S swirve skrev:
var är skillnaden mellan hobbyhöns och industrihöns?
Hobbyhönan får ett namn innan den blir uppäten.

• Gilla
  • Haha
Gorbatjov och 3 till
  • Laddar…
E Exuperance skrev:
Minimum är fortfarande 10 kvadrat, men på den ytan får du ha tre kaniner. Men du får inte ha en på 3 kvadrat.
Ja, men så fort en av kaninerna får 10 ungar ska den och ungarna ha 33m2 minimum.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, men så fort en av kaninerna får 10 ungar ska den och ungarna ha 33m2 minimum.
Rätt säker på att vår kaninhona är på smällen, att döma av aktiviteterna i kaningården. Jag brukar alltid försöka tänka enkelt och lösningsorienterat, så därför kommer tre av barnen att behöva flytta ut till kaninburen ett par månader, och vips så har vi frigjort 60m2 på övervåningen. På så vis uppfyller vi jordbruksverkets regler, och alla blir glada.

• Haha
  • Gilla
nino och 13 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hobbyhönan får ett namn innan den blir uppäten.
Hur funkar det om jag bryter mig in på en hönsfarm och namnger några höns? 🤔

• Gilla
  • Haha
nino och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur funkar det om jag bryter mig in på en hönsfarm och namnger några höns? 🤔
Gissningsvis så lyckas du dra med dig nån skit in och de får avliva hela besättningen…

• Haha
  • Gilla
Nillea och 4 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Gissningsvis så lyckas du dra med dig nån skit in och de får avliva hela besättningen…
Ja jo, var på barnkalas på en gård som har grisar, de fick vi inte heller se på grund av smittorisken.

Vill minnas att de hade 1kvm per gris, och då räknade jag takyta så det lär ha slunkit med en del ytor som de inte rörde sig på...

Edit: kravet är 9kvm till 10grisar...

• Ledsen
  • Gilla
Sotarsyster och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja jo, var på barnkalas på en gård som har grisar, de fick vi inte heller se på grund av smittorisken.

Vill minnas att de hade 1kvm per gris, och då räknade jag takyta så det lär ha slunkit med en del ytor som de inte rörde sig på...

Edit: kravet är 9kvm till 10grisar...
Jordbruksverkets nya barnprogram,3 kaniner är fler än 10 grisar...

• Haha
  • Wow
Dilato och 6 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
att man ändå ligger en bra bit ner på skalan i relation till djurens naturliga beteende.
När våra hönor går in för natten klumpar de ihop sig i en hönklump ovanpå värpredena på kanske totalt en halv kvadratmeter.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
K
L lbgu skrev:
Det som slår mig är det uppenbara hyckleriet.

Nu ska det tydligen anses vara djurplågeri att hålla höns på mindre än en viss yta för privatpersoner.

Rimligtvis innebär ju detta att fabriksdjur utsätts för djurplågeri. De hönsen har garanterat mycket mindre än en kvm att röra sig på. Men detta ska tydligen fortsatt vara ok.

Enda positiva ur denna totala idioti är väl att vi får svart på vitt att hönsindustrin innebär djurplågeri. Det sjuka är att staten då tillåter detta djurplågeri.

Hur tänker de?
Blanda inte in djurplågeri i det här.
Har inte med saken att göra.
Jordbruksverkets föreskrifter kommer inte att precisera vad som krävs av enskilda för att inte riskera dömas för djurplågeri.

Du har helt rätt i att kraven i kommersiell verksamhet är lägre i aktuellt avseende. I det sammanhanget har beaktats behovet av livsmedelsproduktion. Djuren hålls inte för ägarens höga nöjes skull. Rätt eller fel - det kan jag inte svara på.

Hade man varit seriöst intresserad av djurvälfärd hade det kommit ett generellt förbud mot att hålla djur instängda inomhus. Men det går inte att införa ett tvång att låta djur gå ut, för hur går det då med de stadsbaserade "djurvännernas" innekatter?

Jag skulle tro att mina fjäderfän som får gå ut varje dag har det bättre än stadsinnekatterna, även om jag inte är i närheten av förslagets ytmått.

