Hur vet jag om elen hemma är jordad eller inte, har en del uttag som ser ut som jordade men hur vet jag att dem verkligen är det? :-?

Öppna uttaget och titta efter. Bryt säkringen först (koppla in en lampa till uttaget och när den slocknar så är den rätta säkringen ur). Har du 3 sladdar till uttaget varav en är gul/grön (den till jordstiftet på uttaget) så är den jordad. Förutsättningen är naturligtvis att inte jorden är byglad från nollan utan att den gul/gröna kabeln går iväg till centralens jordskena.

Verkar det lite oklart min förklaring så föreslår jag att du anlitar en elektriker för att kolla.

nej, jag förstår nog, kolla efter tre sladdar som ska gå från dosan till centralen...
den gul/gröna ska inte gå i en cirkel i dosan utan verkligen iväg till centralen.

förstod jag det som... :)

Tack!

Färgen på jord kan variera beroende av när installationen är gjord och då gällande regler/standard.

AndersS skrev:
Färgen på jord kan variera beroende av när installationen är gjord och då gällande regler/standard.
Röd var t ex vanlig som jord för dryga 30 år sedan.

Verkligen viktigt att kontrollera att jorden är ansluten. Hittade själv ett uttag för ett år sedan som hade alla anslutningar (skulle byta det), problemet var bara att jorden var dragit till en dosa som inte hade någon jord framdragen och där låg den lös...

Nu är det fixat. :)

Hemma brukar jag dessutom mäta att jag har spänning mellan fasen och jord. Då är iallafall jorden ansluten, men risk finns fortfarande att den är felaktigt kopplad till nollan.

AndersS skrev:
I moderna installationer är fasen brun eller svart, nollan blå och skyddsjorden gul/grön. Är det andra färger, t.ex. grå, röd och vit så kan jag inte svaret på frågan.. Jag TROR att röd var skydds jord förr i tiden.

@Secul: Du förstod rätt. :)

Edit: Swecul ska det vara och TROR kan man stryka :)

Röd har varit både fas,nolla,tändtråd och jord beroende på ålder och installatör. En gång i tiden var reglerna mer "flexibla" och olika firmor gjorde olika.

I en äldre installation, dvs före gulgrön jord så är mätning den enda säkra metoden

Mät mellan jordstiftet + stickuttagshål. Skall för ena uttagshålet
visa ~230V om det finns jord framdraget.
För andra hålet får du ~0V eftersom det då är nollan.

Kräver att du har ett mätinstrument.................

S
BigDick skrev:
Mät mellan jordstiftet + stickuttagshål. Skall för ena uttagshålet
visa ~230V om det finns jord framdraget.
För andra hålet får du ~0V eftersom det då är nollan.

Kräver att du har ett mätinstrument.................
Fel! Om du vill veta att du verkligen har SKYDDSJORD i uttaget så ska du stänga av din elcentral, lossa nollskruven och kontinuitetsmäta (med därför avsett instrument) mellan skyddsledarskenan och skyddsjordsstifet i uttaget. Detta är det enda godkända sättet att göra det på.

Mikael_L
sawsaw skrev:
Fel! Om du vill veta att du verkligen har SKYDDSJORD i uttaget så ska du stänga av din elcentral, lossa nollskruven och kontinuitetsmäta (med därför avsett instrument) mellan skyddsledarskenan och skyddsjordsstifet i uttaget. Detta är det enda godkända sättet att göra det på.
Rätt, för annars har man ingen aning om det är en ful-lösning där nollan bara är ihopkopplad med skyddsjord = ej skyddsjord.
Däremot kan man ändå börja i den änden, för är det inte ens kopplat så vet redan då att det är fel, med mindre arbetsinsats.

Visst håller med att det är rätta sättet att göra så
men för att snabbt ta reda på om det kan finnas
jord håller mitt sätt....

Det enda sättet att konstatera om du har jord är att mäta mot centralens jordskena med rätt utrustning.

Och med tanke på hur frågan är ställd så kanske det bästa svaret är "ring en elektriker". Ett elutag "ser" inte bara jordat ut. Antingen är det ett uttag som är jordat fast plaserat på fel ställe eller så är det ett ojordat uttag.

Hej
I mitt proppskåp ( Det innomhus ) är det en över bryggning mellan jordens o nollans skena.
OK eller ????
Har röd jord på gamla installationer.
Spisen 3-fas. + nolla men ingen jord. Nollan antagligen som jord. ( överbryggningen )
MVH

Mikael_L
husolle skrev:
Hej
I mitt proppskåp ( Det innomhus ) är det en över bryggning mellan jordens o nollans skena.
OK eller ????
OK, om du inte har jordfelsbrytare, med JFB (som täcker hela centralen) ska dessa skenor vara separerade.

Har röd jord på gamla installationer.
Röd var jord (i de flesta fall iaf) fram till de nya bestämmelserna, 1968 tror jag det var.

Spisfrågan kan jag inte svara på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.