P
Blev lite frågande för mig själv och ja jag är Elektriker. Ska förklara nedan med text och bild.

Inkommande el till Huvudcentral är vad jag förstår TN-C och sedan 5 ledare till huset el central vilket då borde bli TN-C-S

Jordfelbrytare i hus centralen (4st)
Så går N-ledare ifrån nollskena till jordfelsbrytare
Och ifrån jordfelsbrytare till skilld N- kopplingsplint och här är jag förvirrad varför inte gå upp med N- ledare till N-skena där jag har placerat alla N- ledare.

Hur har dom tänkt med skilld N-plintskena ifrån jordfelsbrytare som inte är inkopplad på N-skena?

6st skruvar på plinten borde tyda på att den jordfelsgruppens nollor får plats på den men det kan inte vara rätt?

Hjärndöd idag.

Redigerat av moderator:
Om det går noll ledare så funkar det väl inte? Det borde gå minst en ledare...

tommib
Rita ett kopplingsschema så blir det lättare att förstå hur du menar att det är kopplat.

Om du har inkommande TN-S till den här centralen och det finns fyra JFB i den är det helt rimligt att dela upp inkommande på en plint men jag får intrycket av att det inte är det du frågar om.

Nu när jag läser igen så blir min kontrollfråga: Varifrån kommer nollan till den nollplint som dina utgående nollor är anslutna på. Den nollplinten vi ser i bild, är den matad från JFB i bild? I så fall ska gruppernas nollor anslutas till den.

Som elektriker bör du veta detta, vad har du tänkt dig att JFBn ska ha för funktion om du tar in nolla och sätter tillbaka den på samma plint? Om det nu är så du menar.

tommib
Är detta spänningssatt? Fungerar det?

Som sagt rita upp ett kopplingsschema så blir det lättare att förstå. Principiellt så ska nollorna för de grupper som ligger under en JFB gå till N-plinten på samma sida på JFB som faserna kommer ut på. Ingenting annat. Ingenting annat får heller vara anslutet till denna N-plint (t.ex. annan inkommande nolla, PE/PEN eller liknande).

Ta gärna också en översiktsbild (med bättre skärpa). Kopplingsschemat behövs ändå eftersom det är väldigt svårt att på en bild följa alla ledare men en översiktsbild ger mer information än det vi ser på bild här. Dessutom är den oskarp.

Det är nog läge att anmäla din utbildare till elsäkerhetsverket. Du bör nog byta yrke eller skaffa en riktig utbildning. Du ska definitivt inte ansluta ingående nolla och utgående till samma plint. Det kommer visserligen inte att bli farligt eftersom jordfelsbrytarna kommer att lösa ut direkt.

tommib
Du har alltså kopplingen Ink N -> N-skena -> JFB (x4). Vart går utgångssidans nolledare från JFB? Till plinten vi ser i bild?

EDIT: Som Daniel skriver ovan så kommer det inte fungera om du har anslutit alla utgående nollor till den N-plint som ligger före alla JFB.

Jag ville ogärna vara lika dryg som han men om du är elektriker så borde du förstå detta. Du borde också ha en auktoriserad att ringa (du kan omöjligen vara auktoriserad själv, i så fall blir jag riktigt mörkrädd). Det kan också vara värt att veta att det är precis lika olagligt för dig som för "Svensson" att koppla detta utanför arbetstid.

P
tommib tommib skrev:
Du har alltså kopplingen Ink N -> N-skena -> JFB (x4). Vart går utgångssidans nolledare från JFB? Till plinten vi ser i bild?
tommib tommib skrev:
Till plinten du ser i bild.

tommib
Och dina utgående nollor? Är de anslutna till N-plinten i centralen där inkommande nolla kommer in och fördelas ut till ingångssidan på alla JFB?

D Daniel 109 skrev:
Det är nog läge att anmäla din utbildare till elsäkerhetsverket. Du bör nog byta yrke eller skaffa en riktig utbildning.
Efter senaste svaret kan man inte mer än instämma. Tror jag fortsätter hempula med gott samvete om liknande elektriker springer lösa!

Detta måste ju vara ett halvdant försök till trollning?

• Gilla
roniish och 1 till
  • Laddar…
gatzile skrev:
Ska förklara nedan med text och bild.
gatzile skrev:
Har du redigerat bort bilden?
I så fall är det bra att skriva en liten ”edit”-text om det.

gatzile skrev:
Vad jag vet så ska N ledare gå ifrån PE skena till Jordfelsbrytare och sedan utgående N ifrån jordfelsbrytare upp till N skena.
Nix nollan till JFBn ska inte gå från PE-skena/plint utan från PEN-skena/plint eller från en N-skena/plint.

gatzile skrev:
Vilken bild ???

Så här kopplas flera JFB och alla ska ha en egen N-skena

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.