Om man fuljordar i takdosan som går till ett uttag så klarar man väl sig sålänge nollan brister mellan uttaget och takdosan?

Mikael_L
Enfraga skrev:
Om man fuljordar i takdosan som går till ett uttag så klarar man väl sig sålänge nollan brister mellan uttaget och takdosan?
Ja, man klarar säkerheten.

Det är dock fortfarande helt fel enligt alla regler. (ville bara påpeka det, så ingen trodde det var OK...)

Ja, men om nollan brister mellan centralen och fuljordningen så blir väl jordblecken i uttaget strömförande?

Verkar som om TS gör vad som helst för att kunna hitta på en redan från början dålig lösning och hoppas på att någon ska tycka lika....

Varför inte göra rätt från början?

Enk Projektet skrev:
Verkar som om TS gör vad som helst för att kunna hitta på en redan från början dålig lösning och hoppas på att någon ska tycka lika....

Varför inte göra rätt från början?
Tror du jag är dum i huvudet eller?

Jag är bara nyfiken på varför det händer si och så, jag har inga planer på att göra någon form av fulkoppling. För helvete...

Mikael_L
Enfraga skrev:
Ja, men om nollan brister mellan centralen och fuljordningen så blir väl jordblecken i uttaget strömförande?
Om någon strömförbrukare är inkopplad - precis så. JA.
Och dessutom blir alla höljen på skyddsjordade apparater och jordbleck på samma grupp spänningssatta.
Så faran blir ganska spridd, sas.

(OBS, att jag skrev spänningssatta, för att tydligt påvisa skillnaden mot strömförande, men i praktiken betyder det på sätt och vis samma sak, och har nog absolut den betydelse jag misstänker du tänkte dig - farliga ... ;))

@Enk Projektet; jag uppfattar frågorna som en önskan att lära sig hur det funkar. Jag kan givetvis ha fel. Men jag försöker gärna hjälpa de som önskar lära sig lite mer.

Enfraga skrev:
Svar ja. (Och naturligtvis all jordad utrustning som är ansluten via jordblecken).

Så finnessen med separat jordledning, nämligen att det måste ske åtminstone två fel för att det skall bli farligt (både nolla och jord måste gå av samt fasen måste få kontakt med höljet) är borta. Det räcker med ett fel för att säekrhetssystemet skall vara satt ur spel. Det är därför det är förbjudet! Dvs förbudet mot fuljordning är inte en regel bara för att. Det finns bra skäl för att inte tillåta det.

Som man säger i the amerikanska flottan, "The navy regs are written in blood". Mao, varje regel finns till för att någon stackare någon gång gjorde på ett annat sätt och strök med, eller blev av med en arm... Vi har tillåtit "fuljordning" i Sverige, och det gick inget vidare...

Jag tackar för de seriösa svaren men är det olagligt att bygla nollan och jord i uttagen i sverige?

Ja, det förbjöds 1939, sorry :)

Ja.

Enfraga skrev:
Jag tackar för de seriösa svaren men är det olagligt att bygla nollan och jord i uttagen i sverige?
Nu trollar du va? Ja, det är olagligt så in i h-vete. Och har varit i 80-90 år eller så *). Jord och nolla får bara vara sammankopplade i elcentralen om man har fyrledarmatning, och har man femledarmatning så får den inte ens vara det där (utan i så fall hos nätägaren). När man delat på jord och nolla så får de inte under några omständigheter kopplas samman igen. (Vårt system kallas TN-S eller TN-C-S , IT förekommer också i speciella tillämpningar så som sjukhus exv. http://en.wikipedia.org/wiki/Earthing_system)

*) Jag ser av Bos inlägg att det faktiskt bara är 74 år, så OK då... :)

Redigerat:
Enfraga skrev:
Tror du jag är dum i huvudet eller?

Jag är bara nyfiken på varför det händer si och så, jag har inga planer på att göra någon form av fulkoppling. För helvete...
Jag varken vill eller kan uttala mig om ditt mentala tillstånd....

....du startade tråden med.....

"Alla uttag är "ojordade" men jag skulle vilja jorda dem eftersom uttagen nu är "jordade" genom en bygling mellan nolla och jord i själva uttaget.

Det är väl bara att dra in en jord från centralen till uttaget? Jordfelsbrytare finns inte och jag tänker inte lägga in nån heller."

• Gilla
Nissepisse
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Jag varken vill eller kan uttala mig om ditt mentala tillstånd....

....du startade tråden med.....

"Alla uttag är "ojordade" men jag skulle vilja jorda dem eftersom uttagen nu är "jordade" genom en bygling mellan nolla och jord i själva uttaget.

Det är väl bara att dra in en jord från centralen till uttaget? Jordfelsbrytare finns inte och jag tänker inte lägga in nån heller."
Ja, vad är problemet? Jag ställde några frågor eftersom jag var osäker på hur man skulle göra. Jag ställde frågorna innan jag drog någon jävla kabel just pga den uppenbara orsaken; Jag ville göra det rätt.

Jag vet att man bör installera JFB också men jag tänkte att det vore bäst att i alla fall börja med att jorda uttagen och sen får man se hur långt pengarna räcker.

Ja, jag är jävligt irriterad på dig.

En korrekt och väl underhållen anläggning är det bästa skyddet. Jordade vägguttag är en liten början. Installation av en JFB är ännu bättre, för då tvingas man fixa alla fel som den upptäcker, vad än det må kosta. Man upptäcker dock inte fel som kan få huset att brinna som t.ex dåliga förbindningar.

http://www.byggahus.se/forum/el/213896-brant-vagguttag.html

Enfraga skrev:
Jag är bara nyfiken på varför det händer si och så, jag har inga planer på att göra någon form av fulkoppling.
Är kanske bara jag som inte hänger med.....

Att du är irriterad på mig tar jag lätt på....lägg din energi på vad du vill.....

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.