Har du tur sitter det i en plastlåda bredvid centralen, men jag befarar det värsta... Lägg upp lite bilder på centralen och omgivning? Hade gärna sett hur det ser ut bakom locket, men jag tror det är dumt att du börjar pilla med det där om du inte är van.

Jag hade varit väldig försiktig med apparater med hölje av metall, SÄRSKILT i badrum och kök.

M -MH- skrev:
Har du tur sitter det i en plastlåda bredvid centralen, men jag befarar det värsta... Lägg upp lite bilder på centralen och omgivning? Hade gärna sett hur det ser ut bakom locket, men jag tror det är dumt att du börjar pilla med det där om du inte är van.

Jag hade varit väldig försiktig med apparater med hölje av metall, SÄRSKILT i badrum och kök.

Är tyvärr inte där nu, detta är den enda bilden på skåpet jag har. Dörren under är till badrummet.

• Vit vägghängd förvaringsskåp ovanför en dörr med en bordsfläkt monterad på skåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser int ut som det sitter någon JFB där, nåt sånt här brukar det se ut som.

9910102_rogy_jordfelsbrytare_med_normkapsling.jpg

M -MH- skrev:
Ser int ut som det sitter någon JFB där, nåt sånt här brukar det se ut som.

[bild]

Nej :/

Den lokala elektrikern fixar det för 3000:- (?), om det inte finns några jordfel. Så kan han titta om jorden till badrummet går att ordna enkelt, och hur renoveringen ser ut i övrigt.

Om det finns (signal-)jordfel i en anläggning utan synbar (skydds-)jord, så skulle jag bli riktigt orolig...

M -MH- skrev:
Den lokala elektrikern fixar det för 3000:- (?), om det inte finns några jordfel. Så kan han titta om jorden till badrummet går att ordna enkelt, och hur renoveringen ser ut i övrigt.

Om det finns (signal-)jordfel i en anläggning utan synbar (skydds-)jord, så skulle jag bli riktigt orolig...

Ska kolla upp det direkt på måndag. Anser du det är viktigt med dragen jord till övriga rum eller "räcker" det med jordfelsbrytare och sen jord till kök och badrum?

M MarcusSE1987 skrev:
Ska kolla upp det direkt på måndag. Anser du det är viktigt med dragen jord till övriga rum eller "räcker" det med jordfelsbrytare och sen jord till kök och badrum?
Har du inga övriga jordade prylar i dina andra rum skulle jag nöjt mig. Men däremot är ju användandet av jordade uttag utan jord ett formellt fel.

Mikael_L
Ska man följa regler, och det tycker jag du ska sikta på ..., så ska det antingen dras jord till alla uttag som nu är utan jordtråd, eller så ska man byta ut alla jordade uttag till ojordade (utom de där det ska fortsatt vara jord, typ köket )

Däremot finns det väl ingen riktig akut fara i och med att ni är medvetna om tingens ordning. Dvs du kommer inte dra ut en skarvsladd i trädgården från sovrummet i någon slags trygg förvissning om att det är jordat.

Var i landet bor ni?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Har du inga övriga jordade prylar i dina andra rum skulle jag nöjt mig. Men däremot är ju användandet av jordade uttag utan jord ett formellt fel.

Hmm, jag gör som elektrikern tycker när han undersökt allt. Man kan ju undra hur värmepumpen är kopplad. Ser ingen stickkontakt så den måste vara kopplad fast.

M MarcusSE1987 skrev:
Hmm, jag gör som elektrikern tycker när han undersökt allt. Man kan ju undra hur värmepumpen är kopplad. Ser ingen stickkontakt så den måste vara kopplad fast.
Lycka till. :)

• Gilla
MarcusSE1987
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska man följa regler, och det tycker jag du ska sikta på ..., så ska det antingen dras jord till alla uttag som nu är utan jordtråd, eller så ska man byta ut alla jordade uttag till ojordade (utom de där det ska fortsatt vara jord, typ köket )

Däremot finns det väl ingen riktig akut fara i och med att ni är medvetna om tingens ordning. Dvs du kommer inte dra ut en skarvsladd i trädgården från sovrummet i någon slags trygg förvissning om att det är jordat.

Var i landet bor ni?

Håller med. Vill gärna göra det rätt, hoppas plånboken håller bara. Huset är beläget i Skåne!

Mikael_L
Jaja, OK.

Jag tänkte lite på din andra fråga i första inlägget.
Om säljaren kan ställas till ansvar.

Och det är precis som du skriver, att det är ganska osäkert om sånt här går under dolt fel, eller inte.

Men hursomhelst kan du väl peta lite på säljaren, påpeka vad en elbesiktning funnit och säga att du gärna vill veta vilken firma som utfört detta för att du tänker polisanmäla saken. Eller något i den stilen.

Men ni har huset så långt borta att jag inte alls kan vara behjälplig på något vis ....

Har du tur och "renoveringen" är välgjord förutom det fatala(?) misstaget att ej dra jord, så skall det inte vara så besvärligt att ordna i efterhand.

Har du otur och den missade jordningen beror på att man har hängt lösa 0,75 mm2 SKK i väggarna, så blir det värre och du får ändå göra om alltihop.

Låt elektrikern komma med förslag.

• Gilla
MarcusSE1987 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jaja, OK.

Jag tänkte lite på din andra fråga i första inlägget.
Om säljaren kan ställas till ansvar.

Och det är precis som du skriver, att det är ganska osäkert om sånt här går under dolt fel, eller inte.

Men hursomhelst kan du väl peta lite på säljaren, påpeka vad en elbesiktning funnit och säga att du gärna vill veta vilken firma som utfört detta för att du tänker polisanmäla saken. Eller något i den stilen.

Men ni har huset så långt borta att jag inte alls kan vara behjälplig på något vis ....
Tack för hjälpsamheten!

På något sätt så ska jag försöka trycka åt säljarna så dom drar sitt strå till stacken. Tänkte lite på badrummet som är nyrenoverat. Tycker man borde kunna får något där åtminstone eftersom det tydligen är lag på jfb när man har uttag där.

Mikael_L
Din undersökningsplikt minskar om det är nygjort och fint och helt saknas synliga indikationer på felaktigheter. Och har säljaren dessutom gjort utfästelser om skick eller utförande så kan din undersökningsplikt ytterligare minska.
Och så tvärtom naturligtvis om det är så.

Egentligen blir det tokigt när jag använder ordet "undersökningsplikt", det som står i jordabalken är att "ifall fastigheten avviker ifrån det skick man med fog kunnat förvänta sig".
Vilket lite omskrivet betyder att man inte behöver undersöka allt lika noga.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.