ichigo skrev:
En grej jag stör mig på de små platta kontakter.. De är bra o smidiga. Men det är så knepigt när man t.ex. vill förkorta en sladd eller så, då finns det inga små platta att skruva på igen, utan är tvungen att ta stor rund, men då passar det inte längre i jordade uttag utan är tvungen att fuska och sätta på jordad plugg (med bleck borttagna eller nåt).
Det är inte meningen att man ska förkorta dem. De är helgjutna.

Man blir tvungen att byta ut hela kabeln fram till brytare eller annat ställe där det går att skruva dit kabeln.

ichigo skrev:
Men det är så knepigt när man t.ex. vill förkorta en sladd eller så, då finns det inga små platta att skruva på igen,
Allting har en ände (ibland med förskäckelse) men korven, och sladden, dom har två.

/m

Macce skrev:
Allting har en ände (ibland med förskäckelse) men korven, och sladden, dom har två.
/m
Allting har sin tid, men ölen den har två.

Hmm, nånting jag fnular på här och inte förstår är varför apparater med OJORDADE proppar (alltså inte dubbelisolerade EU proppar) inte får sättar i jordade uttag (inte KAN är en annan fråga).

Nuförtiden är ju alla uttag som är nyinsatta i princip jordade - så man kan ju därför inte säga att rummet sätter begräsningen. Istället blir det ju då så att alla gamla apparater inte kan användas :(

Det torde ju inte vara farligare med en apparaten bara för att uttaget numera är jordat jämfört med innan ?

Sen att det principiellt är fel är ju en annan sak.

/K

Det är ju precis det flera av oss har beskrivit i ganska många inlägg i dne här tråden nu.

En apparat som är ojordad (har ojordad plugg), alltså inte dubbelisolerad, utan ex. en gammal bordslampa. Den apparaten kan med viss sannolikhet bli strömförande pga. fel inne i den. Om den då skulle sitta inkopplad i ett rum där det finns andra prylar som är jordade, då ökar risken dramatiskt för att du skall kunna få en farlig stöt genom att samtidigt beröra den felaktiga strömförande apparaten och en annan jordad apparat. Det är alltså rummet som som är en farlig miljö att ha en ojordad apprat i efterssom det finns jodade föremål i rummet. Skillnaden mot ett rum med bara ojordade uttag är att om du där berör den strömförande apparaten så är risken mycket mindre att du samtidigt skall beröra något jordat, du får ingen stöt, eller iallafall ingen farlig stöt.

Så svaret på ditt spåstående är:
JO det torde vara mycket farligare att sätta en ojordad apparat i ett jodrat uttag med ex. en "falsk" jordkontkat. Det är inte bara principiellt fel, det reelt farligt att göra så.

Låt oss utgå från att rummet är som det är med ojordade kontakter och att det just nu inte är läge att riva i tapeter o bryta i mellanväggar för att 'uppgradera'.......

En dator (ej portabel) står kopplad via en förlängningssladd till en jordad kontakt i ett annat rum. Om jag då ser till att byta ut den gammeldags ojordade skrivbordslampan mot en modernare som har en platt kontakt med 'klump' då borde väl säkerheten avsevärt förbättras även om lampan är kopplad i det ojordade väggurtaget? Eller borde jag se till att ansluta alla elgrejor i det rummet till den jordade förlängningskabeln?

Förlägninssladden är ju i detta läge en regelvidrig lösning för ditt datorproblem. Men om du nu har gjort denna lösning så är det givetvis en förbättring om sådana elprylar som finns i datrorns närhet byts till dubbelisolerade.

Alternativlösningen att köra all el i rummet på den jordade sladden är troligen då sämre, efterssom du då får jordade prylar på fler ställen i rummet, samtidigt som du har ojordade kontakter i rummet, du har aldrig någon garanti för att inte någon som är ovetande om din speciallösning koppalr in något i ett ojordat uttag.

Men huvudlösnigen är alltså: Följ reglerna dra inte in en förlägningskabel i rummet.

En liten sidofråga kring ämnet:

Jag håller på att lägga klinkers i hallen och har då förstått att man måste jorda all el där, stämmer det? Jag har kopplat bort uttagen under arbetet just för att jag inte vill riskera att ha det "fel". Dessutom undrar jag hur det är gällande blandat jordat och ojordat på en grupp. I mitt hus så finns det minst två olika grupper i varje rum, det innebär att om en hel grupp ska vara jordad, så kommer jag inte kunna sluta förrens jag har bytt all el i hela huset.

