pefo skrev:
Nu är nog risken större att man har exempelvis en dator på en jordad skarvkabel tillsammans med en annan apparat med plåthölje ansluten till en ojordad kontakt i rummet som man kopplar ihop med datorn större än att man ansluter en radiator till datorn. Det är alltså inte radiatorerna i rummet som är risken utan andra apparater vars utsatta delar kan bli strömförande och därmed livsfarliga tillsammans med en apparat som är jordad via en skarvkabel.
Håller med om att det inte är så troligt att man ansluter en radiator till datorn...
Jag tänkte närmast på att det kan vara en dator med plåthölje som är ansluten till en ojordat uttag som blir överslag i. Då är det inte så bra med en radiator strax intill.

Det har aldrig varet tillåtet att blanda jordat och ojordat, jag äger själv ett Prefabhus (byggt 80) och hos mig är det "riktigt" utfört bara ojordade uttag utom i köket.
Colle, att jorda elementen var FEL men mycket vanligt förekommande. Många elektriker gjorde samma tankefel som dom flesta "oinvigda" och trodde att det var apparaten och inte rummet som var det avgörande, hur många var det inte som drog fram ett jordat uttag till den nyinköpta frysboxen som placerades i en i övrigt ojordad miljö.

Colle skrev:
Tyvärr så bor många av oss i äldre hus med ojordadde uttag i de flesta rum. .
Just så.
Att man inte skulle kunna dra kablar från jordade urtag genom huset till en dator eller annan apparat är nytt för mig. I mina föräldrars hus har det alltid fungerat på det sättet. Så gör vi även när vi t.ex. ska ha el utomhus. Inget av deras jordade stickkontakter sitter i rum där alla kontakter är jordade. Ändå är de uppsatta av elektriker enligt de normer som gällde då. Vattenfyllda element har dom också. Inte har det hänt någon olycka på 50 år heller..........

I mitt sommarhus har jag jordade elradiatorer men för övrigt ojordade kontakter. Tvättmaskinen kopplas via skarvsladd till jordad kontakt i ett annat utrymme. Allt detta har satts upp av elektriker.

För länge sedan bodde jag i en lägenhet som inte hade någon jordad kontakt. Fick då tipset att jorda fast det i elementet. Kanske man kan göra likadant med datorn?

För rätt länge sedan var det även tillåtet med så kallade tjuvkopplare och det finns nog inte så många som vill använda en sådan idag. En tjuvkopplare är en pryl som skruvas in i en lampsockel, har två uttag för ojordade stickpropar och ett lamputtag utanpå detta. Hur det ser ut i en del gamla källare med isolatorer i taket kan en del kanske gissa, jag hukar mig då jag går där.

Normer ändras m a o och så gör även regelverket och skälen till att det förändras är att vårt sätt att använda el har ändrats avsevärt sedan man drog el i källare med isolatorer i taket.

Idag är det jordat samt jfb som är norm och det ser jag som bra, det är det man skall eftersträva och inte hitta på några egna hopkok. Med hopkok avser jag det där med att jorda i element, det rimmar liksom rätt illa ihop med jfb.

/Kent

I instruktionerna till dom allra flesta tvättmaskiner står att dom ej får anslutas med skarvsladd.

Att jorda något i vattenledningselementet är fel och livsfarligt, se andra trådar i ämnet.

mrfrenzy skrev:
I instruktionerna till dom allra flesta tvättmaskiner står att dom ej får anslutas med skarvsladd.
Men är dessa instruktioner för att bespara tiverkaren ev skumma fel på grund av ej jordat eller av elsäkerhetsmässiga skäl? Just tvättmaskin är ju i detta fall lite specielt då dessa även har vatten omkring sig på ett sätt som inte en dator eller kyl/frys har.

Skulle tro att det främst beror på att dom drar hög effekt under rätt lång tid och man vill undvika att skarvsladden brinner upp - eller som du säger att det kommer in fukt i kontakten som ligger på golvet bakom maskinen.

Är det bättre i så fall att sätta sin dator eller sitt kylskåp i ett ojordat urtag i st. f. dra kabel genom hela huset?

Hur ska man göra om man har ett hus där det bara finns enstaka jordade urtag? Dra om hela elsystemet?

Passar på med en extrafråga: Om man vill dra om elen i gammeldags kulo med bakelit-urtag, kan man då få det jordat men med det gamla utseendet?

Sommartorparn skrev:
Är det bättre i så fall att sätta sin dator eller sitt kylskåp i ett ojordat urtag i st. f. dra kabel genom hela huset?

Hur ska man göra om man har ett hus där det bara finns enstaka jordade urtag? Dra om hela elsystemet?

Passar på med en extrafråga: Om man vill dra om elen i gammeldags kulo med bakelit-urtag, kan man då få det jordat men med det gamla utseendet?
Det bästa är att uppgradera sitt elsystem så att det uppfyller de krav de apparater man tänker ansluta har. En dator som har en jordad stickpropp SKALL anslutas till ett jordat uttag av EMC skäl och inte bara av elsäkerhetsskäl, men en skarvsladd kan bli en farlig lösning. Tillverkarens anvisningar måste följas om man vill vara säker på att apparaten är säker enligt de normer som gäller.

Eljo har en serie som heter Renova:
http://www.elbutik.se/category.html?category_id=284&search_page=

Och bryr man sig då inte om ev strålning som skärm då den ej är jordad kan man då koppla in den ojordad?

Nätaggregatet kommer förmodligen inte att uppfylla EMC-kravet för CE-märkning dvs det kommer att skicka ut en del skit på elnätet. Men visst funkar det. Det som kan hända dock, är att du får jordströmmar mellan datorn och apparater du ansluter till den (beroende op hur de är inkopplade) eftersom det sker ett visst läckage genom datorns nätfilter till chassit.

EMC:n bryr sig inte om 1,5 meter skyddsjord. EMC direktivet uppfylls nog utan skyddsjord men TCO godkännandet ryker nog sin väg då de statiska elfälten far iväg lite hursomhelst om man har CRT skärm.

Protte

Vad betyder de två senaste inläggen?:confused:
Kan någon översätta?

Är det farligt eller är det inte farligt att koppla datorn till ojordat uttag? Farligt för datorn? Farligt för människan vid datorn? Farligt på något annat sätt? Med andra ord, vad kan hända? Är det i så fall mindre farligt än att dra kabel från ett annat rum? (Antag att man bara har de två alternativen att välja på)

Och kör man då med LCD skiter man ju i det skyddet. Nu va ju detta även en fråga ang kyl/frys som ofta vad jag förstått har i bruxanvisningen att de "ska" sättas i jordat uttag. Detta gör att många då drar en skarvsladd fram dit om den nu står i ett föråd eller klädkammare. I mitt hus fanns det ett jordat uttag i hallen där kylen stod men ojordat resten.

Sommartorparn skrev:
Vad betyder de två senaste inläggen?:confused:
Kan någon översätta?

Är det farligt eller är det inte farligt att koppla datorn till ojordat uttag? Farligt för datorn? Farligt för människan vid datorn? Farligt på något annat sätt? Med andra ord, vad kan hända? Är det i så fall mindre farligt än att dra kabel från ett annat rum? (Antag att man bara har de två alternativen att välja på)
EMC, elektromagnetisk kompabilitet. För att uppfylla EU:s EMC-direktiv, dvs att de elektriska och magnetiska fälten runt prylen inte får vara för stora krävs ibland jordat uttag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.