Ett uttag med inbyggd jordfelsbrytare kostar ungefär lika mycket som en jordfelsbrytare av bra fabrikat.

Finns det golvvärme i badrummet också? Även där i så fall en riktigt farlig installation.

Värmepumpen, och även utomhusuttaget kan mycket väl vara jordade. Men uttaget kräver jordfelsbrytare. VPn kräver inte jordfelsbrytare om den är fast installerad. Fast det beror också litet på vad tillverkaren föreskriver.

• Gilla
MarcusSE1987
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ett uttag med inbyggd jordfelsbrytare kostar ungefär lika mycket som en jordfelsbrytare av bra fabrikat.

Finns det golvvärme i badrummet också? Även där i så fall en riktigt farlig installation.

Nej ingen golvvärme, men tvättmaskin och varmvattenberedare. Uttaget ovanför tvättmaskinen där en fläkt sitter används också till just - tvättmaskinen. Foto:

• Tvättstuga med tvättmaskin, handfat, toalett och varmvattenberedare på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir jag anlitad för att koppla in en värmepump lägger jag inte ner någon tid på att kolla om det finns jord fram, utom till just värmepumpen. Så det är knappast så konstigt om den som kopplade in VP inte "sett nått".

Den där duschkabinen ser ut att vara lite mer än "bara" dusch? En sådan där med belysning och radio osv? Kan också vara riskabelt om elinstallationen är felaktig.

E elmont skrev:
Blir jag anlitad för att koppla in en värmepump lägger jag inte ner någon tid på att kolla om det finns jord fram, utom till just värmepumpen. Så det är knappast så konstigt om den som kopplade in VP inte "sett nått".
Med jord fram menar du att det förmodligen är jord dragen till värmepumpen iaf?

H hempularen skrev:
Den där duschkabinen ser ut att vara lite mer än "bara" dusch? En sådan där med belysning och radio osv? Kan också vara riskabelt om elinstallationen är felaktig.
Nix inget elektriskt som tillhör duschen.

M MarcusSE1987 skrev:
Det bör man ju kolla iaf att jord är framdraget...

• Gilla
MarcusSE1987
  • Laddar…
M MarcusSE1987 skrev:
Det beror ju på hur seriös och kunnig installatör som varit framme.

Jag tror det är rätt vanligt att värmepumpsfirmor gör även elinstallationen utan att ha behörighet. Då finns det större risk att installatören kopplar in utan att kontrollera att jord verkligen finns kopplad hela vägen till centralen, av ren okunnighet.

• Gilla
MarcusSE1987
  • Laddar…
Även här elinstallation ute, som ni ser så har det dragits till gäststugan också..

Inte så mycket mer vi kan diskutera, elektriker är inbokad!

Något speciellt jag ska förtydliga för honom så allt verkligen blir kollat? Finns det någon term för fullständig genomgång?

• Utsida av en gäststuga med synliga elkablar och en frostmorgon i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Nej, inte mer än "fullständig genomgång". Räkna med att det kommer kosta en del på grund av tidsåtgången. Om du har möjlighet att vara där tillsammans med elektrikern och hen godkänner det kan du spara tid genom att montera bort alla doslock och apparater så får hen titta. Detta görs givetvis med spänningen bruten och utan barn (eller okunniga vuxna) i huset.

Det finns ju en standard för genomgång, standardiserad av branschen. Har för mig att den kallas för "EIO test". Jag vet inte exakt vad som ingår. Men i princip så vet du ju redan i stora drag vad som är fel.

Ett bra första steg är att låta honom koppla in en jordfelsbrytare. Skicka bilder på hur det ser ut vid centralen, så borde elfirman kunna ha med sig rätt material för det.

Sedan bör de kolla att det finns jord i uttagen i badrum, kök och utomhus, som minimum, och till värmepumpen.

Gäststugan kan komplicera det hela lite, beror på hur den matas från centralen.

• Gilla
MarcusSE1987
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns ju en standard för genomgång, standardiserad av branschen. Har för mig att den kallas för "EIO test". Jag vet inte exakt vad som ingår. Men i princip så vet du ju redan i stora drag vad som är fel.

Ett bra första steg är att låta honom koppla in en jordfelsbrytare. Skicka bilder på hur det ser ut vid centralen, så borde elfirman kunna ha med sig rätt material för det.

Sedan bör de kolla att det finns jord i uttagen i badrum, kök och utomhus, som minimum, och till värmepumpen.

Gäststugan kan komplicera det hela lite, beror på hur den matas från centralen.
Tack!

Prata med säljaren om elen och att du utgick från att den var enligt reglerna när han utryckligen sa att det var det. Men att det visade sig att det nog inte var så. Förhoppningsvis tar säljaren på sig kostnaden för att fixa felen. Det är uppenbart hempul, så börja inte fråga efter furma eller hita med polisanmälan. Antagligen tycker säljaren att misstagen är pinsamma och står för rättningen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
EIO test är inte standard för mer än EIOs medlemmar och det är mååånga elinstallatörer som står utanför EIO. (arbetsgivarföreningen)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.