E El-Löken66 skrev:
Det är inget du behöver bekymra dig för tror jag, vill du göra en insats och byta apparater kan du även dra nya trådar och installera allt jordat om du vill.
nej det känns som jag ligger lågt med det ett tag. Tack för all hjälp.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Har vardagsrummet en altandörr och där ett uttag så är det högst lämpligt* [personlig åsikt] att detta är jordat då risken är uppenbarat det förr eller senare kommer att anslutas en förlängningssladd ut på altanen eller till trädgården för grillning, elverktyg eller liknande. En skaddansluten dubbelisolerad borrmaskin på altanen eller gräsmattan kan bli farlig efter ett sommarregn, för att inte tala om elkablar och häcksaxar.
När det är dubbelisolerade apparater så kvittar det om dom sitter i jordade eller ojordade uttag, detta eftersom jorden inte finns ansluten i apparaten, det lät till och med saknas jordtråd i sladdstället.


blackarrow blackarrow skrev:
Datorn kan kräva lite försiktighet. Anslut gärna printer och skärm till datorn innan de ansluts till elnätet. Det kan pirra i fingrarna annars, dock blir det inte några farliga strömmar om utrustningen är hel. En jordad förgreningssladd blir faktiskt bättre i detta fall.
Ja det är inga farliga strömmar för människan om det pirrar lite i fingrarna, däremot så kan datorutrustningen gå sönder om man har otur.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
När det är dubbelisolerade apparater så kvittar det om dom sitter i jordade eller ojordade uttag, detta eftersom jorden inte finns ansluten i apparaten, det lät till och med saknas jordtråd i sladdstället.




Ja det är inga farliga strömmar för människan om det pirrar lite i fingrarna, däremot så kan datorutrustningen gå sönder om man har otur.
lite amatörfråga men hur vet man att något är dubbelisolerat?
 
Så här ser tecknet ut och det brukar sitta på en klisterlapp med div upplysningar och på äldre även med "Fi"
fagerhult_symbol_klassii.jpg
 
E elmont skrev:
Så här ser tecknet ut och det brukar sitta på en klisterlapp med div upplysningar och på äldre även med "Fi"
[bild]

Tack då vet jag!!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.