29 687 läst ·
68 svar
30k läst
68 svar
jordat eller inte?
ok...
utbyggnaden beräknas till nästa år dvs 2008, så tills dess vill jag inte göra en fast installation.
Frysen drar ca 200 watt...
att ha kabeln liggandes på/i mark är inte ett alternativ då det dels är berg som underlag och jag har 5 hundar varav 1 unghund som kan tänkas få för sig att tugga på saker och ting... så det är uteslutet.
så vad är smidigaste lösningen då om jag ska ha upp el men inte göra en fast installation? ta en vanlig utomhusskarvsladd och dra dit in i stugan och bara köra frysen på?
kom gärna med förslag!
utbyggnaden beräknas till nästa år dvs 2008, så tills dess vill jag inte göra en fast installation.
Frysen drar ca 200 watt...
att ha kabeln liggandes på/i mark är inte ett alternativ då det dels är berg som underlag och jag har 5 hundar varav 1 unghund som kan tänkas få för sig att tugga på saker och ting... så det är uteslutet.
så vad är smidigaste lösningen då om jag ska ha upp el men inte göra en fast installation? ta en vanlig utomhusskarvsladd och dra dit in i stugan och bara köra frysen på?
kom gärna med förslag!
Jag är rädd att det inte finns någon smidig OCH laglig OCH bra lösning. :-/
Den lagligaste är antagligen att använda en lång skarvsladd (med utomhuskabel t.ex. RKUB) och låta den ligga på marken. Alla anslutningar inne i din stuga ska sen vara som skarvsladdar, alltså inget fast monterat. Men jag är inte säker på att ens detta är helt lagligt då det 1, ligger halvpermanent 2. Går från insidan av ett hus till insidan av ett annat.
Men detta tycker jag hursomhelst inte är en bra lösning.
Egentligen tycker jag att ditt förslag med EKK hängd på en vajer är bättre, men det är som sagt inte lagligt, så vad du gör hänger mycket på hur mycket samvete du har.
En jordfelsbrytare innan är iaf en myyycket god ide.
Den lagligaste är antagligen att använda en lång skarvsladd (med utomhuskabel t.ex. RKUB) och låta den ligga på marken. Alla anslutningar inne i din stuga ska sen vara som skarvsladdar, alltså inget fast monterat. Men jag är inte säker på att ens detta är helt lagligt då det 1, ligger halvpermanent 2. Går från insidan av ett hus till insidan av ett annat.
Egentligen tycker jag att ditt förslag med EKK hängd på en vajer är bättre, men det är som sagt inte lagligt, så vad du gör hänger mycket på hur mycket samvete du har.
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
RKUB är flertrådig installationskabel som bara är tillåten upp till 100v, typ bilinstallationskabel..Mikael_L skrev:Jag är rädd att det inte finns någon smidig OCH laglig OCH bra lösning. :-/
För nåt sånt bör man ha vanlig skarvkabel typ Rev/Reve/RDO/RDOE o.s.v.
Hade det varit jag så hade jag tagit lång skarvkabel typ REVE och sedan hängt den i en vajer eller rep mellan hus och uthus helt enkelt. Men inte om det handlar om flera år.
Har nu pratat med en elektriker och för den som är intresserad kommer jag göra så här; köper en RKK kabel som jag sätter stickpropp på inomhus. från jordat uttag, drar den upp till nocken inomhus där jag drar ut den och monterar ett VÄGGUTTAG CEE-DON, sedan drar jag en skarvsladd, SKARVKABEL CEE-DON, mellan husen på vajer till gäststugan där jag sätter ett VÄGGINTAG CEE-DON, sedan RKK från inttaget genom väggen till ett skarvuttag... detta var enl, honom den bästa lösningen för mig...
Allt finns på clas i sjön och med ALLT (inkl. buntband och kabelklammer) blir det ca 800 spänn.
Allt finns på clas i sjön och med ALLT (inkl. buntband och kabelklammer) blir det ca 800 spänn.
Produkter som diskuteras: "kabelklammer"
Kabelklammer 36 1MLE Rapid
Optimal fästning av lågvoltskablar
115 kr inkl moms
Läs mer
Ser helt ok ut. Lämnar följande tips:swecul skrev:Har nu pratat med en elektriker och för den som är intresserad kommer jag göra så här; köper en RKK kabel som jag sätter stickpropp på inomhus. från jordat uttag, drar den upp till nocken inomhus där jag drar ut den och monterar ett VÄGGUTTAG CEE-DON, sedan drar jag en skarvsladd, SKARVKABEL CEE-DON, mellan husen på vajer till gäststugan där jag sätter ett VÄGGINTAG CEE-DON, sedan RKK från inttaget genom väggen till ett skarvuttag... detta var enl, honom den bästa lösningen för mig...
1: Sätt CE-donen så att elledningen inte kan "mata ner vatten" vid kraftigt regn.
Gör alltså ett "U" på elledningen vid båda sidorna från vajeranslutningen där elledningen går mot donet, om det då spöregnar ska botten på "u:et"" då blir avrinningspunkten-på gaveln till hus och gäststuga. Du kan se "u"-principen på de hus där el eller tele matas in mot husnockar om något skulle vara oklart. Förutom regn är det bra med detta "U" om det blåser kraftig där ledningen då rör mycket på sig som då kan matta ut metallen inuti om ledningen är för spänd.
2: Se till att ha en ögla som bara är tillräckligt kraftig att hålla upp vajer + elledning, INTE MER, detta om det blir svår storm och något ev träd kommer farandes. Har du överdimensionerat fästpunkterna håller vajer och öggla, och då kan stora delar av båda nockarna ta storstryk om ett träd faller ned som då river med sig en hel del.
Det är många som har blivit av med skorstenar och stora delar av väggarna när t.ex Gudrun kom farandes och träd fallit över div luftvajers, som brukar ha en hållfastighet på runt 380-450 kg.
var å handlade allt på clas ohlsson nu, å det verkade som att jag knappt skulle få handla när han frågade vad jag skulle göra...
"Så får du absolut inte göra!!
"Du får inte sätta en stickkontakt inomhus!! Eller du får göra det men du får inte koppla in den, den måste kopplas till central eller plint!"
Jaha, sa jag men jag vill ändå ha materialet...
"Ja.. Men så här får du bara inte göra!"
lite knepig människa, visst, han har säkert rätt men det är väl min ensak vad jag ska göra me´t! >
Nu har jag iaf å göra i helgen!

"Så får du absolut inte göra!!
"Du får inte sätta en stickkontakt inomhus!! Eller du får göra det men du får inte koppla in den, den måste kopplas till central eller plint!"
Jaha, sa jag men jag vill ändå ha materialet...
"Ja.. Men så här får du bara inte göra!"
lite knepig människa, visst, han har säkert rätt men det är väl min ensak vad jag ska göra me´t! >
Nu har jag iaf å göra i helgen!
näe men pratade med en elektriker som sa att skarvsladd inte var någe bra att köra på... då skulle jag kört via mitt utomhusuttag... det skulle inte bli snyggt eller hållbart påstod han.sawsaw skrev:
nuvarande lösning skulle bli snyggare och bättre för en framtida fast installation.
Så, jag tog han på orden och köpte allt han sa...
fick även en snabbutbilding i hur jag ska göra och koppla och hur el funkar med fas 1-3 och nolla och Pen...
får väl återkomma här sen när stugan brunnit upp pga el-fel eller när allt lyckats eller så återkommer jag inte alls för att jag ligger grillad på backen! ;D
näe skämtåsido, så känner jag mig nu ganska så säker!