8 837 läst ·
41 svar
9k läst
41 svar
Jordfel i löpband...
Relät som sitter nära den största kondensatorn kan vara en del av en "mjukstart", och den funktionen kanske har pajat. När löpbandet har varit bortkopplat länge och sedan ansluts till ett uttag som inte skyddas av JFB, klickar det omedelbart i relät eller dröjer det någon sekund?
Ja, det klickar direkt när jag sätter i kontakten ...B b_hasse skrev:
Om min spekulation i inlägg #18 stämmer så ska relät aktiveras med lite fördröjning för att kondensatorn ska hinna ladda upp sig genom ett motstånd innan man kopplar in "full kraft".anders07 skrev:
För att gå till botten med den teorin skulle vi behöva veta vad det är för komponenter som sitter runt relät och hur de är kopplade.
TS, hittade du en lösning? Sitter med samma bekymmer. Beg löpband som ska ha funkat bra hos tidigare ägare men som slår ut jfl vid uppstart här.
Luriga är att om man då flippar tillbaka jfl-vippen och startar igen så funkar det.
Hur löste du det?
Luriga är att om man då flippar tillbaka jfl-vippen och startar igen så funkar det.
Hur löste du det?
Det löste sig genom att "ladda" det ett tag (några minuter) via ett uttag som inte har JFB och sen växla uttag och då fungerade det så länge det var inkopplat sen men var det frånkopplat ett tag så löste JFB ut igen när jag pluggade i det...M EmmaRa skrev:
Jag har skänkt bort det nu så jag har det inte kvar...
Ok. Attans. Vill väldigt gärna ha det kvar för stt kunna träna då gym inte är ett fungerande alternativ. Får hoppas det går att hitta en lösning här helt enkelt...anders07 skrev:
Gammal tråd, men samma ämne..
Köpte ett löpband (Sole F63) förra året.
Inga problem, har inte JFB på det uttaget idag, men ska skaffa det.
Läser i manualen "Använd aldrig ett GFCI uttag för den här maskinen. Maskiner med stora motorer gör att sådana slås av ofta."
Får man verkligen skriva så i en manual?
Det finns ju krav på JFB idag och maskinen säljs på svenska marknaden
Produkten borde väl falla under LVD.
Finns det krav på max läckström i det direktivet?
Blev nyfiken och mätte ström i maskinens skyddsledare i drift.
Den ligger på 2-11-13 mA (AC TRMS), med bandet på min-halv-max hastighet, obelastat (ingen löpare på bandet).
Spontant låter det lite högt om flera grupper delar samma JFB och att det ev. kommer att bli problem.
Kan man koppla bandet via en isolertransformator för att isolera "jordfelet", eller kan det bli hög statisk spänning mellan det "flytande nätet" och elnätets jordpunkt?
/Thomas
Köpte ett löpband (Sole F63) förra året.
Inga problem, har inte JFB på det uttaget idag, men ska skaffa det.
Läser i manualen "Använd aldrig ett GFCI uttag för den här maskinen. Maskiner med stora motorer gör att sådana slås av ofta."
Får man verkligen skriva så i en manual?
Det finns ju krav på JFB idag och maskinen säljs på svenska marknaden
Produkten borde väl falla under LVD.
Finns det krav på max läckström i det direktivet?
Blev nyfiken och mätte ström i maskinens skyddsledare i drift.
Den ligger på 2-11-13 mA (AC TRMS), med bandet på min-halv-max hastighet, obelastat (ingen löpare på bandet).
Spontant låter det lite högt om flera grupper delar samma JFB och att det ev. kommer att bli problem.
Kan man koppla bandet via en isolertransformator för att isolera "jordfelet", eller kan det bli hög statisk spänning mellan det "flytande nätet" och elnätets jordpunkt?
/Thomas
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Nej, så får de inte skriva om en hushållsapparat som ansluts med "hushållsstickpropp". De får inte överskrida en ström på 2 - 3.5 mA (beroende på källa) i skyddsledaren vid normal drift. 10 mA är ett absolut max som vissa apparater t.ex för yrkesbruk får läcka i skyddsledaren. Vilken standard är ditt löpband CE-märkt mot?
Kan tyvärr inte hitta vilken standard den är märkt mot. Ska begöra en EG-försäkran av återförsäljaren.Bo.Siltberg skrev:
Nej, så får de inte skriva om en hushållsapparat som ansluts med "hushållsstickpropp". De får inte överskrida en ström på 2 - 3.5 mA (beroende på källa) i skyddsledaren vid normal drift. 10 mA är ett absolut max som vissa apparater t.ex för yrkesbruk får läcka i skyddsledaren. Vilken standard är ditt löpband CE-märkt mot?
Uppdaterar när jag vet mer.
/Thomas
Uj..... Kikade igenom manualen för den där och den lämnar en del att önska. Jag hoppas att du fick med något mer papper (men jag tror inte det) som säger att den där är godkänd för försäljning i EU.
Ärligt talat borde nog produkten anmälas till Elsäkerhetsverket. Den svenskspråkiga manualen visar bilder på amerikanska uttag och pratar om användning av adapter för att kunna använda ett ojordat uttag med jordning via skruv om man inte har deras vanliga jordade uttag. Manualen påpekar också tydligt att apparaten alltid måste vara ansluten till ett jordat uttag vilket talar för att de själva vet att den läcker via PE och kan läcka farlig ström/spänning.
Väldigt snyggt att du mätte upp strömmen i PE!
Ärligt talat borde nog produkten anmälas till Elsäkerhetsverket. Den svenskspråkiga manualen visar bilder på amerikanska uttag och pratar om användning av adapter för att kunna använda ett ojordat uttag med jordning via skruv om man inte har deras vanliga jordade uttag. Manualen påpekar också tydligt att apparaten alltid måste vara ansluten till ett jordat uttag vilket talar för att de själva vet att den läcker via PE och kan läcka farlig ström/spänning.
Väldigt snyggt att du mätte upp strömmen i PE!
tommib skrev:
Uj..... Kikade igenom manualen för den där och den lämnar en del att önska. Jag hoppas att du fick med något mer papper (men jag tror inte det) som säger att den där är godkänd för försäljning i EU.
Ärligt talat borde nog produkten anmälas till Elsäkerhetsverket. Den svenskspråkiga manualen visar bilder på amerikanska uttag och pratar om användning av adapter för att kunna använda ett ojordat uttag med jordning via skruv om man inte har deras vanliga jordade uttag. Manualen påpekar också tydligt att apparaten alltid måste vara ansluten till ett jordat uttag vilket talar för att de själva vet att den läcker via PE och kan läcka farlig ström/spänning.
Väldigt snyggt att du mätte upp strömmen i PE!
Ja, manualen lämnar en del att önska.
Bifogar bild på märkskylten.
Har redan skrivit till Elsäkerhetsverket.
Det här är inget billigt löpband.
Det kostar 20000 och är vad jag förstår ett av de bättre för hemmabruk.
Men alla kan göra fel.
/Thomas

