Ska installera IKEAs skensystem som har L N och jord, och jag har ett ojordat lamputtag och 3 kablar kommer utom som är blå grön och vit. Knapparna till lamputtaget är sån där dubbelknapp.

Och där går den vit och den gröna går från ena knappen och den blå från den andra.

Hur ska dem kopplas i skensystemets takanslutning?

Du ska koppla nollan till N och ena tändtråden tillL samt isolera den andra tändtråden, jorden ska du inte koppla in.

elmont skrev:
Du ska koppla nollan till N och ena tändtråden tillL samt isolera den andra tändtråden, jorden ska du inte koppla in.
Vilken är nollan? Gröna är överst och vita är underst om det säger något

O
Nej. Det säger inget. Man kan inte lita på färger och vad som sitter vart beror helt på vilken strömbrytare du har.

Det säger mig inget, tyvärr. Att mäta är att veta.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Har ingen mätare och kommer inte köpa någon heller. Tack ändå!

Den tråd som inte är kopplad till strömbrytaren är antagligen nollan, förhoppningsvis är blå tråd nollan.

Bortkommen skrev:
Har ingen mätare och kommer inte köpa någon heller. Tack ändå!
Om du inte vill lägga några tior på en mätare får du väl testa dig fram eller ringa en elektriker.

TS har fått goda råd utifrån gällande förutsättningar, man gissar inte med el.
Man ska inte "förhoppningsvis är blå tråd nolla" ge råd som kan vara farliga.

Inga råd i detta fallet behöver vara farliga, bara att inskärpa att TS ska ge f-n i att försöka ansluta något på PE (jord) i sin skena. Antalet kombinationer blir inte så stort och resultatet ganska tydligt, fungerar eller inte och fungerar det så är det ok.

Annars håller jag helt med om att inte gissa eller ge tvivelaktiga råd till någon ganska okunnig i saken.

Koppla el utan ett instrument? Hur tusan gör du spänningslöshetskontrollen då?

Öppna brytaren så ser du ju färgerna på tändtrådarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.