Hej! Efter att ha läst era inlägg kan jag inte låta bli att berätta vad vi råkat ut för!

Vi bodde i ett gammalt hus som förre ägaren hade renoverat upp. Tyvärr fick vi vattenskada i badrummet så försäkringsbolaget rev upp hela badrummet. I samband med det upptäcktes det att den förre ägaren troligtvis dragit all el själv till badrummet. Det fanns nämligen flera jordade uttag (för tvättmaskin och hårtork osv). Dessa hade vi använt flitigt för det kändes sååå smidigt att kunna torka håret i badsrummet. Tyvärr hade nog förre ägaren ingen koll alls på el för i dessa (på utsidan) jordade uttag fanns överhuvudtaget ingen jord inkopplad på "baksidan"!!!!! Efter att vår elektriker letat lite så hittade han jorden längre ner i rören. Så det var DRAGET jord fram till kontakten men den var inte alls inkopplad. I ett badrum. Med vad som ser ut som jordade uttag uttåt.

Jag kan inte mycket om el men detta kändes verkligen skrämmande!!!

Kan tillägga att vi inte bor kvar längre :-) (och att försäkringsbolagets elektriker drog om all el i badrummet).

Hej Snutjulle,

Hoppas inte jag missförstår dig när du skriver "vi". Jag tolkar det som att du menar Sverige och inte bara hemma hos dig.

snuttjulle skrev:
Enda sättet jag kan se att säkerställa detta är att byta ut den standard vi har till jack och propp inte går att blanda jordat/ojordat.
Denna standard är redan ändrad från 1995. I all nyinstallation senare än 1995 är dessa ojordade uttag där jordade stickproppar passar bannlysta. Apparater med runda ojordade stickproppar förvisas till återvinningen eller ombyggnation.

/m

Men det är ju just därför man inte ska ha blandat jordat och ojordade uttag i ett utrymme eller dra in en jordad skarvsladd från ett jordat uttag i ett ojordat utrymme! För att säkerställa mot eller minimera risken för elchock.

En apparat som har ett hölje som vid ett isolationsfel kan bli strömförande skall utföras med jordad stickpropp. Då kommer proppen att gå om höljet blir strömförande när apparaten ansluts till ett jordat uttag. I ett utrymme där öppen jord tex i form av en diskbänk finns måste därför uttagen vara jordade för att det inte ska finnas risk för strömgenomgång om man samtidigt tar i diskbänken och den felaktiga apparaten.

I ett bostadsrum där vanligtvis ingen öppen jord som man normalt kommer i kontakt med finns så är risken inte lika stor. Därför kan man tillåta att en apparat med jordad stickpropp ansluts till ett ojordat uttag. Däremot gäller inte det omvända för apparater som är ojordade och inte uppfyller isoleringskravet och därför är försedda med den runda ojordade stickproppen. Just därför ska man inte enbart byta ut denna till en jordad stickpropp eftersom man inte vet om lampan eller vad det nu är kommer att användas i ett utrymme där jordning krävs.

Numera konstrueras de flesta apparater dubbelisolerade så risken för att en apparat ska bli strömförande minskar. Elsäkerhetsverkat här ändå uppskattat att risken med ojordade uttag är så stor att dessa inte längre får användas vid nyinstallation. Tyvärr finns det ändå risker med alla äldre elapparater, framför allt armaturer av metall, som av okunniga personer byggs om för att passa i jordade uttag.

ulricac skrev:
Så det var DRAGET jord fram till kontakten men den var inte alls inkopplad. I ett badrum. Med vad som ser ut som jordade uttag uttåt.

Jag kan inte mycket om el men detta kändes verkligen skrämmande!!!
Tyvärr är ett jordat uttag i ett fuktigt badrum ingen garanti för att elen blir ofarlig. Det enda som hjälper där är en jordfelsbrytare. Hoppas att ni hade det! Det finns inte så många apparater som är jordade som man använder i badrum. Och det är bara om dessa av någon anledning gått sönder så att de blivit strömförande som jordningen gör nytta.

Så kan man ju oxå säga med att förbjuda ojordade uttag. :D
Detta har nu blivit O/T i huvudfrågan och jag har fortfarande samma åsikt att man inte ska blanda uttag i samma rum eller dra ful jord från en vatten radiator til datorn.

I ett rum där ingenting är jordat krävs ju att två apparater ska få isolationsfel och bli strömförande för att man ska kunna råka ut för strömgenomgång. Så om sannolikheten att en apparat ska bli strömförande är, säg 1%, så är ju sannolikheten att två ska bli det c:a 0,01%. Är sannolikheten att en apparat blir strömförande 0,1% blir sannolikheten för två 0,0001%. Men om det finns jordade apparater eller metalldelar också så krävs ju bara att en ojordad apparat ska få isolationsfel för att man ska råka ut för strömgenomgång...

