B b8q skrev:
Så det är ett medborgarinitiativ alltså, och inget som politiker och byråkrater hittat på?
Jo men det brukar heta så i Bryssel.....

Man kan rota vidare i vad "End of cage age" är för något, själv lägger jag inte ner mer tid på detta utan konstaterar att jovisst har man en EU-koppling.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Claes Sörmland
https://www.endthecageage.eu/en/

Det är en samarbetsorganisation mellan nationella djurrättsorganisationer för att driva politiska frågor på EU-nivån. Klassisk NGO som driver lobbyism för sin fråga. De vanliga slagordet för en sådan rörelse finns högst upp på hemsidan "ACT NOW". Man tror på handling och att direkt påverka lagstiftarna.

• Gilla
Karl-Lena och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
[länk]

Det är en samarbetsorganisation mellan nationella djurrättsorganisationer för att driva politiska frågor på EU-nivån. Klassisk NGO som driver lobbyism för sin fråga. De vanliga slagordet för en sådan rörelse finns högst upp på hemsidan "ACT NOW". Man tror på handling och att direkt påverka lagstiftarna.
Jo det är mycket som drivs via en lobby i Bryssel...... 😉

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Det som slår mig är det uppenbara hyckleriet.

Nu ska det tydligen anses vara djurplågeri att hålla höns på mindre än en viss yta för privatpersoner.

Rimligtvis innebär ju detta att fabriksdjur utsätts för djurplågeri. De hönsen har garanterat mycket mindre än en kvm att röra sig på. Men detta ska tydligen fortsatt vara ok.

Enda positiva ur denna totala idioti är väl att vi får svart på vitt att hönsindustrin innebär djurplågeri. Det sjuka är att staten då tillåter detta djurplågeri.

Hur tänker de?

• Gilla
  • Ledsen
linneac och 16 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det som slår mig är det uppenbara hyckleriet.

Nu ska det tydligen anses vara djurplågeri att hålla höns på mindre än en viss yta för privatpersoner.

Rimligtvis innebär ju detta att fabriksdjur utsätts för djurplågeri. De hönsen har garanterat mycket mindre än en kvm att röra sig på. Men detta ska tydligen fortsatt vara ok.

Enda positiva ur denna totala idioti är väl att vi får svart på vitt att hönsindustrin innebär djurplågeri. Det sjuka är att staten då tillåter detta djurplågeri.

Hur tänker de?
Jo i min länk till SLU's experter så hänvisar man då till den här EFSA rapporten.

Länken är maskinöversatt och får tas som den är

https://www.efsa.europa.eu/sv/efsajournal/pub/7788?etrans=sv

(har ingen åsikt mer än att man är djupt inne i EUs boningar)

Att kunskapen ökar med tiden är naturligt. Vad gäller djurhållning är det inte oväntat att man inser att djuren behöver mer än man trott för att må bra. Incitamenten att tro att djuren har små behov är och har varit stora.

Nästan alla regler tar hänsyn till samhällsnytta/ekonomi så det är därför inte konstigt att det skapas undantag för industrin. Om det är moraliskt rätt är en annan fråga. Ekonomi trumfar nästan allt i det samhälle vi valt och det bör inte förvåna någon.

Har svårt att komma på något som ändrats så mycket sedan jag var barn som regler för djurhållning.

• Gilla
Tiili och 4 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Att kunskapen ökar med tiden är naturligt. Vad gäller djurhållning är det inte oväntat att man inser att djuren behöver mer än man trott för att må bra. Incitamenten att tro att djuren har små behov är och har varit stora.

Nästan alla regler tar hänsyn till samhällsnytta/ekonomi så det är därför inte konstigt att det skapas undantag för industrin. Om det är moraliskt rätt är en annan fråga. Ekonomi trumfar nästan allt i det samhälle vi valt och det bör inte förvåna någon.

Har svårt att komma på något som ändrats så mycket sedan jag var barn som regler för djurhållning.
Jo men jag tror inte våra förfäders/mödrars kunskap i bondesamhället om hur man bygger sig ett hönshus är så galet. Ägg för dagen och kött när det behövs.

• Gilla
TräLotta och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
makhno_ makhno_ skrev:

Menar du sällskapsdjur? Vad ser du?

Jag ser ingen större förändring från mitt barndoms 80-tal egentligen.

Undantag 1: Folk skaffar hund i Stockholms innerstan i en helt annan frekvens än förr, särskilt hände det i samband pandemin. Det sågs nog lite som grymhet att stänga in hund i lägenhet i tät innerstad när jag var barn, hundar ska ha tillgång till skogen var värderingen.

Undantag 2: Vi har i ökad grad lärt oss plocka upp hundbajs med påse. Jag har för mig att det kom starkt på 90-talet.

Undantag 3: Vi håller inte guldfiskar i skålar. Har för mig att det också var sent 90-tal som man slutade sälja "guldfiskskålar" i zooaffärerna. Sen las alla zooaffärer med akvarier ned p g a att detaljhandeln rationaliserades.

L lbgu skrev:
Hur tänker de?
Att det är gott med mat?

Att det ställs högre krav på att göra något för nöjes skull än av näringsskäl är inget specifikt för den här frågan.

Att den typen av moralistisk lagstiftning är orättfärdig kan vi iofs. vara överens om, även om vi nog tycker olika om vilken av de två typerna som vore lämpligast att behålla.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Claes Sörmland
Näringsskäl... Nåja.

Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att det är gott med mat?

Att det ställs högre krav på att göra något för nöjes skull än av näringsskäl är inget specifikt för den här frågan.

Att den typen av moralistisk lagstiftning är orättfärdig kan vi iofs. vara överens om, även om vi nog tycker olika om vilken av de två typerna som vore lämpligast att behålla.
Samtidigt brukar ju våra politiker/bondeorganisationer skryta om hur bra djurhållningen är i Sverige.
Men att påstå det och samtidigt ha en djurhållning som skulle klassas som djurplågeri om det var en privatperson som hade djuren kan ju inte kallas annat än att ljuga folk rakt upp i ansiktet. Krävs ju att man har samma inställning till sanning som Trump för att det ska gå ihop.

Varför skulle det vara mer OK för ett företag att plåga djur än det är för en privatperson? Lösningen för folk som inte har plats enligt nya reglerna är väl att starta en enskild firma som sysslar med bl.a. djuruppfödning.

• Gilla
Tiili och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Menar du sällskapsdjur? Vad ser du?

Jag ser ingen större förändring från mitt barndoms 80-tal egentligen.

Undantag 1: Folk skaffar hund i Stockholms innerstan i en helt annan frekvens än förr, särskilt hände det i samband pandemin. Det sågs nog lite som grymhet att stänga in hund i lägenhet i tät innerstad när jag var barn, hundar ska ha tillgång till skogen var värderingen.

Undantag 2: Vi har i ökad grad lärt oss plocka upp hundbajs med påse. Jag har för mig att det kom starkt på 90-talet.

Undantag 3: Vi håller inte guldfiskar i skålar. Har för mig att det också var sent 90-tal som man slutade sälja "guldfiskskålar" i zooaffärerna. Sen las alla zooaffärer med akvarier ned p g a att detaljhandeln rationaliserades.
Flera arter behöver sällskap, hundar skall ha upphöjd sovplats (förstår nu varför våra hundar alltid sov i soffan när ingen såg). Bajsplockning som du nämner. Diverse regler om yta etc. Hela nejden var full av gråhundar som bara kom ut vid jakt, så ser det inte ut längre.

Vi hade väldigt många djur när jag växte upp, djur för sällskap, mat och sådana som vårdades på vår "gård".

• Gilla
Tiili
  • Laddar…
Vi ska ha med oss i de flesta detaljplanerade områden får du bara ha 5 höns.
Så ett hönshus på 6kvm innebär 1.2kvm per höna.

Vi har ett ganska överdimensionerat hönshus på ca 2.5kvm till de fem vi får ha, vill minnas att att det var ca dubbla ytan mot nuvarande rekommendationer.

Men våra höns är inne i sitt hönshus så lite som de bara kan, de vill vara ute i rastgården som är på ca 25kvm för att där blir de stimulerade på ett helt annat sätt.
Helst av allt vill de gå ute.

Det som blir så tokigt är att om vi inte hållt dessa höns behövt köpa egna ägg, där hönsen haft ett helt annat liv...

• Gilla
linneac och 8 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Samtidigt brukar ju våra politiker/bondeorganisationer skryta om hur bra djurhållningen är i Sverige.
Det ligger i politikers natur att ljuga och överdriva.
L lbgu skrev:
Men att påstå det och samtidigt ha en djurhållning som skulle klassas som djurplågeri om det var en privatperson som hade djuren kan ju inte kallas annat än att ljuga folk rakt upp i ansiktet. Krävs ju att man har samma inställning till sanning som Trump för att det ska gå ihop.
Nåja, lite mer gråskala kan man allt ha på det.

Man kan exempelvis ställa utbildningskrav för näringsverksamhet som man väljer att inte ha på enskilda. Jag skriver inte det för att försvara systemet, mer för att ta avstånd från din svartvita världsbild.
L lbgu skrev:
Varför skulle det vara mer OK för ett företag att plåga djur än det är för en privatperson?
För att de bibringar en samhällelig nytta. Det är inte konstigare än att roundup tillåts vid kommersiell spannmålsodling men inte för privat bruk.
L lbgu skrev:
Lösningen för folk som inte har plats enligt nya reglerna är väl att starta en enskild firma som sysslar med bl.a. djuruppfödning.
Ja, men de lär nog kvickt märka att kraven på kommersiell djurhållning är omfattande de med, om än på andra sätt.

Claes Sörmland
makhno_ makhno_ skrev:
Flera arter behöver sällskap, hundar skall ha upphöjd sovplats (förstår nu varför våra hundar alltid sov i soffan när ingen såg). Bajsplockning som du nämner. Diverse regler om yta etc. Hela nejden var full av gråhundar som bara kom ut vid jakt, så ser det inte ut längre.

Vi hade väldigt många djur när jag växte upp, djur för sällskap, mat och sådana som vårdades på vår "gård".
OK, du hade lite lantligare uppväxt än jag som är från Stockholms villamatta. I urbana miljöer har det nog snarast gått utför med hundarna och katternas omsorg tänker jag. De hålls i mindre lämpade miljöer. Och också för att folk inte har tid numera, man måste ju jobba.

Hur det har sett ut och ser ut ute på det egentliga landet vet jag inte. Men i en småort i Sörmland finns det många familjer som har skaffat hundar och katter utan att nog egentligen ha tänkt igenom det om jag ska vara lite reflekterande. Men det är ju inget nytt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.