1 430 läst ·
20 svar
1k läst
20 svar
Generera larm från jordfelsbrytare (till smart hem)?
Jag behöver dra om all el och byta elcentral hemma och inför detta funderar jag lite på funktioner som jag önskar.
Tänkte dela upp centralen så att grupperna ligger på fyra olika jordfelsbrytare (alt personskyddsautomater) och skulle vilja få ut någon slags larm om någon av dessa löser ut. Var först inne på någon slags summer eller ljusindikering i centralen men kommer att skaffa Homey (har idag Telldus) och har istället funderat på följande lösning i elcentralen med dessa produkter:
Fibaro inbyggnadsrelä FGS-223 med 2 kanaler
Din-adapter för ovanstående
Två stycken av dessa kopplade till de fyra jfb enligt följande enkla skiss:
Sedan styr man så att om jordfelsbrytaren löser ut så blir det som att någon släcker lampkontakten (som normalt ligger på S1/S2) och detta triggar ett larm.
Nu till frågorna:
/David
Så här är kopplingsschemat för inbyggnadsrelät om man ska använda det för lampor:
Tänkte dela upp centralen så att grupperna ligger på fyra olika jordfelsbrytare (alt personskyddsautomater) och skulle vilja få ut någon slags larm om någon av dessa löser ut. Var först inne på någon slags summer eller ljusindikering i centralen men kommer att skaffa Homey (har idag Telldus) och har istället funderat på följande lösning i elcentralen med dessa produkter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan styr man så att om jordfelsbrytaren löser ut så blir det som att någon släcker lampkontakten (som normalt ligger på S1/S2) och detta triggar ett larm.
Nu till frågorna:
- Kommer detta fungera?
- Är det en ok lösning enligt regelboken? (kommer elektrikern att acceptera den)
- Har kikat på hjälpkontakter till jordfelsbrytarna men finns det något behov av det med en sådan här lösning?
- Finns det någon mer framtidssäkrad lösning än Z-wave?
/David
Så här är kopplingsschemat för inbyggnadsrelät om man ska använda det för lampor:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skulle kunna fungera som lösning.
Har reläet stöd för på/av på S1 och S2 eller förväntar den sig en impuls där?
Det vanliga i mekanisk lösning är som du är inne på en hjälpkontakt som ger signal till larmet.
Hittade ingen svensk manual till reläet på sidan men det kanske finns någonstans. Det måste finnas en sådan.
Överströmsskydd kan behövas mellan jfb och relä.
Funderar på om inte jfb kommer lösa ut med spänning från skyddade sidan på S1 och neutral från oskyddade.
Bra tänkt med flera jordfelsbrytare.
Det vanliga i mekanisk lösning är som du är inne på en hjälpkontakt som ger signal till larmet.
Hittade ingen svensk manual till reläet på sidan men det kanske finns någonstans. Det måste finnas en sådan.
Funderar på om inte jfb kommer lösa ut med spänning från skyddade sidan på S1 och neutral från oskyddade.
Redigerat:
Du bör i första hand sikta på hjälpkontakter för brytarna och då använda S1, S2..S Stone city skrev:Jag behöver dra om all el och byta elcentral hemma och inför detta funderar jag lite på funktioner som jag önskar.
[bild]
Nu till frågorna:
Kanske finns någon enklare lösning, jag tar jag gärna emot tips!
- Kommer detta fungera?
- Är det en ok lösning enligt regelboken? (kommer elektrikern att acceptera den)
- Har kikat på hjälpkontakter till jordfelsbrytarna men finns det något behov av det med en sådan här lösning?
- Finns det någon mer framtidssäkrad lösning än Z-wave?
/David
[bild]
Ska du använda puckar direkt bör du i så fall lägga matningen till dem efter respektive brytare du övervakar och inte använda ingångarna i det fallet (meningslöst om de ändå tappar matning samtidigt). I det fallet bygger det på att du har möjlighet att övervaka puckarnas status har de du använder det är det en bra lösning.
Man bör undvika att koppa något mot utgående sida av skydden och speciellt mellan flera till samma puck. Finns inget som säkrar att S1, S2 fyller några krav isolationsmässigt mot sin matning som då dessutom kommer från annat håll till puckarna. Ett alternativ är att du sätter enkla reläer efter skydden och kontakter från dessa triggar S1, S2.
Vad jag förstår så är det stöd för på/av på S1 och S2.A avh67f skrev:Det skulle kunna fungera som lösning.
Tror det kan vara lite dåligt med svensk bruksanvisning tyvärr.
Börjar bli lite överkurs för mig men tror jag förstår riskerna du pekar på.GK100 skrev:
Du bör i första hand sikta på hjälpkontakter för brytarna och då använda S1, S2..
Ska du använda puckar direkt bör du i så fall lägga matningen till dem efter respektive brytare du övervakar och inte använda ingångarna i det fallet (meningslöst om de ändå tappar matning samtidigt). I det fallet bygger det på att du har möjlighet att övervaka puckarnas status har de du använder det är det en bra lösning.
