Hej!

Har försökt söka mig runt lite och blir inte riktigt klok.

Vi har köpt hus, i vår lägenhet innan hade vi bara jordade uttag och det var inga problem med det. Nu vet jag att man får se upp för att blanda dessa, när jag sen fortsätter googla hittar jag också att man absolut inte ska ha en stationär dator i ett ojordat uttag? Själv har man haft det i några månader nu.

min fråga är egentligen, är det ok att ha grenuttag med jordade kontakter, med dator/skärm ikopplad som går till ett ojordat uttag?

Huset är från 70 talet, jordade uttag finns i hallen, köket, tvättstuga.
Dock ojordat i vardagsrum där man har tv etc.

En annan märklig, och kanske farlig sak är att i matsalsrummet, som ligger bredvid köket, har mot ytterväggen ojordade uttag, men närmast köket jordade. Helt fel? Farligt?

Ursäkta för min amatörhet.

med vänlig hälsning, s

E
Inget konstigt.
Du kan göra som du vill, bara dra inte in jordad förlängningssladd till ojordat område.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Inget konstigt.
Du kan göra som du vill, bara dra inte in jordad förlängningssladd till ojordat område.
ok så inga problem att köra datorn i ojordat?
gött!

hur menar du med det sistnämnda? Inte dra någon gren/förlängningssladd från typ hall (jordad uttag) till vardagsrum (ojordat) för att koppla in tvn i förlängningssladden?

ursäkta röran.

Men att ha olika jordat/ojordat som vi har i matsalsrummet är farligt? De jordade är närmast köket, de ojordade är längst bort mot väggen om man kan förklara det så.

E
S Solimelo skrev:
ok så inga problem att köra datorn i ojordat?
gött!

hur menar du med det sistnämnda? Inte dra någon gren/förlängningssladd från typ hall (jordad uttag) till vardagsrum (ojordat) för att koppla in tvn i förlängningssladden?

ursäkta röran.

Men att ha olika jordat/ojordat som vi har i matsalsrummet är farligt? De jordade är närmast köket, de ojordade är längst bort mot väggen om man kan förklara det så.
Nej, inga problem men det kan i värsta fall kittla till lite då avstörningsfiltret inte kan avjorda de små uppkomna strömmar.

Men bor du i lägenhet är det kanske något stambyte och omdragning på gång.

Bra att sätta upp jordfelsbrytare om du månar om säkerheten.

Precis som du skriver, inga förlängningar från köket till datorn.

• Gilla
ByggIce
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nej, inga problem men det kan i värsta fall kittla till lite då avstörningsfiltret inte kan avjorda de små uppkomna strömmar.

Men bor du i lägenhet är det kanske något stambyte och omdragning på gång.

Bra att sätta upp jordfelsbrytare om du månar om säkerheten.

Precis som du skriver, inga förlängningar från köket till datorn.
Tack för bra info!!!
Då planerar jag inte för att byta till jordat bara för datorn eller andra elprylars skull.

bor ganska nyinflyttad i hus och försöker bli klok på detta och säkerhet.
Jordfelsbrytare finns vid elcentralen, dock vissa som inte täcks av det.

hur är det med jordat och ojordat i matsalsrummet? Läst något om att det enda undantaget är just sånna större rum, är ca 3 meter ifrån varandra..

Där delade man upp rummet i en "köksdel" och en "matplats" och det fanns inga strikta regler, utan man satte jordat där man ansåg att hushållsmaskiner skulle användas och ojordat där det skulle vara allmänna uttag.

• Gilla
Solimelo
  • Laddar…

Bästa svaret

S Solimelo skrev:
Ibland får man nog se del lite praktisk med risker och inte tolka installationsreglerna allt för bokstavligt.
Dock blir det ju lätt fel och farligt om man börjar göra godtyckliga avsteg.

Öppna planlösningar som skapats i äldre hus är väl inget som slagit igenom och förtydligats i ellagstiftningen.
En regelryttare skulle nog tycka att tar man bort väggen mellan kök (med jordat) och det ”isolerade rummet” vardagsrummet så måste alla eluttag därmed jordas.

