En sak är säker, du har inte varit elev hos mig :p
Och var du än utbildat dig så skulle du följt med på lektionerna :cool:
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Panor82
Bilden fanns från start men är tyvärr bort redigerad.
Visst kan man bli osäker eller inte jobba med vissa delar men är man elektriker så ska man ha koll på det grundläggande om hur en JFB fungerar.
 
H hans.p skrev:
Så här kopplas flera JFB och alla ska ha en egen N-skena


[bild]
Men det är ju bara två JFB
TS hade ju fyra. :rofl:
 
P
H hans.p skrev:
Så här kopplas flera JFB och alla ska ha en egen N-skena


[bild]
Är inte rätt.

Kommer in med femledare och N till jordfelsbrytare Och från varje jordfelsbrytare till egen N skena.
 

Bästa svaret

gatzile skrev:
Så går N-ledare ifrån nollskena till jordfelsbrytare
Du har ett lite ovanligt fall med en TN-S-matning till centralen och flera JFBer, och där kan man lätt bli lite förvirrad. Det är ok. Jag tycker folk går onödigt hårt åt dig in denna tråd. Ditt fall liknar denna bild.

Schematisk bild av en TN-S matning med detaljerad anslutning av neutralledare, säkringar och jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du har en N-plint som inkommande N-ledare är ansuten till, N1 i bild.
Därifrån matas JFBn med en nolla.
På andra sidan JFBn går en N-ledare till N3-plinten.
Så måste det vara. Det går inte att koppla ihop N1 och N3, dvs N före och efter JFBn, för då löser den ut av normal belastningsström. N går igenom JFBn och mäts tillsammans med fasledarna. Alla strömmar i faser och nolla måste ta ut varandra för att JFBn inte ska lösa. Så det är viktigt att hålla isär före och efter JFBn.

Bilden visar bara en JFB. För varje JFB så måste det finnas en egen N3-plint, fyra stycken separata plintar i ditt fall. Det är givetvis också viktigt att fasledarna efter varje JFB kopplas (via förbrukare) till rätt N-plint.

(Bilden visar även en N2-plint som inte har med din fråga att göra. N2-plinten används till gruppledningar som inte ligger under någon JFB. Det kan finnas fördelar med att särskilja den från N1.)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
Ja ni kan hoppa på mig bara men vissa är vettiga iaf. Hade ett litet hjärnsläpp bara.

Jag har åtgärdat mitt misstag och nu är det bara att vänta på besiktning innan ibruktagning.
 
P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har ett lite ovanligt fall med en TN-S-matning till centralen och flera JFBer, och där kan man lätt bli lite förvirrad. Det är ok. Jag tycker folk går onödigt hårt åt dig in denna tråd. Ditt fall liknar denna bild.

[bild]

Du har en N-plint som inkommande N-ledare är ansuten till, N1 i bild.
Därifrån matas JFBn med en nolla.
På andra sidan JFBn går en N-ledare till N3-plinten.
Så måste det vara. Det går inte att koppla ihop N1 och N3, dvs N före och efter JFBn, för då löser den ut av normal belastningsström. N går igenom JFBn och mäts tillsammans med fasledarna. Alla strömmar i faser och nolla måste ta ut varandra för att JFBn inte ska lösa. Så det är viktigt att hålla isär före och efter JFBn.

Bilden visar bara en JFB. För varje JFB så måste det finnas en egen N3-plint, fyra stycken separata plintar i ditt fall. Det är givetvis också viktigt att fasledarna efter varje JFB kopplas (via förbrukare) till rätt N-plint.

(Bilden visar även en N2-plint som inte har med din fråga att göra. N2-plinten används till gruppledningar som inte ligger under någon JFB. Det kan finnas fördelar med att särskilja den från N1.)
Jo jag insåg det du berättar i ditt inlägg.
Men tack iaf. För det är bra förklarat för nästa person som fått hjärnsläpp.

