325 läst ·
3 svar
325 läst
3 svar
Hur gör man när diskmaskinen inte är i anslutning till diskbänk?
Vi håller på att renovera köket och kommer inte ha diskmaskinen precis bredvid diskbänken utan det kommer vara ett 60-skåp där emellan. Med andra ord kan inte alla rördragningar vara under vasken som det ofta brukar vara. 60-skåpet kommer ha grundare lådor så det finns plats bakom för rördragning samt eluttaget för diskmaskinen då det ju inte får sitta bakom maskinen utan måste sitta bredvid. Men är det något mer man måste tänka på? Finns det någon branschstandard för den här lösningen? Tex behöver det vara plastmatta på golvet under 60-skåpet om det blir en läcka mm.
Rördragning gör du väl under skåpen i sockeln?
Jag vet inte vad branschregler eller försäkringsbolag säger, men ett läckage mitt på slangen är väldigt ovanligt. Sunda förnuftet säger att det räcker med sån plast under diskmaskin som brukligt, samt i skåpet under diskhon.
Jag vet inte vad branschregler eller försäkringsbolag säger, men ett läckage mitt på slangen är väldigt ovanligt. Sunda förnuftet säger att det räcker med sån plast under diskmaskin som brukligt, samt i skåpet under diskhon.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Eluttaget kan väl fortfarande sitta i diskbänksskåpet, det bör ju vara lättåtkomligt.
Det gäller att diskmaskinens vatten- och avloppsslangar når bort till diskbänksskåpet, inkl. den böj upp till bänkskivan som avloppsslangen måste göra.
Det ska vara golvskydd under alla skarvar. Som jag har förstått det så räcker det.
Säker vatten har branschregler för VVS och särskild information om vattensäkra kök på sina sidor.
Det gäller att diskmaskinens vatten- och avloppsslangar når bort till diskbänksskåpet, inkl. den böj upp till bänkskivan som avloppsslangen måste göra.
Det ska vara golvskydd under alla skarvar. Som jag har förstått det så räcker det.
Säker vatten har branschregler för VVS och särskild information om vattensäkra kök på sina sidor.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 inlägg
Det finns skarvslang med aquastop att köpa. Jag har så och det räcker för att flytta diskmaskinen ett skåp i sidled. Köpte samtidigt som diskmaskinen.
Det blir ju en skarv under skåpet så man behöver som sagt något fuktskydd för att uppfylla försäkringsreglerna.
Det blir ju en skarv under skåpet så man behöver som sagt något fuktskydd för att uppfylla försäkringsreglerna.
Klicka här för att svara