Halloj,

Håller på att bygga ett garage och har lejt en och samma entreprenad för gjutningen av betongplattan samt efterföljande stomresning. I nuläget är det bara betongplattan som är på plats, då entreprenören för tillfället är hos annan kund, men jag har noterat att ytterkanterna av betongplattan har väldigt tydliga ojämnheter, där delar av betongen helt saknas med blottlagd frigolit från kantelementet. Detta är inte ett resultat av senare påverkan utan man har helt enkelt inte tagit till betongen tillräckligt mycket i ytterkanterna vid själva gjutningen. Min fundering nu är, som total lekman vad gäller betonggjutning, har detta någon betydelse? Slarvfel kan tyckas, men är det ett rent estetiskt eller ett strukturellt problem? Jag vet ju att syllen med syllpapp ju ska monteras dit. Risk för framtida fuktvandring upp i konstruktionen? Hållfasthetsproblem? Hur bör jag resonera kring detta?

Mvh

• Screenshot_2026-08-29-16-20-30-76_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot_2026-08-29-16-20-39-40_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_2026-08-29-16-20-47-81_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_2026-08-29-16-20-47-81_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Skapa konto
Dett spelar ingen roll. Syllen ligger på kantbalken som är lite innanför ytterkant kantelement. Det är isolering hela vägen upp till btg plattan.

S snickar skrev:
Dett spelar ingen roll. Syllen ligger på kantbalken som är lite innanför ytterkant kantelement. Det är isolering hela vägen upp till btg plattan.
Hej! Tack för svaret! Det var lite det jag misstänkte också, och det känns ju ändå betryggande

S snickar skrev:
Är det dock inte så att de små höjdskillnaderna mellan betongen och frigoliten/kantelementet gör att syllen med syllpappen inte står helt dikt mot betongplattan? Dvs att det skapar ett mellanrum för eventuell fukt att tränga in underifrån? Nu vet jag ju ändå att syllpappen ska skydda, men ändå. Som sagt, är lekman, men tar gärna emot tips

Det finns tjockare syllisolering du kan använda.

H HerrLiljonkvast_ skrev:
Är det dock inte så att de små höjdskillnaderna mellan betongen och frigoliten/kantelementet gör att syllen med syllpappen inte står helt dikt mot betongplattan? Dvs att det skapar ett mellanrum för eventuell fukt att tränga in underifrån? Nu vet jag ju ändå att syllpappen ska skydda, men ändå. Som sagt, är lekman, men tar gärna emot tips
Är plattan väldigt ojämn? Om det bara är det du visar på bilderna så löser syllpappen detta. Det är det den är till för. Som personen postade ovanför kan du ju använda tjockare syllpapp om du är väldigt orolig.

S snickar skrev:
Är plattan väldigt ojämn? Om det bara är det du visar på bilderna så löser syllpappen detta. Det är det den är till för. Som personen postade ovanför kan du ju använda tjockare syllpapp om du är väldigt orolig.
Plattan är förhållandevis jämn i sig självt, den är glättad med helikopter. Men det är klart att just i ytterkanten är det kanske svårare att komma åt med helikoptern? Men just där betongen saknas närmast frigoliten/kantelementet så är ju höjdskillnaden några millimeter till en centimeter kanske, give or take, beroende på betongens tjocklek just där.

Två nya bilder

• IMG20260829180835.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260829180109.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.