3 647 läst ·
51 svar
4k läst
51 svar
Jordade el radiatorer i ojordade utrymmen
D Dilato skrev:
Ok men bara för att få perspektiv. Finns det ett exempel på en situation där det kan hända?useless skrev:
Troligen inte. Men för att öka oddsen lite så skulle man kunna stoppa in två olika trasiga apparater i varsitt uttag, ett jordat och ett ojordat. Apparaten i det jordade uttaget är avstängd så säkringen löser inte ut. Om man slår på apparaten i det ojordade uttaget och tar i båda apparaterna samtidigt så får man en stöt.C caril skrev:
Ok men då går jordfelsbrytare kort därefter?useless skrev:
Troligen inte. Men för att öka oddsen lite så skulle man kunna stoppa in två olika trasiga apparater i varsitt uttag, ett jordat och ett ojordat. Apparaten i det jordade uttaget är avstängd så säkringen löser inte ut. Om man slår på apparaten i det ojordade uttaget och tar i båda apparaterna samtidigt så får man en stöt.
Finns det ens några apparater idag som är jordade? Sist jag kolla va det typ stationära datorer och kraftfullare elverktyg
Nä, det börjar bli ganska ovanligt. En del prylar med lite kraftigare switchade nätaggregat, t ex stationära datorer, brukar behöva kopplas till jord för att uppfylla kraven på högfrekventa störningar, inte av personsäkerhetsskäl.C caril skrev:
Det var fint skrivet dempa. Bara en notering att klass 3 är selv och pelv, klenspänning under 50VAC/120VDC.
Galvanisk separation som jag tror du är inne på med de gamla rakuttagen är en egen skyddsåtgärd som bara får driva en apparat åt gången.
Galvanisk separation som jag tror du är inne på med de gamla rakuttagen är en egen skyddsåtgärd som bara får driva en apparat åt gången.
Klicka här för att svara