16 647 läst ·
98 svar
17k läst
98 svar
Jordade uttag utan dragen jord
Det gör du nog rätt i men det finns inte så mycket att tycka i dennes sits dvs det du har är felaktigt och kan aldrig fås till att vara ok. Som sagt se till att få in JFB och att uttaget i badrummet är ok på alla sätt där ligger de mer direkt avhjälpande och riskminskande åtgärderna. Det kan ju vara ide att om det ligger så till att det är ett mindre jobb att jorda uttagen få det gjort åtminstone i några utrymmen och då fullständigt tillsammans med lamputtag mm. Sen får du avgöra om uttagen i övrigt kommer fixas inom rimlig framtid eller bytas till rätt sort nu.M MarcusSE1987 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Nej, det räcker inte med en JFB. Du kan jämföra en JFB med bilbältet i en bil. Den träder alltså ikraft först när det sker en olycka. Så första prioritet är att se till att bromsarna fungerar, dvs att installationen är utförd så att risken för olyckor håller sig inom de (outtalade) gränser som elinstallationsreglerna syftar till.M MarcusSE1987 skrev:
Mao bör du alltså ringa en elfirma som får undersöka anläggningen. Med de fatala fel som förra ägaren gjort kan man inte anta att anläggningen ger tillräcklig säkerhet. Även om det enbart handlar om fejkjordade uttag så är det så pass allvarligt att det är svårt att ge några andra råd än att åtgärda dessa uttag först - antingen byta till ojordade om rummet medger det eller dra fram skyddsjord.
Tyvärr sitter du med Svarte Petter här då det är du som numera äger elanläggningen och därmed ansvarar för dess säkerhet. Du måste alltså själv skyndsamt uppfylla lagkravet om en säker och väl underhållen anläggning. Skadestånd från förra ägaren är en helt separat fråga. Det behöver där göras en polisanmälan vad jag förstår. Elfirman kanske kan hjälpa dig att dokumentera och vidimera felen.
Tack Bo!
M -MH- skrev:Har du tur sitter det i en plastlåda bredvid centralen, men jag befarar det värsta... Lägg upp lite bilder på centralen och omgivning? Hade gärna sett hur det ser ut bakom locket, men jag tror det är dumt att du börjar pilla med det där om du inte är van.
Jag hade varit väldig försiktig med apparater med hölje av metall, SÄRSKILT i badrum och kök.
Hej igen!
Ang krav på jorsfelsjordfel i badrum vid uttag:
Gäller även det när det som i detta fallet är en duschkabin?
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Det finns uttag med inbyggd jordfelsbrytare, det kanske sitter en sådan i badrummet,M MarcusSE1987 skrev:
Tex https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-utanpaliggande-vagguttag-med-jordfelsbrytare
Demmpa skrev:
Hade inte en aning om att det fanns. Nej det är ett "vanligt" som är monterat där.
Däremot så blev jag intresserad av den du skickade. Kanske ett alternativ om jag inte vill dra till övriga rum eller om elektrikern kommer med ett hutlöst pris.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Formellt, tror jag du får svårt att komma åt säljaren. Det är ju tydligt att jordfelsbrytare saknas, och det finns ett uttag i badrummet. Om man upptäcker det, så är det så grovt fel att man som köpare har anledning att misstänka att det det finns mer fel i anläggningen. Den nivån av kontroll ligger inom undersökningsplikten. Möjligen kan bes. mannen vara ansvarig. men de har ofta "bra" friskrivningar när det gäller VVS och el.
Men det är viktigt att du slutar använda uttaget i badrummet tills det blir gjort rätt, både jordfelsbrytare och jordning. Jordningen av övriga uttag i huset, bör ju fixas, men det är framförallt ett formellt fel. Finns det utomhusuttag också? Även där gäller ett (nästan) lika absolut krav på jordfelsbrytare. Skillnaden är att utomhus var det tillåtet med uttag även innan jordfelsbrytaren infördes. men det har varit obligatoriskt med jordfelsbrytare vid nyinstallation av uttag utomhus sedan tidigt 90-tal (eller 80 tal ??). I badrum var uttag totalförbjudna innan dess.
Men det är viktigt att du slutar använda uttaget i badrummet tills det blir gjort rätt, både jordfelsbrytare och jordning. Jordningen av övriga uttag i huset, bör ju fixas, men det är framförallt ett formellt fel. Finns det utomhusuttag också? Även där gäller ett (nästan) lika absolut krav på jordfelsbrytare. Skillnaden är att utomhus var det tillåtet med uttag även innan jordfelsbrytaren infördes. men det har varit obligatoriskt med jordfelsbrytare vid nyinstallation av uttag utomhus sedan tidigt 90-tal (eller 80 tal ??). I badrum var uttag totalförbjudna innan dess.
Varför använder man inte uttag med inbyggd jfb i större utsträckning? Måste många gånger vara enklare än att dra jord genom skrymslen och väggar?!
Det är väl en kostnadsfråga samt en estetisk fråga, uttag med JFB är både klumpiga och dyra.
Jag tror att man lätt betalar vad en elektriker skulle kosta.
Ps
OCH då har man fortfarande ojordade uttag, komihåg att JFB aldrig kan ersätta skyddsjord utan JFB är ett sekundärt (hjälp) skydd.
Jag tror att man lätt betalar vad en elektriker skulle kosta.
Ps
OCH då har man fortfarande ojordade uttag, komihåg att JFB aldrig kan ersätta skyddsjord utan JFB är ett sekundärt (hjälp) skydd.
Med tanke på priset på ett sådant uttag så kostar ett sådant uttag ungefär lika mycket som två JFBer.
I en befintlig installation och där ”Svensson” byter ut ett vanligt uttag mot ett med JFB så blir det billigare än att ta in en elektriker att montera en JFB i gruppcentralen, men vill man ha flera uttag blir det dyrare.
I en befintlig installation och där ”Svensson” byter ut ett vanligt uttag mot ett med JFB så blir det billigare än att ta in en elektriker att montera en JFB i gruppcentralen, men vill man ha flera uttag blir det dyrare.
H hempularen skrev:Formellt, tror jag du får svårt att komma åt säljaren. Det är ju tydligt att jordfelsbrytare saknas, och det finns ett uttag i badrummet. Om man upptäcker det, så är det så grovt fel att man som köpare har anledning att misstänka att det det finns mer fel i anläggningen. Den nivån av kontroll ligger inom undersökningsplikten. Möjligen kan bes. mannen vara ansvarig. men de har ofta "bra" friskrivningar när det gäller VVS och el.
Ja det finns några stycken utomhus. Konstigt att inte den välrenommerade firman som installerade värmepumpen åt förra ägaren reagerade? Ska ju vara jordat där också.
Bifogar en bild från utsidan för sakens skull. Är inte taget för forumets skull så har zoomat in.