12 014 läst ·
35 svar
12k läst
35 svar
Jordfelsbrytare i elcentral
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag ser att du har slut på argument till din inställning. Det är uppriktigt sagt tråkigt att vi hamnar i den situationen. År det inte enklare att inse att alla kan göra misstag och tänka fel och behöva lite knuffar i rätt riktning? Ska inte en elektriker som gått din utbildning kunna få ett tillfälligt hjärnsläpp?
Visst är det tråkigtBo.Siltberg skrev:
Jag ser att du har slut på argument till din inställning. Det är uppriktigt sagt tråkigt att vi hamnar i den situationen. År det inte enklare att inse att alla kan göra misstag och tänka fel och behöva lite knuffar i rätt riktning? Ska inte en elektriker som gått din utbildning kunna få ett tillfälligt hjärnsläpp?
Men de argument jag redan givit räcker.
Alla kan få hjärnsläpp men en så basal sak som hur man kopplar un flera jordfelsbrytare i en central ska sitta i ryggmärgen hos en elektriker (installatör)
Eftersom TS inte skrev att denne var fartygselektriker utan bara elektriker så utgår man givetvis ifrån att TS är installationselektriker
Tänker inte gå in i mer polemik med dig Bo
Men hade du läst mitt tidigare inlägg så hade du säkert förstått
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Nej jag förstår inte ditt inlägg i #16. Den framstår endast som drygt.
Informativt och bra, det bästa jag hittat på nätet.Bo.Siltberg skrev:
Du har ett lite ovanligt fall med en TN-S-matning till centralen och flera JFBer, och där kan man lätt bli lite förvirrad. Det är ok. Jag tycker folk går onödigt hårt åt dig in denna tråd. Ditt fall liknar denna bild.
[bild]
Du har en N-plint som inkommande N-ledare är ansuten till, N1 i bild.
Därifrån matas JFBn med en nolla.
På andra sidan JFBn går en N-ledare till N3-plinten.
Så måste det vara. Det går inte att koppla ihop N1 och N3, dvs N före och efter JFBn, för då löser den ut av normal belastningsström. N går igenom JFBn och mäts tillsammans med fasledarna. Alla strömmar i faser och nolla måste ta ut varandra för att JFBn inte ska lösa. Så det är viktigt att hålla isär före och efter JFBn.
Bilden visar bara en JFB. För varje JFB så måste det finnas en egen N3-plint, fyra stycken separata plintar i ditt fall. Det är givetvis också viktigt att fasledarna efter varje JFB kopplas (via förbrukare) till rätt N-plint.
(Bilden visar även en N2-plint som inte har med din fråga att göra. N2-plinten används till gruppledningar som inte ligger under någon JFB. Det kan finnas fördelar med att särskilja den från N1.)
Klicka här för att svara