P
Blev lite frågande för mig själv och ja jag är Elektriker. Ska förklara nedan med text och bild.

Inkommande el till Huvudcentral är vad jag förstår TN-C och sedan 5 ledare till huset el central vilket då borde bli TN-C-S

Jordfelbrytare i hus centralen (4st)
Så går N-ledare ifrån nollskena till jordfelsbrytare
Och ifrån jordfelsbrytare till skilld N- kopplingsplint och här är jag förvirrad varför inte gå upp med N- ledare till N-skena där jag har placerat alla N- ledare.

Hur har dom tänkt med skilld N-plintskena ifrån jordfelsbrytare som inte är inkopplad på N-skena?

6st skruvar på plinten borde tyda på att den jordfelsgruppens nollor får plats på den men det kan inte vara rätt?

Hjärndöd idag.

Redigerat av moderator:
Om det går noll ledare så funkar det väl inte? Det borde gå minst en ledare...

tommib
Rita ett kopplingsschema så blir det lättare att förstå hur du menar att det är kopplat.

Om du har inkommande TN-S till den här centralen och det finns fyra JFB i den är det helt rimligt att dela upp inkommande på en plint men jag får intrycket av att det inte är det du frågar om.

Nu när jag läser igen så blir min kontrollfråga: Varifrån kommer nollan till den nollplint som dina utgående nollor är anslutna på. Den nollplinten vi ser i bild, är den matad från JFB i bild? I så fall ska gruppernas nollor anslutas till den.

Som elektriker bör du veta detta, vad har du tänkt dig att JFBn ska ha för funktion om du tar in nolla och sätter tillbaka den på samma plint? Om det nu är så du menar.

tommib
Är detta spänningssatt? Fungerar det?

Som sagt rita upp ett kopplingsschema så blir det lättare att förstå. Principiellt så ska nollorna för de grupper som ligger under en JFB gå till N-plinten på samma sida på JFB som faserna kommer ut på. Ingenting annat. Ingenting annat får heller vara anslutet till denna N-plint (t.ex. annan inkommande nolla, PE/PEN eller liknande).