Man bör undvika att koppa något mot utgående sida av skydden och speciellt mellan flera till samma puck. Finns inget som säkrar att S1, S2 fyller några krav isolationsmässigt mot sin matning som då dessutom kommer från annat håll till puckarna. Ett alternativ är att du sätter enkla reläer efter skydden och kontakter från dessa triggar S1, S2.
Men är det så att om man använder hjälpkontakter till jordfelsbrytarna så fungerar kopplingen som jag beskrivit ovan och att man då får separationen som efterfrågas?
Kanske dum fråga men är spänningen 230 V från hjälpkontakten så att man kan dra från den till S1 resp S2?
Kan man om man har hjälpkontakter också mata relät innan jfb? Tänker att jag vill att relät alltid har spänning oavsett om jfb löst ut eller ej. Med reservation för att jag kanske missförstod dig här!
En (eller 4) Shelly 1 som får spänning på sw, larm om spänningen försvinner på sw.
Sen får man mata shellyn för jfb1 från jfb2 osv
Jag har tvärtom, får jag spänning på sw så får jag ett larm men det är för pan övervakning
Kräver iof wifi och appen, eller Home Assistant och wifi
Sen får man mata shellyn för jfb1 från jfb2 osv
Jag har tvärtom, får jag spänning på sw så får jag ett larm men det är för pan övervakning
Kräver iof wifi och appen, eller Home Assistant och wifi
Med hjälpkontakter eller relä efter skydden kan du som du ritat mata puckarna från annat håll utan problem. Hjälpkontakterna är som namnet antyder bara rena kontakter så du får mata dem från samma källa puckarna drivs av precis som man gör om man kör belysning via strömbrytare i samma matning som puckarna.S Stone city skrev:Börjar bli lite överkurs för mig men tror jag förstår riskerna du pekar på.
Men är det så att om man använder hjälpkontakter till jordfelsbrytarna så fungerar kopplingen som jag beskrivit ovan och att man då får separationen som efterfrågas?
Kanske dum fråga men är spänningen 230 V från hjälpkontakten så att man kan dra från den till S1 resp S2?
Kan man om man har hjälpkontakter också mata relät innan jfb? Tänker att jag vill att relät alltid har spänning oavsett om jfb löst ut eller ej. Med reservation för att jag kanske missförstod dig här!
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 449 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 449 inlägg
En hjälpkontakt är kopplad mekaniskt till en JFP eller säkring.
Du kan mata hjälpkontakten med det du vill.
Ofta har dessa hjälpkontakter både öppnande och slutande kontakter. Den nedan är även 2polig
https://www.elbutik.se/product.html/hjdlp/sign-kont-fvr-jfb-a-cz001
Du kan mata hjälpkontakten med det du vill.
Ofta har dessa hjälpkontakter både öppnande och slutande kontakter. Den nedan är även 2polig
https://www.elbutik.se/product.html/hjdlp/sign-kont-fvr-jfb-a-cz001
Redigerat:
Men
https://www.m.nu/rela-z-wave/inbyggnadsrela-1-kanal-single-switch-2-1x1-8kw
Var ju mest att jag tänkte snåla in på dem för att få det lite billigare...
Ok. Det finns ju även 1-kanaliga relän. Är det kanske att föredra även om man använder hjälpkontakter?useless skrev:
https://www.m.nu/rela-z-wave/inbyggnadsrela-1-kanal-single-switch-2-1x1-8kw
Var ju mest att jag tänkte snåla in på dem för att få det lite billigare...
Om du inte har något speciellt emot att utrusta JFB med hjälpkontakter (t.ex. platsbrist, eller att de JFB du funderar på att använda inte har denna möjlighet) så är hjälpkontakter enligt mig bästa valet av flera orsaker.
En sak är att du får galvanisk åtskillnad för detta system, vilket gör att det aldrig kommer bli någon begränsning över vilket system som sen ska övervaka larmet.
Vidare så kan du serie- eller parallell-koppla flera hjälpkontakter (beroende på om du önskar NO eller NC) och därmed låta en enda larmingång användas för att berätta att någon JFB har löst.
Eller kanske en två grupper med två JFB, eller annan valfri kombination.
Det är också en lösning som är lätt att förstå sig på, jämfört med att något, lite halvmärkligt, är påkopplad på fasen ... men va,,, tus... ... till vad ...?
Kommer någon att undra över i framtiden.
En sak är att du får galvanisk åtskillnad för detta system, vilket gör att det aldrig kommer bli någon begränsning över vilket system som sen ska övervaka larmet.
Vidare så kan du serie- eller parallell-koppla flera hjälpkontakter (beroende på om du önskar NO eller NC) och därmed låta en enda larmingång användas för att berätta att någon JFB har löst.
Eller kanske en två grupper med två JFB, eller annan valfri kombination.
Det är också en lösning som är lätt att förstå sig på, jämfört med att något, lite halvmärkligt, är påkopplad på fasen ... men va,,, tus... ... till vad ...?
Kommer någon att undra över i framtiden.