När man läser era inlägg så borde man inte använda ojordade uttag för att sätta in jordade pluggar.
Och med tanke på att dagens folk, i princip alla har minst en dator hemma. Och många fler har säkert fler saker med jordade pluggar.

Varför är det inte tvång för åtminstone allmännyttiga hyreshus att uppgradera alla gamla hyreshus till att ha jordade kontakter?!

Alltid när jag frågat om jordade så säger de att jag får kontakta elektriker själv. I denna här lägenheten har jag gett upp och kontaktat en elektriker och dragit jordat till två rum. Och i och med detta här upptäckte han att köket var bara delvist jordat. Ja. Det såg ut som om allt var jordat, men en uttag nära fönstret hade jordat utseende, men inuti fanns det ingen jordad sladd. Inte konstigt att min sambo fick en otäck stöt en gång när vi kopplat bänkdiskmaskinen till det uttaget.....
Jag undrar hur många fler lägenheter har det såhär?! Tänk om alla har fått "nya" uttag i köket (det vid fönstret såg 80-tal medan resten var 60-tal) men "glömt" att dra dit nya jordkablar?! USCH säger jag bara, till en stor allmännyttig hyresbolag. (Familjebostäder, GBG)

I ditt fall så är det väl troligen en före detta hyresgäst som hempulat.

Om din bänkmaskin gav en stöt så innebär det att du har ett fel på den. Dvs när den kopplades in på det falskt jodade uttaget så blev det ett dubbelfel, och det gick att få en stöt.

Att uppgradera alla gamla lägenheter på en gång skulle bli väldigt dyrt. Det kommer nya säkerhetsbestämmelser som "bara" gäller vid nyproduktion eller ombyggnad av elsystemet i ett hus väldigt ofta. Skulle det då vara krav på omedelbar efterlydnad även i existerande installationer så får vi en helt orealistisk kostnadsbild för el.

Har likadant i min lägenhet, både jordat och ojordat i köket. Känns inte riktigt bra, men mina ojordade är i alla fall ojordade även på utsidan.

Ja, åtminstone om det är ojordat utseende så vet man vad som gäller och är försiktig. Det ger falsk trygghet om det ser jordat ut men inte är det.

Bänkdiskmaskinen ifråga gav stöt bara en gång, men den har vi inte längre, vi har bytt till golvmodell istället då lägenheten hade "hål" för smal golvmaskin. Och den har inte gett oss stötar - än så länge! (2 år nu) Och den är kopplad till en annan uttag.

Byta ut.. ja, jag har väl läst om lägenheter i stockholm som har sådär 100 år gamla (ok höftar lite här) proppskåp, det är inte så illa här... :D Jag skulle vara nervös om jag bott i såpass gammal lägenhet (eller hus för den delen), tänk om det finns originalkabel någonstans, och tappat papperisoleringen... Och så alla dessa hemmapulare! Har ju fått veta av en kvinna som flyttat in till ett hus och det åskade en dag, och kylen brann upp, så hon gick till proppskåpet och såg att förra ägaren satt spikar ist för proppar....

Nuförtiden är ju de flesta elkontakter små platta saker som går att stoppa in varsomhelst. Hur vet man om dom är jordade eller inte jordade? Sen finns det dom som har en stor fyrkantig klump på sig, t.ex. vissa lampor. Är dom jordade eller ojordade?

De små smala är dubbelisolerade och ska inte ha jord. De fyrkantiga gissar jag är transformatorn till lågvoltare du menar. Även dessa brukar ha den smala proppen om du tittar närmare på den delen som ska in i uttaget.
Och som användare ska man inte behöva fundera på detta det är den anledningen en jordad sak gå i ett ojordat uttag men inte tvärt om.

Ang att jorda datorn i ett ojordat rum med jordade radiatorer...

Nej man ska naturligtvis inte blanda klass1(jordad) och klass 0 (ojordad hel kontakt, enkelisolerad).
Det är hela tanken med ojordat, men tack och lov säljs nu mera klass 1 och klass2 (ojordad dubbelisolerad smal kontakt).

Klass 2 har inga utsatta delar per definition, således ingen risk at sluta krets mellan en klass2 som kopplats i vare sig en jordad skarvdosa eller ett ojordat uttag, och en klass 1.
Däremot är det ju ganska bra att jorda en klss 1 eftersom den har just utsatta delar (en dator).

Reglerna om att inte blanda kommer från den tiden då klass 0 fortfarande förekom.

Men faran finns ju redan, har man lite äldre "apparater" som är ojordade och man tillför "jord" i ett rum så ÖKAR faran och det är ALLTID "RUMMET" som avgör och EJ apparaten.

En grej jag stör mig på de små platta kontakter.. De är bra o smidiga. Men det är så knepigt när man t.ex. vill förkorta en sladd eller så, då finns det inga små platta att skruva på igen, utan är tvungen att ta stor rund, men då passar det inte längre i jordade uttag utan är tvungen att fuska och sätta på jordad plugg (med bleck borttagna eller nåt).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.