Tack elmont!

Blir till att leta ny lägenhet då.

God jul!

Lycka till med en ny lägenhet, vill du skydda din elektronik från åska och det ska vara nått som är någorlunda effektivt bör man han skydd i tre steg grov- mellan och finskydd, det senare monterar man med fördel i elcentralen. El, tele, vatten skall komma in i huset på samma ställe överspänningsskyddet ska även omfatta tele mm. Ett litet överspänningsskydd som man stoppar in i ett uttag kan vara till nytta vid mycket små "spikar" dvs. åsknedslag som inträffar rätt långt bort, dom är av lite värde . Men ett fin och mellanskydd i elcentalen har en viss effekt, men tele ska även skyddas på samma ställe.
God Jul.

Jord är bra för andra ändamål än bara som avledare för överspänning.

Man kan bekosta uppgradering till ett jordat elsystem i sin lägenhet. Få hyresvärdar tackar nej till att hyresgästen står för en uppgradering av elen. Inte för att man som hyresgäst får tillbaka pengarna från värden förstås.

Alright!
Tack grabbar!

Så ska man hårddra det så bör man inte alls ansluta jordade komponenter till ojordade uttag.
Men vad gör man :rolleyes:

Det kan du visst göra rasmus, detta handlar om att dra in en jordad skarvsladd från ett jordat uttag i tex köket till ett rum med ojordade uttag. Anslut du dina jordade grejor till dina ojordade uttag, bara du inte blardar jordat och ojordat i samma rum!

Tack för det floppman :)

pefo skrev:
Nätaggregatet kommer förmodligen inte att uppfylla EMC-kravet för CE-märkning dvs det kommer att skicka ut en del skit på elnätet. Men visst funkar det. Det som kan hända dock, är att du får jordströmmar mellan datorn och apparater du ansluter till den (beroende op hur de är inkopplade) eftersom det sker ett visst läckage genom datorns nätfilter till chassit.
Det är mer regel än undantag att man får sådana jordströmmar.
Jag hade min dator med tillhörande skärm, högtalare, skrivare och scanner i ett ojordat rum. Alltså fem olika sammankopplade apparater.
Datorn var även ansluten till fastighetens nätverk och till LCD-TVn.
TVn var i sin tur givetvis ansluten till kabel-TV nätet.

Detta är egentligen ingen märkvärdig eller ovanlig situation tycker jag, men de flesta här vet nog vad som händer i det här läget om rummet i fråga är ojordat.
Man får stora jordströmmar i signalkablarna mellan alla apparaterna. Signalkablarna är inte avsedda för dessa strömmar, så man får en massa nätbrum i alla högtalarna, och det slår gnistor så fort man kopplar i eller ur någon av apparaternas signalkablar.
Ganska så hopplöst att som hyresegäst göra något ordentligt åt problemet också.
Jag löste det genom att koppla samtliga apparater till en jordad förgreningsdosa som jag sedan anslöt till ett av de (ojordade) uttagen i rummet. På så sätt slapp signalkablarna hantera jordströmmarna och brummet i högtalarna och de otrevliga gnistorna försvann.

Lösningen bör inte bryta mot någon lag eftersom jag inte modifierat någonting alls eller dragit någon jordad sladd från något intilliggande rum. Jag har bara kopplat ihop ett antal apparater på avsett sätt.

Nu finns det dock en liten elsäkerhetsteknisk "doldis" här... Är det någon som ser den? :-)

elmont skrev:
Det finns bara ett sätt när det gäller elsäkerheten och det är INGEN jord i rum med ojordade uttag, om du sedan sätter skyddet av din elektronik högre än skyddet av dom som bor i lägenheten är det ju din ensak.
Jag kan inte förstå att det ska vara så svårt att förstå, 90 inlägg och i mitt tycke solklart svar????
Men hur kan det då vara ok att som i mitt hus från `65 ha jordat och ojordade uttag blandade i köket? Om det nu är så farligt borde man väl som husägare vara skyldig att åtgärde detta? Eller är jag det?