Exempel: I rum 1 finns två uttag, ett från grupp 1 och ett från grupp 2. Jag lägger klinkers i rummet och måste byta till jordat. Men grupp 2 fortsätter till rum 2, så om jag jordar i rum 1, då fortsätter ju den vidare. Dock så finns i rum 2 även grupp 3, 4 och 5. Innebär det att jag då måste jorda även dessa grupper, som finns vidare i rum 3, 7 och 4681? (Nej, det är inte mitt hus jag pratar om... ;) ) När jag har följt hela kedjan har jag nämligen bytt allt till jordat, och det är meningen på sikt, men inte allt på en gång, det har jag inte råd med. (För "jag" innebär nämligen elektrikern...)

hempularen skrev:
Förlägninssladden är ju i detta läge en regelvidrig lösning för ditt datorproblem. Men om du nu har gjort denna lösning så är det givetvis en förbättring om sådana elprylar som finns i datrorns närhet byts till dubbelisolerade.

Alternativlösningen att köra all el i rummet på den jordade sladden är troligen då sämre, efterssom du då får jordade prylar på fler ställen i rummet, samtidigt som du har ojordade kontakter i rummet, du har aldrig någon garanti för att inte någon som är ovetande om din speciallösning koppalr in något i ett ojordat uttag.

Men huvudlösnigen är alltså: Följ reglerna dra inte in en förlägningskabel i rummet.
Tack för ditt svar. Jag ska snarast byta skrivbordslampa.:rolleyes:

Det är ju inte så vanligt att det rör sig okända människor i huset som kopplar in elapparater........ Om man vill gardera sig mot en sådan situation så kan man väl sätta tjockt med silvertejp över alla ojordade väggurtag?

Jag tror er när ni säger att man helst bör byta hela elsystemet. Men om den bästa lösningen är omöjlig i nuläget, så är det väl jättebra om man kan hitta halvbra lösningar som gör ändå förbättrar säkerheten avsevärt?

Rent elsäkerhetsmässigt och inte TCO strålingsmässigt så är det bästa att sätta datorn i ett ojordat uttag och ta bort snubbeltråden.

snuttjulle skrev:
Rent elsäkerhetsmässigt och inte TCO strålingsmässigt så är det bästa att sätta datorn i ett ojordat uttag och ta bort snubbeltråden.
Har det inte varit motsägelsefulla besked på just den punkten i den här tråden? :confused: Vem ska man tro på?

Förresten det där med att datorn ska vara jordad, det gäller väl bara stora datorer, inte dom bärbara?

PS Snubbeltråden är uppsatt i takhöjd! ;-)

Sommartorparn skrev:
Förresten det där med att datorn ska vara jordad, det gäller väl bara stora datorer, inte dom bärbara?
Ska och ska... Man ska inte generalisera heller men vaf.n: Är dom som på bärbara datorer nätaggregatet dubbelisolerat och tillverkat av ickeledande material behövs inte jordning, men det finns tillverkare som i alla fall låter jorda dessa, Tex DELL.
I "stora" datorer är chassit tillverkat i ledande material (plåt) och nätaggregatet ihopkopplat i Kina. Låter rent korkat att inte skyddsjorda dessa. (jag har sett nätagg där jordsladden inte är inkopplad, utan hänger fri att komma i kontakt med allt möjligt inne i nätaggregatet. :eek: Inte för att det spelar någon roll om du ansluter till jordat uttag då men...)

Sommartorparn skrev:
Hur ska nån då kunna snubbla på den ?

yens skrev:
Exempel: I rum 1 finns två uttag, ett från grupp 1 och ett från grupp 2. Jag lägger klinkers i rummet och måste byta till jordat. Men grupp 2 fortsätter till rum 2, så om jag jordar i rum 1, då fortsätter ju den vidare. Dock så finns i rum 2 även grupp 3, 4 och 5. Innebär det att jag då måste jorda även dessa grupper, som finns vidare i rum 3, 7 och 4681? (Nej, det är inte mitt hus jag pratar om... ;) ) När jag har följt hela kedjan har jag nämligen bytt allt till jordat, och det är meningen på sikt, men inte allt på en gång, det har jag inte råd med. (För "jag" innebär nämligen elektrikern...)
Det är inget problem, skyddsjorden följer rummet och inte gruppen. grupp 1 o 2 kompletteras med skyddsjord, i rum 1 sätts jordade uttag och i rum 2 sätts ojordade och man låter skyddsjorden bara kopplas vidare.

Protte

Sommartorparn skrev:
Har det inte varit motsägelsefulla besked på just den punkten i den här tråden? :confused: Vem ska man tro på?

Tycker inte att det varit så många motsägelser i fallet med att dra in jord i ojordat utrymme. De flesta har sagt att detta är helt fel och regelvidrigt ur elsäkerhetssynpunkt.

ps. tråden i taket blir mer än hängsnara då?? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.