Jag och frugan flytta in i vårt hus för ca 2år sen. I källaren så finns det ett mindre rum markerat med "bastu" på dörren. Där inne finns det förberett med en kamin inkopplad till skorstenen. Har själv aldrig sett en liknande kamin så undrar vad det är för någon typ av kamin och även om den går att använda i en bastu?
Sista bilden visar insidan på kaminen så jag antar att rören är till för att det ska bli mycket yta när man kastar vatten på den?

• Gammal kamin i ett källarrum, ansluten till skorstenen. Ytan är nött och den står bredvid en kartong och en resväska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig bastukamin med flera rör på toppen, ansluten till skorsten.
    Skapa konto
  • Kaminens insida med flera vertikala metallrör, sotiga och använda, eventuellt fördelaktiga för värmespridning i bastu.
    Skapa konto
Tveksamt om det är en bastukamin det finns ju tex inget stenmagasin. Rören man ser är till för att skapa luftström av varm/ het luft. Kaminen är nog gjord för att snabbt värma ett betydligt större utrymme. Kanske är det Kajsa Varg som varit framme, man tager vad man haver? Jag skulle nog välja något mordänare.

Känns lite hembygge över det hela, saker som (synligt) saknas är reglerspjäll för luftintaget för rosten (primärluftspjäll) och dito reglerbar spjäll för sekundärluften (släpps in där lågorna brinner för att det inte skall brinna 'fett' och sota mindre - samt ger mer värme iom. bättre förbränning...) - sedan vill man ofta ha en vändskiva framför utloppet mot skorstensröret för att blanda om rökgaserna medan de är riktig heta innan de går in i kaminröret för att förbränna bränslegaser från veden som ännu inte hunnit brinna för att tex. vara för utspädd i luft tidigare i förgasningsprocessen.

Jag misstänker att kaminen inte har eldats på länge (eftersom man silvermålat den utan synbara spår av hög värme på utsidan) och svår att få brinna väl och rent samt effektiviteten förmodligen inte var som önskat (vilket man ser spår av tjära på väggarna högre upp i pannan, vilket indikerar att kaminen har varit svår att få varm), kort sagt svåranvänd för syftet och därmed väldigt lite använd efter några försök.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.