I mitt yrke används inte nolla eller jordfelsbrytare
(Fartyg) därav lite förvirrande ibland för man vill inte göra fel. Och jag är noga med allt jag gör och strävar efter noll fel i besiktnings rapporten (vilket är omöjligt) säger dom som vet ;)
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker folk går onödigt hårt åt dig in denna tråd.
Nja.... Tittar man som hastigast i TS postningshistorik så finner man att hen redan 2010 uppgav att han var behörig och skulle yrkesmässigt installera belysningsstolpar åt någon annan. Då tycker jag att det är motiverat med en lite hårdare pekpinne, utan att för den skull bli allt för otrevlig.

Felet är av såpass grundläggande sort att man blir misstänksam. Nu kom det ju en förklaring till hjärnsläppet, apropå arbete på fartyg men ändå. Dessutom noterade jag, innan TS redigerade sin profil, att detta rör sig om Åland. Ingen skillnad i systemen egentligen och legalt är man ännu hårdare med hempul i Finland jämfört med Sverige. Däremot är jag inte helt säker på hur auktorisationsmodellen ser ut där så kanske att det är lagligt för TS att koppla.

Egentligen hade det varit bättre om TS inte hade öppnat med att hen är elektriker. Då hade folk sannolikt varit mindre hårda.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
P
tommib tommib skrev:
Nja.... Tittar man som hastigast i TS postningshistorik så finner man att hen redan 2010 uppgav att han var behörig och skulle yrkesmässigt installera belysningsstolpar åt någon annan. Då tycker jag att det är motiverat med en lite hårdare pekpinne, utan att för den skull bli allt för otrevlig.

Felet är av såpass grundläggande sort att man blir misstänksam. Nu kom det ju en förklaring till hjärnsläppet, apropå arbete på fartyg men ändå. Dessutom noterade jag, innan TS redigerade sin profil, att detta rör sig om Åland. Ingen skillnad i systemen egentligen och legalt är man ännu hårdare med hempul i Finland jämfört med Sverige. Däremot är jag inte helt säker på hur auktorisationsmodellen ser ut där så kanske att det är lagligt för TS att koppla.

Egentligen hade det varit bättre om TS inte hade öppnat med att hen är elektriker. Då hade folk sannolikt varit mindre hårda.
Hårda ja men jag har tillstånd och allt jag gjort på landbacken är besiktat och godkänt.
Även detta blir besiktat och godkänt.
 
Oj, inte ska man väl leta motiv till att puckla på någon annan. Jag nöjer mig med vad TS skriver idag, inte vad han skrev för 10 år sedan. Vi kan alla hamna i en okänd situation trots lång erfarenhet.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
När TS skriver i första inlägget att denne är elektriker (utan att specifiera inom vilket område) så utgår man givetvis ifrån att TS är installationselektriker.
Den kunskap som efterfrågades här är ju sådant som även en praktikant som genomgår utbildning ska ha.
Så för att citera ett ordstäv
"Som man frågar får man svar"
Hade frågan ställts på ett annat sätt så hade svaren blivit annorlunda ;)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Jag kan inte någonstans hitta motiv till de dryga svar som du och andra givit i tråden.
 
  • Gilla
BjörnOla67
  • Laddar…
tommib
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Oj, inte ska man väl leta motiv till att puckla på någon annan. Jag nöjer mig med vad TS skriver idag, inte vad han skrev för 10 år sedan. Vi kan alla hamna i en okänd situation trots lång erfarenhet.
Det var inte så att jag letade motiv för att ge mig på någon. Jag kollar ibland postningshistoriken på medlemar där den inte är allt för lång (som i TS fall) för att hitta om man ställer många liknande frågor på kort tid. Här var det lite tvärt om och det jag hittade får nog karakteriseras som ett sk. bifynd. Att jag ens nämnde det var just för att det påverkade, lite av en slump, hur jag svarade till TS.

Men visst, det var inte min avsikt att vara dryg.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag kan inte någonstans hitta motiv till de dryga svar som du och andra givit i tråden.
Förstår att ditt sista inlägg var riktat till mig
Läs mitt sista inlägg en gång till så behöver du inte heller komma med dryga svar ;)
 
Ja det var riktat till dig och jag tycker att ditt svar i tråden var onödigt drygt. Ditt nästa senaste inlägg ändrar inte på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.