EMC, ElectroMagnetiskCompabilitet, att två elektriska apparater intill varandra inte stör varandra. Det klassiska är mobiltelefonens duttiruttande i diverse ljudprylar.

Bryter man mot EMC reglerna är det ingen som dör, men grannens TV kan få spunk. Eller din egen. En kabel på 1,5 m fungerar som en effektiv drossel och högfrekvensisolerar datorn från skyddsjorden. Det är datorns plåthölje och filter i datorlådan samt jordplan på kretskorten som stoppar de magnetiska och elektriska fälten från att sprida sig utanför datorlådan.

Skyddsjorden finns för att uppfylla lågspänningsdirektivet (för att undvika personskada genom elchock). Skulle skyddsjorden vara till för EMC direktivet så skulle nätkabeln vara skärmad med flätad kopparstrumpa och folie. (titta på bildskärmskabeln).

Protte

Va det därför som kabeln till bandspelaren hade en liten skärmstrumpa på sig?

Alltså min bandspelare till commandore C-64 på 80-talet....

Har alltid undrat va den va till :-)

Sommartorpar, det är ALLTID sämre att blanda jordade och ojordade "apparater" i samma rum, det ska vara allt ojordat eller där så krävs, allt jordat, och det gäller när man pratar ELSÄKERHET.
För dom som är rädda för "strålar" finns div. sätt att bli kvitt dem men det handlar inte om elsäkerhet.

elmont skrev:
Sommartorpar, det är ALLTID sämre att blanda jordade och ojordade "apparater" i samma rum, det ska vara allt ojordat eller där så krävs, allt jordat, och det gäller när man pratar ELSÄKERHET.
För dom som är rädda för "strålar" finns div. sätt att bli kvitt dem men det handlar inte om elsäkerhet.
Menas med "apparater" även lampor?

Vad sägs om detta då: I min lägenhet är alla urtag jordade. Eftersom inte alla lampor o grejer är jordade så har jag en blandning av jordade o ojordade förlängningssladdar till olika grejer i samma rum. Är det också farligt?

"Strålar" behöver man inte sätta inom citationstecken, fälten finns där, det är om inte annat alla trådlösa prylar som ju faktiskt fungerar ett bevis för. Om de sedan är skadliga för folk och fä och isåfall vilka styrkor som krävs är en helt annan femma...;)

Prototypen: Tydligen är mina källor i ämnet en aning opålitliga...

N
jordat och ojordat i samma rum är ingen fara alls så länge man ansluter jordade apparater till jordat! Om nån påstår motsatsen så skall denna redogöra vad som skulle kunna hända rent tekniskt.Att detta är förbjudet enligt dagens normer beror endast på att den vanliga anläggnings användaren inte skall ansluta jordade brödrosten till det närmre ojordade uttaget istället.
I stort sett alla elektriska apparater i dag för hemmabruk är dubbellisolerade med sk platt kontakt ojordad.den är gjord för att passa i så väl jordade som ojordade uttag.Det är alltså bättre att ansluta datorn till ojordat uttag änn att dra 25m skarv sladd genom husets dörrkarmar med klämrisk som följd,men det allra bästa är att dra fram en ny jordad grupp men det får man inte idag för då måste hela rummet dras om till jordat och det skadar inte och är inte mycket mera jobb.
Denna regel främjar därför nydragning av el i ojordade utrymmen.
I o med detta så anser jag detta vara utrett.

Mvh Rickard
behörig elektriker

Jag tycker det har beskrivits ganska bra både i denna tråd och flera tidigare varför man inte får blanda jordat och ojordat i samma rum.

En gång till:

Skälet är att om man har en icke jordad apprata inkopplad, och det blir isolationsfel så att den blir strömförande, så är det mindre risk att man skall få en livsfarlig stöt när man tar i den om det inte finns något annat i rummet som är jordat. Det blir inte farligt såvida man inte samtidigt är i kontakt med något jordat i rummet. Detta är det skäl som ligger till grund för regeln.

Men det Norrbyn skriver är ju att man alltid sätter en jordad sak i ett jordat uttag och då finns ju inte risken där. Saken är att man inte kan garantera detta.

