Halloj,
Håller på att bygga ett garage och har lejt en och samma entreprenad för gjutningen av betongplattan samt efterföljande stomresning. I nuläget är det bara betongplattan som är på plats, då entreprenören för tillfället är hos annan kund, men jag har noterat att ytterkanterna av betongplattan har väldigt tydliga ojämnheter, där delar av betongen helt saknas med blottlagd frigolit från kantelementet. Detta är inte ett resultat av senare påverkan utan man har helt enkelt inte tagit till betongen tillräckligt mycket i ytterkanterna vid själva gjutningen. Min fundering nu är, som total lekman vad gäller betonggjutning, har detta någon betydelse? Slarvfel kan tyckas, men är det ett rent estetiskt eller ett strukturellt problem? Jag vet ju att syllen med syllpapp ju ska monteras dit. Risk för framtida fuktvandring upp i konstruktionen? Hållfasthetsproblem? Hur bör jag resonera kring detta?
Mvh
Håller på att bygga ett garage och har lejt en och samma entreprenad för gjutningen av betongplattan samt efterföljande stomresning. I nuläget är det bara betongplattan som är på plats, då entreprenören för tillfället är hos annan kund, men jag har noterat att ytterkanterna av betongplattan har väldigt tydliga ojämnheter, där delar av betongen helt saknas med blottlagd frigolit från kantelementet. Detta är inte ett resultat av senare påverkan utan man har helt enkelt inte tagit till betongen tillräckligt mycket i ytterkanterna vid själva gjutningen. Min fundering nu är, som total lekman vad gäller betonggjutning, har detta någon betydelse? Slarvfel kan tyckas, men är det ett rent estetiskt eller ett strukturellt problem? Jag vet ju att syllen med syllpapp ju ska monteras dit. Risk för framtida fuktvandring upp i konstruktionen? Hållfasthetsproblem? Hur bör jag resonera kring detta?
Mvh
Är det dock inte så att de små höjdskillnaderna mellan betongen och frigoliten/kantelementet gör att syllen med syllpappen inte står helt dikt mot betongplattan? Dvs att det skapar ett mellanrum för eventuell fukt att tränga in underifrån? Nu vet jag ju ändå att syllpappen ska skydda, men ändå. Som sagt, är lekman, men tar gärna emot tipsS snickar skrev:
Är plattan väldigt ojämn? Om det bara är det du visar på bilderna så löser syllpappen detta. Det är det den är till för. Som personen postade ovanför kan du ju använda tjockare syllpapp om du är väldigt orolig.H HerrLiljonkvast_ skrev:Är det dock inte så att de små höjdskillnaderna mellan betongen och frigoliten/kantelementet gör att syllen med syllpappen inte står helt dikt mot betongplattan? Dvs att det skapar ett mellanrum för eventuell fukt att tränga in underifrån? Nu vet jag ju ändå att syllpappen ska skydda, men ändå. Som sagt, är lekman, men tar gärna emot tips
Plattan är förhållandevis jämn i sig självt, den är glättad med helikopter. Men det är klart att just i ytterkanten är det kanske svårare att komma åt med helikoptern? Men just där betongen saknas närmast frigoliten/kantelementet så är ju höjdskillnaden några millimeter till en centimeter kanske, give or take, beroende på betongens tjocklek just där.S snickar skrev:
Klicka här för att svara