Med en lite snällare tolkning så kan vardagsrummet fortsätta vara ojordat på samma sätt som eluttaget vid matplatsen i köket fick ha ojordade uttag enligt de gamla reglerna.

Har vardagsrummet en altandörr och där ett uttag så är det högst lämpligt* [personlig åsikt] att detta är jordat då risken är uppenbarat det förr eller senare kommer att anslutas en förlängningssladd ut på altanen eller till trädgården för grillning, elverktyg eller liknande. En skaddansluten dubbelisolerad borrmaskin på altanen eller gräsmattan kan bli farlig efter ett sommarregn, för att inte tala om elkablar och häcksaxar.

TVn kan lugnt sitta kvar i ett ojordat uttag.
Datorn kan kräva lite försiktighet. Anslut gärna printer och skärm till datorn innan de ansluts till elnätet. Det kan pirra i fingrarna annars, dock blir det inte några farliga strömmar om utrustningen är hel. En jordad förgreningssladd blir faktiskt bättre i detta fall.

Antag man har 2 brödrostar i blänkande eller borstat rostfritt. Man ställer båda på bordet försatt man har många frukostgäster (anta att detta inträffade på den tiden folk umgicks och hade partyn tillsammans).
Den ena ansluts till kökets jordade uttag, den andra som råkar vara defekt och strömförande och ansluts som vanligt till ett icke jordat uttag.

Nu står det alltså två prylar på bordet och det kan innebära livsfara att vidröra båda samtidigt.

Brödrostarna skulle lika gärna kunna vara två elektriska grillar, ute eller inne.

Vad är en rimlig åtgärd? Det beror väl på rummet, möblering mm.
I mitt hypotetiska exempel ovan, minst:
  • Ett jordat väderskyddet eluttag på altanen så man inte drar in några sladdar genom dörrar eller fönster.
  • Jordfelsbrytare i elcentralen.
Och som det står i amerikanska och även en del svenska instruktionsböcker. Använd inte trasiga prylar. :oops:

• Gilla
hablam och 2 till
  • Laddar…
Tar man bort en vägg så ändrar man rummet i väsentlig omfattning och då ska elen i rummet utföras enligt dagens standard, dvs allt ska jordas.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Ibland får man nog se del lite praktisk med risker och inte tolka installationsreglerna allt för bokstavligt.
Dock blir det ju lätt fel och farligt om man börjar göra godtyckliga avsteg.

Öppna planlösningar som skapats i äldre hus är väl inget som slagit igenom och förtydligats i ellagstiftningen.
En regelryttare skulle nog tycka att tar man bort väggen mellan kök (med jordat) och det ”isolerade rummet” vardagsrummet så måste alla eluttag därmed jordas.

Med en lite snällare tolkning så kan vardagsrummet fortsätta vara ojordat på samma sätt som eluttaget vid matplatsen i köket fick ha ojordade uttag enligt de gamla reglerna.

Har vardagsrummet en altandörr och där ett uttag så är det högst lämpligt* [personlig åsikt] att detta är jordat då risken är uppenbarat det förr eller senare kommer att anslutas en förlängningssladd ut på altanen eller till trädgården för grillning, elverktyg eller liknande. En skaddansluten dubbelisolerad borrmaskin på altanen eller gräsmattan kan bli farlig efter ett sommarregn, för att inte tala om elkablar och häcksaxar.

TVn kan lugnt sitta kvar i ett ojordat uttag.
Datorn kan kräva lite försiktighet. Anslut gärna printer och skärm till datorn innan de ansluts till elnätet. Det kan pirra i fingrarna annars, dock blir det inte några farliga strömmar om utrustningen är hel. En jordad förgreningssladd blir faktiskt bättre i detta fall.

Antag man har 2 brödrostar i blänkande eller borstat rostfritt. Man ställer båda på bordet försatt man har många frukostgäster (anta att detta inträffade på den tiden folk umgicks och hade partyn tillsammans).
Den ena ansluts till kökets jordade uttag, den andra som råkar vara defekt och strömförande och ansluts som vanligt till ett icke jordat uttag.

