt ett uttag till dosan i pumpbrunnen så fick du ett kvitto på att det var rent o fint där?

Centralen ser minst sagt slarvig ut, och vi ser inte hela. Man kan inte helt utesluta en felkoppling, men den uppträder ju inte plötsligt. Ta en bättre bild som visar hur det är kopplat.

Centralen är alltså matad med TN-S, via en klen ledning. Spänningsfallet i N-ledaren kan hjälpa till att skapa en potentialskillnad mellan N och PE i centralen som via jordfelet löser JFBn.

För att summera så får du söka efter jordfel. En JFB ljuger inte, om den inte är trasig men det låter inte så.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Nedan en bild på centralen, inkommande under huvudbrytaren, sen JFB, en kabel till schneidersäkringen och sen en kabel som försvinenr upp i ett rör, alla övriga säkringar är matade genom JFB.
Huvudbrytaren är inte inkopplad ! inkommande Nolla går genom JFB, var är utgående Nolla till pumpgropen tagen ifrån?
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Minisäkringen (fd dvärgbrytare) närmast JFBn matas innan JFBn.
MEN ser inte att någon utgående neutralledare innan JFBn.

Fas & nolla måste tas från samma sida av JFBn.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Du får ta dit någon som får kolla på centralen, ingen elektriker har gjort det där
 
  • Gilla
Pålsson78
  • Laddar…
På felbeskrivningen skulle jag först gissa att nollan från avloppspumpen är felkopplad. Pimpen får sin fas förbi jordfelsbrytaren, men nollan kanske går till den vanliga nollplinten som ligger via jordfelsbrytaren. Eftesom funktionen på jordflesbrytaren är att jämföra alla strömmar som går ut/in via fasledningar och nolla, summan skall bli noll. Så blir det fel om en förbrukare får ström förbi jordfelsbrytaren, men returströmmen går igenom jfb.

MEN då borde det aldrig ha fungerat, såvida inte pumpen drar väldigt lite ström (jorfesbrytaren accepterar ettl fel på 30 mA). Och så lite ström har jag svårt att tro att pumoen drar.

Men kontrollera hur pumpens nolla är kopplad.
 
  • Gilla
Pålsson78
  • Laddar…
H hempularen skrev:
MEN då borde det aldrig ha fungerat, såvida inte pumpen drar väldigt lite ström (jorfesbrytaren accepterar ettl fel på 30 mA). Och så lite ström har jag svårt att tro att pumoen drar.

Men kontrollera hur pumpens nolla är kopplad.
Jfb på 30mA löser ofta ut redan vid 15-20mA
 
Man ser ju att inkommande matande nolla går bara till jordfelsbrytaren, så nollan från pumpen går uppenbarligen inte direkt till nollan. Så något är fel här.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Man ser ju att inkommande matande nolla går bara till jordfelsbrytaren, så nollan från pumpen går uppenbarligen inte direkt till nollan. Så något är fel här.
Den (pumpens nolla) kanske går till PE och då lär väl den strömmen inte ses av jfb om fasen är kopplad utanför...🤔
 
nisse123 nisse123 skrev:
Huvudbrytaren är inte inkopplad ! inkommande Nolla går genom JFB, var är utgående Nolla till pumpgropen tagen ifrån?
Ja troligtvis så ligger pumpen som inte går via jfb på nollan som går på jfb. När pumpen är ny så blir det inget fel, eller om det inte finns några andra noll fel. Det lustigt ut att gå via brytare parallellt. Varför då? Ingen som kan något om el som kopplat där helt klart.
 
GlennB GlennB skrev:
När jag var på jobbet i onsdags fick jag ett meddelande från bilens laddare att den inte hade ström.

Jag kom hem och konstaterade att hela mitt garage var strömlöst, och att jordfelsbrytaren löst ut.

Efter att ha stängt av alla förbrukare och slagit på dom en och en kunde jag konstatera attd en märkt "avloppspump" löst ut, jag utgick då från att det var den som var problemet så jag försökte få loss den och ja, det finns en tråd om det.

MEN.

När jag fått upp den skruvade jag dit en stickpropp och sen "bänkkörde" jag den i en hink i ett uttag i husdelen (där det inte finns jfb) och allt funkade, hmm tänkte jag, jordfel i pumpen, så jag kopplade in en lös jfb, men den löste inte ut ?

Då släpade jag bort pumpen till garaget och kopplade den på ett vägguttag där (med jfb) och den funkade ändå.

Va ?

