1 729 lĂ€st ·
5 svar
2k lÀst
5 svar
Jorden- kan man anvÀnda den direkt?
Hej!
Det kommer en sommar igen och med det nygammal funderingđHar elstĂ€ngsel och anvĂ€nder ett elaggregat! ElstĂ€ngsel ska alltid jordas! DĂ€r Ă€r det sĂ„ att tillverkarna ofta föreskriver ganska mĂ„nga jordningsspet med 1m avstĂ„nd ifrĂ„n varandra! Kan bli en ganska stor snubbelfĂ€lla med uppstickande jordspett och kabel emellan đDĂ€rutöver sĂ„ blir det ofta problem in pĂ„ sommaren nĂ€r det blir torrt i backen! Jorden avtar eller försvinner! ( ledningsförmĂ„gan avtar pga att fukten minskar)
Det finns ju sĂ„ mĂ„nga duktiga el kunniga personer hĂ€r pĂ„ Forumet, sĂ„ dĂ„ tĂ€nkte jag att nĂ„gon vet hur det funkar egentligen đ! Om man kopplar till jorden direkt, frĂ„n uttaget eller skĂ„pet för den delen, har man jord dĂ„? Antagligen sĂ„ gĂ„r vĂ€l ocksĂ„ jordfelsbrytaren vid kontakt om den ligger pĂ„ det uttaget!
Dvs Àr det samma jord man pratar om?Var kommer jorden ifrÄn, den skapas vÀl i skÄpet eller? NÄgon som har ett bra knep att fÄ bra jord för elstÀngsel Àven under den torra perioden?
Det kommer en sommar igen och med det nygammal funderingđHar elstĂ€ngsel och anvĂ€nder ett elaggregat! ElstĂ€ngsel ska alltid jordas! DĂ€r Ă€r det sĂ„ att tillverkarna ofta föreskriver ganska mĂ„nga jordningsspet med 1m avstĂ„nd ifrĂ„n varandra! Kan bli en ganska stor snubbelfĂ€lla med uppstickande jordspett och kabel emellan đDĂ€rutöver sĂ„ blir det ofta problem in pĂ„ sommaren nĂ€r det blir torrt i backen! Jorden avtar eller försvinner! ( ledningsförmĂ„gan avtar pga att fukten minskar)
Det finns ju sĂ„ mĂ„nga duktiga el kunniga personer hĂ€r pĂ„ Forumet, sĂ„ dĂ„ tĂ€nkte jag att nĂ„gon vet hur det funkar egentligen đ! Om man kopplar till jorden direkt, frĂ„n uttaget eller skĂ„pet för den delen, har man jord dĂ„? Antagligen sĂ„ gĂ„r vĂ€l ocksĂ„ jordfelsbrytaren vid kontakt om den ligger pĂ„ det uttaget!
Dvs Àr det samma jord man pratar om?Var kommer jorden ifrÄn, den skapas vÀl i skÄpet eller? NÄgon som har ett bra knep att fÄ bra jord för elstÀngsel Àven under den torra perioden?
Av jord Àr du kommen och av jord ska du ÄteruppstÄ...R RÀttochfel skrev:Hej!
Det kommer en sommar igen och med det nygammal funderingđHar elstĂ€ngsel och anvĂ€nder ett elaggregat! ElstĂ€ngsel ska alltid jordas! DĂ€r Ă€r det sĂ„ att tillverkarna ofta föreskriver ganska mĂ„nga jordningsspet med 1m avstĂ„nd ifrĂ„n varandra! Kan bli en ganska stor snubbelfĂ€lla med uppstickande jordspett och kabel emellan đDĂ€rutöver sĂ„ blir det ofta problem in pĂ„ sommaren nĂ€r det blir torrt i backen! Jorden avtar eller försvinner! ( ledningsförmĂ„gan avtar pga att fukten minskar)
Det finns ju sĂ„ mĂ„nga duktiga el kunniga personer hĂ€r pĂ„ Forumet, sĂ„ dĂ„ tĂ€nkte jag att nĂ„gon vet hur det funkar egentligen đ! Om man kopplar till jorden direkt, frĂ„n uttaget eller skĂ„pet för den delen, har man jord dĂ„? Antagligen sĂ„ gĂ„r vĂ€l ocksĂ„ jordfelsbrytaren vid kontakt om den ligger pĂ„ det uttaget!