Jag vet alltså inte, men undrar. Ska jag vara orolig? Jag har jordade uttag till kylskåpet,fläkten, diskmaskinen. Sen sitter det 2 ojordade uttag i rummet.

MagnusSt skrev:
Men hur kan det då vara ok att som i mitt hus från `65 ha jordat och ojordade uttag blandade i köket? Om det nu är så farligt borde man väl som husägare vara skyldig att åtgärde detta? Eller är jag det?

Jag vet alltså inte, men undrar. Ska jag vara orolig? Jag har jordade uttag till kylskåpet,fläkten, diskmaskinen. Sen sitter det 2 ojordade uttag i rummet.
Det såg precis likadant ut i köket här. Innan det brann ner vill säga.
Uttag vid matplats är ojordade medans uttag vid köksbänken är jordade. Tror jag fått det där förklarat för mig att det ansågs OK att göra så eftersom det är ett så pass stort avstånd mellan matplats och köksbänk, och att det är så pass orimligt att någon skulle dra en skarvsladd från köksbänken till matplatsen att man kan se det som två rum.
Är det verkligen så att det är några meter mellan de jordade och de ojordade uttagen så ska det nog inte vara något problem. Men du kan ju själv se till att inte koppla in någonting med lång sladd till de jordade uttagen. Apparater som ska stå vid matplatsen ska kopplas in i de ojordade uttagen, och apparater som ska stå på köksbänken ska kopplas in i de jordade uttagen. Ganska så enkelt och logiskt egentligen.
Och köket här brann inte ner på grund av blandade jordade och ojordade uttag. Det var torktumlaren i tvättstugan intill som fattade eld. Elfel i torktumlaren såklart, som förmodligen hade kunnat förhindrats av en JFB. :(
Så se du till att installera en jordfelsbrytare innan du börjar bry dig om detaljer som ett par ojordade uttag vid matplatsen. Det är en billig och mycket viktigare säkerhetsåtgärd som förhindrar mängder med olyckor och bränder.

Vad som är hur farligt är väl nästan omöjligt att ge ett kort och korrekt svar på. Man kan väl generellt säga att elinst. i stort är helt ofarliga om dom är utförda som standarden var när dom blev utförda och används som det är tänkt. Faran ökar när "man" själv börjar att modifiera för man tror sig veta och kanske inte har hela bilden klar för sig, det innebär naturligtvis inte att det alltid plötsligt blir farligt men riskerna ökar.
Det är väl flera hundra gånger gånger så farligt att sätta sig i en bil och åka en sväng än att använda nån elapparat under samma tid.

Tack för svaren.

Oki,nu är ju jag ingen elektriker men jag är en tänkande människa... Iaf I mitt kök är det ungefär en meter mellan köksradion som är ojordad och kylskåpet som är jordat. Det är ju inte bra om man ser till resonemanget i denna tråden. Inga förlängningssladdar är inblandade det är bara så nära.

Sen om man drar det en sväng till, kikade runt lite bland elgrejerna i köket. Jag har ett par grejer som ansluts med europapropp alltså ojordad. Bl.a gräddvispen och stavmixern. De använder jag ju alltså oftast på diskbänken med diskmaskinen direkt under... Om man ser till svaren i denna tråden borde det ju vara förenat med livsfara?

Jag vet att JFB löser mkt av problematiken och ska självklart få en installerad pronto men iaf? Är det en uppblåst hysteri om faran eller är det så att mitt o många andras kök är en potentiell risk? Det skummaste med det hela är ju egentligen att det får säljas ojordade köksredskap isåfall.

Dom ojordade apparaterna är försedd med -förstärkt isolering och får INTE jordas- det innebär i princip att dom ledande delarna i apparaten har extra lager av skyddande mtr. Dom kallas även Fi märkta och det står Fi på apparaten eller/och en symbol med en fyrkant inuti en annan fyrkant.

De är dubbelisolerade så att om apparaten är oskadad så skall det inte vara någon risk att dess hölje blir strömförande.

/Kent

Oki, då har man lärt sig ngt nytt då. Tackar o bockar. Gäller detta allt som har europapropp? T.ex köksradion också?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.