Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har nyligen köpt en lägenhet och har lite funderingar kring jordfelsbrytare. Huset byggdes 1935, men jag vet inte hur gammalt elsystemet är. Jag har bifogat en bild på elcentralen, och som ni kan se finns det ingen jordfelsbrytare.
- Kan det finnas någon slags jordfelsbrytare utanför vår lägenhet som föreningen ansvarar för, eller bör vi installera en egen?
- Den tidigare ägaren gjorde omfattande renoveringar innan vi köpte lägenheten i januari, bl.a. ett helt nytt badrum. Borde inte han då varit tvungen att installera jordfelsbrytare?
- Har föreningen något ansvar för att det skall finnas jordfelsbrytare installerade? Det är en HSB-förening.
- Hur går jag bäst tillväga för att installera en själv? Går det att inkorporera i nuvarande elcentral eller bör jag ersätta den? Skall man isf passa på att göra något annat samtidigt?
Tusen tack för all hjälp!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 328 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 328 inlägg
Föreningen har knappast någon jordfelsbrytare centralt och ingen ansvar för att det ska finnas någon (om det inte står något annat i stadgar eller andra regler för föreningen).
Det går att komplettera gamla centraler med jordfelsbrytare.
Om ni tar dit en elektriker kan det vara bra att se till att uttaget till spisen blir med 5 ledare (skyddsjord, nolla och tre faser) så att det går att ansluta en induktionshäll eller annan mer avancerad häll/spis. Ofta är inte nollan framdragen eftersom den inte behövs till gamla spisar.
Det går att komplettera gamla centraler med jordfelsbrytare.
Om ni tar dit en elektriker kan det vara bra att se till att uttaget till spisen blir med 5 ledare (skyddsjord, nolla och tre faser) så att det går att ansluta en induktionshäll eller annan mer avancerad häll/spis. Ofta är inte nollan framdragen eftersom den inte behövs till gamla spisar.
Det finns sannolikt ingen jordfelsbrytare utanför lägenheten.
Föreningen har inget ansvar för att förse lägenheten med jordfelsbrytare.
Om tidigare ägare har lagt in elektrisk golvvärme så skulle han/hon också satt en jordfelsbrytare. (och ni kan inte i efterhand kräva säljaren för det var något som ni kunde se vid besiktning)
Det är enkelt att att montera en jordfelsbrytare vid sidan om centralen i en låda avsedd för detta. Lådan har en storlek av ca 150x50 mm, dvs liten och det är jättevanligt att man gör så för en gammal central som ni har. Alternativt byter ni central och får allt i en enhet. Lös vid sidan så gissar jag 2000 kr för ett besök av elektriker mer om ni skall byta central.
Föreningen har inget ansvar för att förse lägenheten med jordfelsbrytare.
Om tidigare ägare har lagt in elektrisk golvvärme så skulle han/hon också satt en jordfelsbrytare. (och ni kan inte i efterhand kräva säljaren för det var något som ni kunde se vid besiktning)
Det är enkelt att att montera en jordfelsbrytare vid sidan om centralen i en låda avsedd för detta. Lådan har en storlek av ca 150x50 mm, dvs liten och det är jättevanligt att man gör så för en gammal central som ni har. Alternativt byter ni central och får allt i en enhet. Lös vid sidan så gissar jag 2000 kr för ett besök av elektriker mer om ni skall byta central.
Nej, det finns med 99,9% chans ingen jordfelsbrytare någon annanstans. Det är aldrig fel att installera en jordfelsbrytare.arasmus skrev:
Det är en tolkningsfråga beroende på hur stor renoveringen var. Men generellt kan man säga att en renovering inte automatiskt kräver installation av jordfelsbrytare.arasmus skrev:
Om det är inlagt elektrisk golvvärme eller installerats ett vägguttag i badrummet är det dock krav på jordfelsbrytare. Så om det är gjort MÅSTE ni ha en jordfelsbrytare.
Som BirgitS skriver så har föreningen inget ansvar för om jordfelsbrytare finns eller ej om de inte har skrivit in det i stadgarna, vilket jag har svårt att tro att någon förening har gjort.arasmus skrev:
Du ska inte installera en själv, det måste en fackman göra. Man sätter en liten kapsling (låda) bredvid din central med en jordfelsbrytare i. Om ni är nöjda med elen i övrigt ser jag ingen anledning att göra något annat.arasmus skrev:
Det man kan tänka på är att kanske dela upp centralen på två olika jordfelsbrytare. Det är iof mer vanligt i villor. Fördelen är att om ett fel uppstår i någon del av anläggningen så bryts bara strömmen i den halvan som just den jordfelsbrytaren övervakar. Det blir med andra ord inte kolsvart i hela lägenheten.
Jag har själv satt upp jordfelsbrytare i en förening (68 lägenheter) där det var blandat med 2- 3- och 4-fyror. De valda att sätta en jordfelsbrytare över hela centralen och det fungerade utmärkt där.
/edit
Svarade så långsamt så oceanis hann före.
Om man skulle ha mer än en JFB måste man med stor sannolikhet byter centralen, jag är nästan säker att den gamla har bara en nollskena och det behövs en nollskena per JFB. Centralen ser inte så gammal ut men i jättegamla centraler fanns även bara PEN-skena (kombinerade noll- och jordskena) och då måste man byter centralen helt för att installera JFB.
Som det ser ut på bilden antar jag att det skulle vara som sagt rätt enkelt att installera en JFB i en liten normkapsling bredvid om den befintliga centralen.
Som det ser ut på bilden antar jag att det skulle vara som sagt rätt enkelt att installera en JFB i en liten normkapsling bredvid om den befintliga centralen.
Klicka här för att svara