H hempularen skrev:
Nej, de kan inte dela nolla med huvudcentralens jordfelsbrytar-skyddade nolla. Det finns tydligen egna jordfelsbrytare i undercentralerna. Och jag tolkar det som att dessa centraler fortfarande fungerade när felet finns i huvudcentralen. Skulle undercentralerna ha sin nolla iogenom huvudcentralens jordflebrytare, men inte sina faser, så skulle jordfelsbrytaren i huvudcentralen lösa ut direkt, vilket ger flytande nolla i undercentralerna, sådana felkopplingar har bränt ned hus. Men det sker omedelbart vid driftsättning.
Tyvärr så är det inte så enkelt om man har jordfel via nollan, då kommer jordströmmen att variera på olika ställen i nätet. Och om man då (som jag hade) har jordströmmar från apparaten som inte når upp till 30mA så kan många intressanta fenomen uppträda, särskilt om man lastar på andra faser vars strömmar då fördelas mellan nolla och jord...

H hempularen skrev:
Fast det räcker inte, om nolla och jord ligger ihop, ex. i en avklippt kabel. Det låter som mest sannolika teorin att felet finns där.
Jag håller definitivt med om att det säkert är där det är koppling mellan nolla och jord.

Stort tack för allt engagemang och kunskap! Som i många fall är det här ett bra exempel på Ockhams rakkniv.

En dosa i köket såg ut såhär:
Elcentral med oanslutna koppartrådar i en dosa, märkt Schneider Electric.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter Wago så blev resultatet såhär:
Takkrona med fem ljuskällor i mässing mot pärlsponttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag har lärt mig mer och det är alltid bra och som bonus åtgärdades några riktiga fulkopplingar på vinden 😄

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Panor82 och 9 till
  • Laddar…
Så lärdomen här. Vid den här typen av felsökning, börja alltid med att fundera över vilka förändringar som nyligen gjorts, som skulle kunna ha med saken att göra.

Hade vi vetat att det pågår renovering så hade du fått rätt tips rätt snabbt.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Men jag tycker ändå att vi rätt snabbt var på rätt spår med sammankopplad nolla och jord.

För min del så lärde jag mig en hel del av mina fenomen pga jordfel från nollan i vintras (eller rättare sagt jag hade kunskapen, men jag hade aldrig satt den i det sammanhanget tidigare). Det är nyttigt att behöva tänka till ibland.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag triggade på att det var mer än en säkring som kunde lösa ut jfb. Det är nästan omöjligt att det samtidigt skulle bli 3 olika isolationsfel. Då är det sannolikaste att felet iställe finns i en gemensam krets (nollan), men triggas av hög ström till nollan från prylar på dessa säkringar.

Som sagt sannolikt, men inte enda möjliga förklaringen.

Att man håller på med byggnadsarbeten är alltid en intressant uppgift. Även om man inte rör elen, så kan skakningar från bygget rubba någon ledning som kanske har haft en spricka i isoleringen i 30 år men fungerat. Också att man flyttar runt strömkrävande prylar är en tänkbar trigger. Ledningar som kansk suttit där i 50 år, och aldrig betastats med mer än 0,5A till någon lampa, som plötsligt belastas med 10A eller lite mer, kan ha en dålig kontakt som överhettas. Vi råkade ut för det när vi byggde om köket för snart 20 år sedan. Väldigt mycket blev tillfälligt inkopplat på ett uttag som i princip aldrig använts, en kopplingsdosa i källaren hade en skruv som dragit snett när dosan installerades ca. 1960. Nollan i dosan låg därför lös i kontaktklämman. Det fungerade under hela vår köksrenovering (och 50 år innan dess), men just när elektrikern hade kopplat in allt i det nya köket och var på väg ut genom dörren, slocknade byggstrålkastarna (1000W halogen på den tiden), då brann nollan som varit felaktig i 50 år av. Tog ett tag att felsöka, dosan hade blivit inbyggd av en platsbyggd garderob på 80 talet, som vi fick riva för att hitta dosan. Det krävs en del felsökning innan man är tillräckligt säker på att felet finns just där innan man tar till kofoten. Som tur var satt dosan på betong, den hade brunnit rätt ordentligt.

• Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.