Då kopplade jag in ett uttag i dosan i pumpbrunnen och kopplade in pumpen där, jordfelsbrytaren löste ut direkt.

Då öppnade jag centralen och kikade, och till min förvåning ser jag att just avloppspumpen är kopplad UTAN jordfelsbrytare, efter lite googling förstår jag att detta inte är så ovanligt och tydligen är okej, men hur sjutton kan den ändå lösa ut jordfelsbrytaren ??

Då testar jag att koppla in nåt annat i det temporära uttaget i pumpbrunnen, det råkar vara min vinkelslip, och när jag startar den löser jordfelsbrytaren ögonblickligen ut.

Jag fattar ingenting.

Det verkar förvisso vara ett problem med kabeln mellan centralen och dosan i pumpbrunnen, men kopplar jag ur pumpen och isolationsmäter mellan (urkopplad) fas och jord eller (urkopplad) N och jord så är det ingen överledning där.

Jag försökter följa kablarna och det går ett rör från centralen upp till vinden till en dosa med annat i också, därifrån går det ett rör till genom halva vinden med FK till ännu en dosa där det går en mantlad kabel, som går ut under fasaden och ner i ett markrör, som sedan kommer fram i pumpbrunnen.

Detta har alltså fungerat utan problem i flera år, bortsett från att några få tillfällen (typ 2ggr på ett år) har JFB löst ut och jag har bara återställt den och allt har fungerat igen. (svårt att felsöka när problemet är försvunnet redan)



Nån som har en gissning vad som händer ? och var ska jag börja leta ? kan det vara nån mus som gnagt sönder nån kabel på vinden ? men varför syns det inte vid isolationsmätning ?

Och hur f-n löser JFB ut när den är förbikopplad just där ??

Nedan en bild på centralen, inkommande under huvudbrytaren, sen JFB, en kabel till schneidersäkringen och sen en kabel som försvinenr upp i ett rör, alla övriga säkringar är matade genom JFB.
Vem matar säkringar från ovansidan,? Förutom i industrin. Garranterat en industrielektriker som varit där som inte vet hur en jordfelsbrytare funkar😃
 
D Dilato skrev:
Den (pumpens nolla) kanske går till PE och då lär väl den strömmen inte ses av jfb om fasen är kopplad utanför...🤔
Så kan det vara, då skulle det iofs. fungera, rent elektriskt. Men eftersom det kommer in en nolla i matande ledning så vore det grovt fel att koppla någon nolla till PE skenan. Det är här en PE skena inte PEN.
 
När jag läser TS andra tråd, så verkar det klarlagt att det finns ett isolationsfel i pumpen detta handlar om. Så mysteriet här består i att den löser jordfelsbrytaren trots att den inte är kopplad via jordfelsbrytaren.

Det står visserloigen att pumpen var urkopplad vid mätningen, men var den helt urkopplad? Samtliga trådar?

Vore bra med lite mer bilder från elcentralen, där man kan se noll och PE skenorna, och trådarna till pumpen (fas, nolla och jord). En lite exotisk och osannolik förklaring skulle kunna vara om pumpen har sin nolla kopplad till PE skenan, men sin skyddsjord kopplad till nollskenan som hör till jordflesbrytaren. Det skulle förklara varför det löser ut nu när dte är isolationsfel i pumpen. Men som sagt väldigt långsökt förklaring.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Pålsson78 Pålsson78 skrev:
Ja troligtvis så ligger pumpen som inte går via jfb på nollan som går på jfb. När pumpen är ny så blir det inget fel,
Pålsson78 Pålsson78 skrev:
Vem matar säkringar från ovansidan,
Hur menar du med att om pumpen är ny så skulle det funka med Fas före JFB och Nolla efter JFB ? Säkringarna är ju matade underifrån, eller tittar du på bilden upp och ner ? Vad menar du med gå via brytare parallellt ?
 
Pålsson78 Pålsson78 skrev:
Ja troligtvis så ligger pumpen som inte går via jfb på nollan som går på jfb. När pumpen är ny så blir det inget fel, eller om det inte finns några andra noll fel. Det lustigt ut att gå via brytare parallellt. Varför då? Ingen som kan något om el som kopplat där helt klart.
Ja det känns troligt, OM der inte vore så att detta har fungerat. Om pumpen drar mer än 30mA så skulle den ha löst jordfelsbrytaren, oavsett om den är ny eller gammal. Och jag har svårt att tänka mig att en pump skulle dra så lite som 30 mA.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.