Att ha skilda regler för produktionsdjur och sällskapsdjur är bara dumt.

• Gilla
fribygg och 7 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Att ha skilda regler för produktionsdjur och sällskapsdjur är bara dumt.
Gäller det alla krav, eller bara dem som är strängare för sällskapsdjur?

• Gilla
stpal
  • Laddar…
5
jonmo jonmo skrev:
Med sitt förslag till nya regler för sällskapsdjur ser vi än en gång hur byråkrater lever i en egen bubbla. Några höjdpunkter:

Industriell fågelhållning påverkas inte, men om du vill ha lite ägg måste du alltså ha en rastgård på 5x5 meter och ett hönshus på 6m2. Totalförsvarskonsekvens: negativ.

Det här svenska självskadebeteendet är för fascinerande alltså... Och detta är för omväxlingens skull inte ens konsekvensen av ett EU-direktiv!

[länk]
[länk]Finns
jonmo jonmo skrev:
Med sitt förslag till nya regler för sällskapsdjur ser vi än en gång hur byråkrater lever i en egen bubbla. Några höjdpunkter:

Industriell fågelhållning påverkas inte, men om du vill ha lite ägg måste du alltså ha en rastgård på 5x5 meter och ett hönshus på 6m2. Totalförsvarskonsekvens: negativ.

Det här svenska självskadebeteendet är för fascinerande alltså... Och detta är för omväxlingens skull inte ens konsekvensen av ett EU-direktiv!

[länk]
[länk]
Ta tillfället iakt att komma med förslag.

Vi behöver dina synpunkter på förslaget senast den 9 april 2025.

För att underlätta vårt arbete vill vi helst ha ditt svar i elektronisk form. Vi ber dig därför lämna dina synpunkter via vår elektroniska svarsblankett. Observera att det går att generera en delningsbar svarslänk till den elektroniska svarsblanketten som gör att flera personer kan lämna ett gemensamt svar.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Den inkluderande staten: Det här som du är principiellt emot, kom gärna med synpunkter på hur vi genomför det på bästa sätt.

• Haha
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Vad är minsta yta för en kontorsanställd?
Frågar åt en vän 😛
Mycket bra fråga😉

För ett kontorshotell/kontorslandskap räknar man på 3-5 m2 per anställd.

https://yta.se/blogg/kvadratmeter-per-anstalld-for-kontor/

Kanske bättre att vara ett höns? 🤔

• Gilla
TräLotta
  • Laddar…
Min observation är att det i vissa avseenden blir lite konstigt, vi hade tex ett marsvin när jag var liten den hade en klassisk liten bur men buren stod alltid öppen men djuret i fråga hoppades stort bara ur buren om man var bredvid, annars snurrade den mest runt där inne o gjorde sin grej. Några vänner med kaniner hade på typ samma vis. När ingen var hemma så hade de sin bur o ett löst galler pussel som blev lite olika stort beroende på vart de stod men när någon var hemma kunde kaninerna ofta använda hela vardagsrummet o köket o for runt. Det jag försöker säga är att i form av sällskapsdjur så har de ju ofta en mycket mer variabel yta. Har man höns som går ute och sprätter fritt är det ju bra men dessa har man ju oftast inte inne i sitt hem och därför är det ju rimligt att de har en något tilltagen yta att röra på sig då de ska vara där under vintern, annars tror jag även att höns klarar sig med en lite sovplats bara de får röra sig mer fritt under dagen.

Tycker regelverket här låter allt för stelbent och på en detaljnivå som bara gör det onödigt svårt. Hade varit bättre att säga att den som säljer djur måste upplysa köparen om viss grundläggande fakta om djuret, tex minsta yta för sovplats, minsta yta för rörelse samt vad det äter osv. Vi människor har ju också något sorts naturligt leverne som vi är långt ifrån, inte anses vi lida allt för mycket för det. Känns mer rimligt att säga att djur som hålls inomhus måste ha tillgång till en mycket större yta än sin bur under x timmar i veckan. (Med utrymme för undantag om omständigheter råder).

• Gilla
Gorbatjov och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.