tommib
Ah, den är märkt enligt direktivet EN947 om stationära träningsredskap. Den standarden innehåller, praktiskt nog för tillverkaren, inget om elsäkerhet alls om jag förstår sammanfattningen rätt (tänker inte hosta upp 150 pund för att få se den). Standarden ersattes dessutom 2013 av en annan standard så om det där löpbandet är tillverkat 2019 så är det ännu mer fel.

tommib tommib skrev:
Ah, den är märkt enligt direktivet EN947 om stationära träningsredskap. Den standarden innehåller, praktiskt nog för tillverkaren, inget om elsäkerhet alls om jag förstår sammanfattningen rätt (tänker inte hosta upp 150 pund för att få se den). Standarden ersattes dessutom 2013 av en annan standard så om det där löpbandet är tillverkat 2019 så är det ännu mer fel.
Men kan man helt utelämna elsäkerheten när man CE-märker den?
Att man kan förstår jag, men kan Elsäkerhetsverket göra något?
Tycker att den borde falla under LVD också.

/Thomas

tommib
J jtkarlsson skrev:
Men kan man helt utelämna elsäkerheten när man CE-märker den?
Nej, det tror jag inte.

J jtkarlsson skrev:
Tycker att den borde falla under LVD också.
Det tycker jag också.

J jtkarlsson skrev:
Att man kan förstår jag, men kan Elsäkerhetsverket göra något?
Det återstår att se. Om de inte kan göra något är alla dessa märkningar helt meningslösa. Bra att du har kontaktat dem.

tommib tommib skrev:
Nej, det tror jag inte.

Det tycker jag också.

Det återstår att se. Om de inte kan göra något är alla dessa märkningar helt meningslösa. Bra att du har kontaktat dem.

Hej igen,

Har efter mycket om och men, fått en kopia på försäkran, se bifogat.
De standarder som man hänvisar till, verkar bara handla om EMC.

Elsäkerhetsverket slår ifrån sig och säger att det är Arbetsmiljöverkets bord, då det faller under maskindirektivet.
Arbetsmiljöverket svarar inte.

Det verkar alltså OK att sätta en produkt på marknaden, oavsett hur elsäkerheten ser ut.

/Thomas

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Och den kostade 20,000 :-?

Jag tror inte man får sätta en elektrisk produkt på marknaden utan att den certifieras mot en standard som reglerar elsäkerheten. EN 957 som står på märkskylten är inte heller en sådan standard, men den hänvisar till SS-EN/IEC 60335, "hushållsstandarden", och den medger som sagt inga läckströmmar som löser en JFB.

Jag skulle lämna tillbaka bandet.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och den kostade 20,000 :-?

Jag tror inte man får sätta en elektrisk produkt på marknaden utan att den certifieras mot en standard som reglerar elsäkerheten. EN 957 som står på märkskylten är inte heller en sådan standard, men den hänvisar till SS-EN/IEC 60335, "hushållsstandarden", och den medger som sagt inga läckströmmar som löser en JFB.

Jag skulle lämna tillbaka bandet.

Ja, det tillhör det övre skiktet av hemmamaskiner.
Har inte JFB än, men 12 mA läckström är ju inget bra utgångsläge.
Har provkört med portabel JFB utan problem.
Så i värsta fall får det väl bli en separat PSA enkom för löpbandet.
Tror tyvärr inte att andra märken är något bättre, har sett avrådan från JFB på flertalet märken.
Skulle man kunna lägga bandet på en isolertrafo och är det tillåtet att skapa ett eget system utan jordförbindelse. Det är ju vanligt på lågspänningssysyem inom industrin.

/Thomas

Skulle vara intressant att höra från någon som har gjort elinstallation på ett gym.
Är det separat JFB till varje löpband?

/Thomas

Jag kan inte rekommendera en isolertrafo.

Dels kommer EMC-skyddet inte att fungera längre, och dels innebär det i praktiken att du har direkt kontakt med ena polen, via EMC-skydden mot skyddsjordade delar av bandet. Det känns inte bra. Det är fel på produkten!

Om inte en separat JFB fungerar så är ett skyddsjordat uttag utan JFB bättre än ett ojordat uttag. Man kan t.o.m överväga en JFB med högre märkutlösningsström som t.ex 300 mA, och ansluta bandet fast i en anslutningsdosa. Men jag vet inte om de tillför något. Man får ett skydd mot att bandet havererar och orsakar ett sort läckage mot skyddsjord, men inte så stort att en säkring löser.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag kan inte rekommendera en isolertrafo.

Dels kommer EMC-skyddet inte att fungera längre, och dels innebär det i praktiken att du har direkt kontakt med ena polen, via EMC-skydden mot skyddsjordade delar av bandet. Det känns inte bra. Det är fel på produkten!

Om inte en separat JFB fungerar så är ett skyddsjordat uttag utan JFB bättre än ett ojordat uttag. Man kan t.o.m överväga en JFB med högre märkutlösningsström som t.ex 300 mA, och ansluta bandet fast i en anslutningsdosa. Men jag vet inte om de tillför något. Man får ett skydd mot att bandet havererar och orsakar ett sort läckage mot skyddsjord, men inte så stort att en säkring löser.

Hur menar du "direkt kontakt med ena polen"?
Du menar kapacitiv koppling?

Med bandet avstängt mäter jag 13 nF L-PE samt N-PE.

/Thomas

Ja, via EMC-kondensatorerna. 13 nF ger en ström på nära 1 mA vid 230 V och 50 Hz. Den känns rejält! Isolertrafon gör att det krävs ett fel till mot den andra polen för att den ska kännas, det är ju var trafon är till för, så det blir ju säkrare. Men trafon innebär samtidigt att man får ett skyddsseparerat system och reglerna där säger att sekundärsystemet minsta ska ha grundläggande isolering. Jag vet inte om man kan klassa detta löpband som grundläggande isolerat med läckströmmar av denna magnitud.

J jtkarlsson skrev:
Hej igen,

Har efter mycket om och men, fått en kopia på försäkran, se bifogat.
De standarder som man hänvisar till, verkar bara handla om EMC.

Elsäkerhetsverket slår ifrån sig och säger att det är Arbetsmiljöverkets bord, då det faller under maskindirektivet.
Arbetsmiljöverket svarar inte.

Det verkar alltså OK att sätta en produkt på marknaden, oavsett hur elsäkerheten ser ut.

/Thomas
Det bifogade dokumentet är inte en EU-försäkran, det är bara ett certificat från EMC-provningen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
V Variosboy skrev:
Det bifogade dokumentet är inte en EU-försäkran, det är bara ett certificat från EMC-provningen.

Tack för klargörandet!
Jag gräver vidare...

/Thomas

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.