Det finns ju också möjlighet att någon sätter en gammal ojordad, icke dubbelisolerad apparat i ett av dom ojordade uttagen, detta blir då lika farligt om det samtidigt finns något jordat i rummet.

snuttjulle skrev:
Men det Norrbyn skriver är ju att man alltid sätter en jordad sak i ett jordat uttag och då finns ju inte risken där. Saken är att man inte kan garantera detta.
Det är inte detta det handlar om.

Faran är att om du har en jordad pryl i ett rum, och samtidigt får ström i kroppen från något annat i rummet, och samtidigt tar i den (felfria) jordade apparaten så är det farligt. Om man har icke jordade apparater i ett rum så är risken att få ström in i kroppen mycket större än i ett rum med enbart jordade apparater. Att få ström in i kroppen är mycket farligare om du befinner dig i ett rum där det även finns jordade prylar.

Därför får man inte blanda.

Det har alltså ingeting (eller ialla fall mycket lite) med att göra huruvida man kopplar den jordade brödrosten i ett jordat uttag eller ej.

Hempularen,

Tänk på att man av ditt inlägg kan missta sig och tro att man inte får blanda jordade och dubbelisolerade apparater.

Jag tycker att den bästa lösningen är att uppgradera elanläggningen så att alla uttag är jordade eller av
typen där bara dubbelisolerade don passar. Samtidig installation av heltäckande jorfelsbrytater och
man har miskar risken för elchock rejält.

/m

OK då tar vi det en gång till. Det man inte får blanda är alltså jordade ojordade uttag i ett rum. Ett uttag är något som normalt är fast monterat i rummet. Dvs regeln behböver bara var känd av behöriga elektriker och ev. hempulare som ger sig på att i strid med regler montera nya uttag i ett rum.

Om du har en apparat som skall koppla in i ett uttag så är det ur elsäkerhetssynpunkt alltid OK att sätta i stickkontakten i vilket uttag som helst där det går att pressa in den. Jordade pluggar går att få in i icke jordade uttag det är alltså helt OK. Däremot så kan man inte sätta en pryl med ojordad kontakt i ett rum med jordade uttag. De går inte att trycka in i uttaget så det är inte en regel man som vanlig användare behöver känna till, det blir självmarkerande. Pluggar till dubbelisolerade apparater går att trycka in i alla typer av uttag, och det är OK att göra det.

Vissa apparater ex. en dator bör alltid pluggas in i jordat uttag (det står i manualen), det beror på avskärmning av elektriska fält, har inget med elsäkerhet att göra, men regeln bör givetvis följas ändå.

Säkrast blir det givetvis om man för det första ser till att ha en jordfelsbrytare i huset, och för det andra ser till att konvertera sitt hus så att man bara har jordade uttag i hela huset. Men diskussionen här handlar om hus som har ojordade uttag.

Tack hempularen.
Du är av precis samma åsikt som mig när det gäller detta. Men det finns tydligen andra som instalerar kyl/frys och div andra vitvaror som inte har den åsikten. Därav anledningen till denna tråd då jag fick mycke skit på ett annat forum där detta kom up. Någon behörig som kan skriva under på detta att det är bättre att ansluta en frys i ett ojordat rum till det uttaget som finns än att dra in en skarvsladd? (självklart bäst att dra om allt men det är inte frågan)

Och lite ang det jag skrev om detta med blandning. Blev nog lite rörigt. Ville bara försöka att klargöra det som jag tror att norrbyn menade.
OM man bara sätter dubbelisolerade och ojordade i ojordade uttag och ALLA jordade saker i jordade uttag så finns det ingen risk. Eller missar jag något där??
Självklart så går inte detta att säkra upp och därför en utopi.

Nu vet jag inte om jag misstolkar snuttjulle. Det finns ALLTID en förhöjd risk om man har blandar jordade och ojordade uttag i samma rum. Därför är det förbjudet att sätta jordade och ojordade uttag i samma rum.

Vi skriver om varandra tror jag. Jag är oxå helt med på att det är en risk med att blanda uttag på grund av att man inte kan vara säker på vad som stoppas i dem.
MEN OM man kunde säkerställa detta så är det inte en säkerhets risk. Enda sättet jag kan se att säkerställa detta är att byta ut den standard vi har till jack och propp inte går att blanda jordat/ojordat. Om nu det inte är dubbelisolerade. Jobigt blir det. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.