Dvs Àr det samma jord man pratar om?Var kommer jorden ifrÄn, den skapas vÀl i skÄpet eller? NÄgon som har ett bra knep att fÄ bra jord för elstÀngsel Àven under den torra perioden?
Hobbyelektriker
· VĂ€rmland, Molkom
· 26 844 inlĂ€gg
Absolut inte.
Jordtaget för elstÀngslet ska förlÀggas minst 10 meter ifrÄn jordtag för elnÀtet. StÀngseltrÄd och annat ska du hÄlla minst 2 meter frÄn elledningar för 230 V. Det kan annars orsaka störningar och Àven skador pga Äska.
Det gör ingenting om ledningen mellan aggregatet (överspÀnningskyddet) och jordtaget Àr 10 meter. SÄ för att fÄ ett bra jordtag till stÀngslet sÄ leta upp ett blött dike dÀr du kan grÀva ned en kopparlina pÄ 5-10 meter. Med spett gÀller likasÄ att hitta en blöt pöl för dÄ skulle det rÀcka med ett spett.
Viktigt Àr ocksÄ överspÀnningsskydd, rÀtt kopplade. Det Àr dÀr ledningen frÄn jordtaget ska anslutas. DÀrefter gÄr ledningarna vidare till aggregatet.
Om du hade anvÀnt skyddsjord i elnÀtet som aggregatets jordtag, dÄ hade du anvÀnt ett jordtag som kanske stÄr 1 km ifrÄn dig. Och stÀngselströmmen kommer dÄ att löpa i skyddsledaren för elnÀtet. Det Àr inte bra.
Jordtaget för elstÀngslet ska förlÀggas minst 10 meter ifrÄn jordtag för elnÀtet. StÀngseltrÄd och annat ska du hÄlla minst 2 meter frÄn elledningar för 230 V. Det kan annars orsaka störningar och Àven skador pga Äska.
Det gör ingenting om ledningen mellan aggregatet (överspÀnningskyddet) och jordtaget Àr 10 meter. SÄ för att fÄ ett bra jordtag till stÀngslet sÄ leta upp ett blött dike dÀr du kan grÀva ned en kopparlina pÄ 5-10 meter. Med spett gÀller likasÄ att hitta en blöt pöl för dÄ skulle det rÀcka med ett spett.
Viktigt Àr ocksÄ överspÀnningsskydd, rÀtt kopplade. Det Àr dÀr ledningen frÄn jordtaget ska anslutas. DÀrefter gÄr ledningarna vidare till aggregatet.
Om du hade anvÀnt skyddsjord i elnÀtet som aggregatets jordtag, dÄ hade du anvÀnt ett jordtag som kanske stÄr 1 km ifrÄn dig. Och stÀngselströmmen kommer dÄ att löpa i skyddsledaren för elnÀtet. Det Àr inte bra.
Hobbyelektriker
· VĂ€rmland, Molkom
· 26 844 inlĂ€gg
Att koppla in den i elsystemets jord Àr bara NEJ!
Kan eventuellt förstöra kÀnslig elektronik.
Försök att hitta ett stÀlle dÀr det Àr blött. SÀtt ett spett i en bÀck eller myr eller liknande i nÀrheten. AndvÀnd en oisolerad stÀngseltrÄd i stÄl som jordkabel sÄ hjÀlper Àven hela trÄdens lÀngd att jorda,
Ăr det sĂ€mre förhĂ„llanden sĂ„ kan man grĂ€va ner en trĂ„d lĂ€ngre strĂ€cka och kanske har nĂ„gra spett pĂ„ vĂ€gen.
Spetten kan du slÄ ner sÄ dem inte sticker upp lÀngre. Skruva fast jordtrÄden bra först bara.
Kan eventuellt förstöra kÀnslig elektronik.
Försök att hitta ett stÀlle dÀr det Àr blött. SÀtt ett spett i en bÀck eller myr eller liknande i nÀrheten. AndvÀnd en oisolerad stÀngseltrÄd i stÄl som jordkabel sÄ hjÀlper Àven hela trÄdens lÀngd att jorda,
Ăr det sĂ€mre förhĂ„llanden sĂ„ kan man grĂ€va ner en trĂ„d lĂ€ngre strĂ€cka och kanske har nĂ„gra spett pĂ„ vĂ€gen.
Spetten kan du slÄ ner sÄ dem inte sticker upp lÀngre. Skruva fast jordtrÄden bra först bara.
Klicka hÀr för att svara