Nu står det alltså två prylar på bordet och det kan innebära livsfara att vidröra båda samtidigt.

Brödrostarna skulle lika gärna kunna vara två elektriska grillar, ute eller inne.

Vad är en rimlig åtgärd? Det beror väl på rummet, möblering mm.
I mitt hypotetiska exempel ovan, minst:
  • Ett jordat väderskyddet eluttag på altanen så man inte drar in några sladdar genom dörrar eller fönster.
  • Jordfelsbrytare i elcentralen.
Och som det står i amerikanska och även en del svenska instruktionsböcker. Använd inte trasiga prylar. :oops:

Underbar förklaring, tack så mycket.

Altandörr finns, bredvid finns ojordat uttag som vi har en jordad gren med 6 platser i, i den sitter soundbar, tv, dator typ. Men det finns uttag precis i anslutning till altanen, där vi idag har julbelysning (tidigt jag vet, frugans val) med jordade uttag. Så får helt enkelt alltid använda uttagen där ute för elektronik utomhus är kanske en bra regel..

okej, väggen de tagit ner från kök till matsalsrum syns tydligt då inte allt är borttaget, mer en större öppning. Men det märkliga är att de jordade sitter precis när man kommer in i matsalsrummet från köket, på höger respektive vänster sida. Sedan längst bort mot väggen i matsalsrummen sitter de två ojordade. De har vi idag endast till bordslampor.

Jordfelsbrytare finns, men allt skyddas inte av det.

ser ut såhär

• Säkringsskåp med etiketten "Skyddas ej av jordfelsbrytare" och anslutna elkablar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre elcentral med säkringsdosor och en jordfelsbrytare märkt "SKYDDAS AV JORDFELSBRYTARE".
    Skapa konto
  • Jordfelsbrytare och vägguttag med strömbrytare på vit vägg med varningsetikett.
    Skapa konto
Av nyfikenhet var jag tvungen att titta igenom alla uttag i huset igen.. till min förvåning hittar jag ett jordat uttag i vårt sovrum bakom en byrå, resten av uttagen är ojordade. Herregud.
Bara att boka in elektriker eller vad säger ni?

elmont, tror tyvärr väggen kan ha tagits bort för längesedan, byggdes -77.

E
S Solimelo skrev:
Av nyfikenhet var jag tvungen att titta igenom alla uttag i huset igen.. till min förvåning hittar jag ett jordat uttag i vårt sovrum bakom en byrå, resten av uttagen är ojordade. Herregud.
Bara att boka in elektriker eller vad säger ni?

elmont, tror tyvärr väggen kan ha tagits bort för längesedan, byggdes -77.
Det kan vara resultatet av någon glad amatör som valt fel uttag på Hornhaus.
Mät och kolla om det finns någon spänningsskillnad mot jordstiftet eller sumra mor någon elementledning ifall du kan nå.

Annars lyft på locket och kolla bakom..

Bryt spänningen först bara.

E El-Löken66 skrev:
Det kan vara resultatet av någon glad amatör som valt fel uttag på Hornhaus.
Mät och kolla om det finns någon spänningsskillnad mot jordstiftet eller sumra mor någon elementledning ifall du kan nå.

Annars lyft på locket och kolla bakom..

Bryt spänningen först bara.

Så kan det vara också förstås, hoppas nästan det. Har inget sånt instrument att mäta med så får nog kolla efter jordad kabel bakom. Tack!!

E
S Solimelo skrev:
Så kan det vara också förstås, hoppas nästan det. Har inget sånt instrument att mäta med så får nog kolla efter jordad kabel bakom. Tack!!
Hur gick det?

Redigerat:
E El-Löken66 skrev:
Hur gick det?

Det gick bra, var ojordat bakom! Tack för all hjälp.

får fundera vidare om jag ska anlita elektriker för att byta de ojordade i matsalsrummet.. eller aldrig någonsin koppla in annat än lampor för att minimera risker Haha.

E
S Solimelo skrev:
Byta ojordade i matsalen
Det är inget du behöver bekymra dig för tror jag, vill du göra en insats och byta apparater kan du även dra nya trådar och installera allt jordat om du vill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.