Har en ojordad adventsljusstake som vill jordas. Respektive arm tycks vara av mässing och troligen lackade. Armarna sitter fast i en metallplatta som man kan nå inuti/underifrån där "sockerbiten" sitter, vilken delar ut till de sju seriekopplade lamporna. Se bilder,

Mässingsplattan sitter fast i träfundamentet genom två genomgående skruvar som sitter fast med en mutter inifrån. Se bild.

Om lacken släpper på en av armarna och dessutom blir strömförande, vore det då ett bra ställe att jorda i den mutter som fäster bottenplattan, i vilken även de sju armarna är fästa i?

Jag har försökt mäta resistansen genom att skava på en arm för att nå ned till metallen och mäta över den och muttern som håller fast plattan. Det ger utslag, men resistansen hoppar upp och ner i värde - jag vet inte hur jag skal tolka det. Utan gnagning ned till metallen på mässingsarmarna ger multimetern inget utslag alls.
 
  • Ojordad adventsljusstake med sju armar av mässing fästa i träfundament och anslutna till en elkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på muttern och mässingsplattan på en adventsljusstake monterad på ett träfundament.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av mutter och kablar i botten på en ojordad adventsljusstake med träfundament.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade inte gett mig på att modifiera en sådan här ljusstake.
Vad är anledning till att du vill jorda den?
 
BirgitS
Det ser ju ut som nya ledningar. Är det säkert att den inte är dubbelisolerad?
Ser ut som tre trådar på sista bilden. Hur är det kopplat?
 
E etompau skrev:
Jag hade inte gett mig på att modifiera en sådan här ljusstake.
Vad är anledning till att du vill jorda den?
Den är ojordad och jag vill kunna använda den i jordat uttag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ju ut som nya ledningar. Är det säkert att den inte är dubbelisolerad?
Ser ut som tre trådar på sista bilden. Hur är det kopplat?
Det är ren seriekoppling. 7 st 34V lampor. Uppskattar att ljusstaken är från tidigt 1970-tal. Minns den från min barndom. Den är inte mixtrad med tidigare.
 
Jag vet inte vad regelverket säger man jag är van från industrielektronik att man inte använder konstruktionsskruvar till jordkablar. Det borde även gälla skyddsjord tänker jag. Om någon får för sig att vrida på knoppen på ovansidan kan jordförbindelsen lossna och man kan inte se något av det på utsidan.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
E etompau skrev:
Jag hade inte gett mig på att modifiera en sådan här ljusstake.
Men det är väl armarna och bottenplattan (vilka sitter ihop) som skulle kunna bli strömförande och om man enkelt kan jorda dessa. Vad skulle kunna gå fel menar du?
 
G Guson skrev:
Jag vet inte vad regelverket säger man jag är van från industrielektronik att man inte använder konstruktionsskruvar till jordkablar. Det borde även gälla skyddsjord tänker jag. Om någon får för sig att vrida på knoppen på ovansidan kan jordförbindelsen lossna och man kan inte se något av det på utsidan.
Good thinking.
 
BirgitS
G Gudahov skrev:
Den är ojordad och jag vill kunna använda den i jordat uttag.
Det finns ju andra sätt också, man kan se till att den är dubbelisolerad eller bygga om den för klenspänning (t.ex. 12 V).

G Gudahov skrev:
Det är ren seriekoppling. 7 st 34V lampor. Uppskattar att ljusstaken är från tidigt 1970-tal. Minns den från min barndom. Den är inte mixtrad med tidigare.
Den är mycket lik en som äldre släktingar hade och den bör ha varit från tidigt 50-tal eller så.

En i samma stil anges som retro här: https://www.pinterest.se/pin/330029478918181336/
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju andra sätt också, man kan se till att den är dubbelisolerad eller bygga om den för klenspänning (t.ex. 12 V).
Dubbelisolera, jo ja. Men det är väl enklare att bara jorda det som skall jordas?


BirgitS BirgitS skrev:
Den är mycket lik en som äldre släktingar hade och den bör ha varit från tidigt 50-tal eller så.

En i samma stil anges som retro här: [länk]
Det är samma/likadan ljusstake. "Luma JUL 193/74". Kanske står 74 för år 1974. 70-tal är faktiskt retro idag. :) Särskilt för någon som är född år 2000.
 
G Guson skrev:
Jag vet inte vad regelverket säger man jag är van från industrielektronik att man inte använder konstruktionsskruvar till jordkablar. Det borde även gälla skyddsjord tänker jag. Om någon får för sig att vrida på knoppen på ovansidan kan jordförbindelsen lossna och man kan inte se något av det på utsidan.
Jag fick för mig att vrida på knoppen. Det går inte. I alla fall inte med fingernyporna.

Under alla omständigheter, låt oss säga att jordningen kan fästas i denna skruv utan att kunna lossas eller på annat sätt, direkt i mässingsplattan underifrån - är detta så du skulle jorda ljusstaken. Om inte, vad skulle du göra?
 
Vad sitter det för typ av stickpropp på den just nu? Den är kanske bytt.

Du har rätt i att detta troligen är en gammal s.k. klass 0-lampa som endast får användas i torra isolerade rum med ojordade vägguttag. Detta ser man ifall enkelisolerade ledare ligger an mot metalldelarna. Och den ska då ha en stickpropp som inte passar i skyddsjordade uttag...

Då behöver den byggas om till antingen dubbelisolerat eller skyddsjordat utförande (eller nån klenspänningsvariant). På denna lampa verkar det ju enklast att skyddsjorda. Men bilden under lampfoten visar inte så mycket så det går inte att säga.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
BirgitS
Det jag minns från 70-talet är att det som var modernt var höga och spetsiga träljusstakar.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad sitter det för typ av stickpropp på den just nu? Den är kanske bytt.
När jag nu tittar på den, så är jag ganska säker på att den är bytt. Ditsatt ett ojordat sladdställ med brytare - kontakten av rund typ. Troligen hade den en sladd utan brytare; har t.o.m. ett minne av att vi i barndomen släckte just denna adventsljusstake genom att vrida på en av lamporna. Min pappa bytte antagligen kabeln vid något senare tillfälle, troligen 1980-talet.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har rätt i att detta troligen är en gammal s.k. klass 0-lampa som endast får användas i torra isolerade rum med ojordade vägguttag. Detta ser man ifall enkelisolerade ledare ligger an mot metalldelarna. Och den ska då ha en stickpropp som inte passar i skyddsjordade uttag...
Jo, ledarna går rakt igenom mässingsrören. Endast enkelisolerade.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då behöver den byggas om till antingen dubbelisolerat eller skyddsjordat utförande (eller nån klenspänningsvariant). På denna lampa verkar det ju enklast att skyddsjorda. Men bilden under lampfoten visar inte så mycket så det går inte att säga.
Ja, jag har alltså just nu "byggt om" adventstaken genom att jorda den mässingsplatta som håller i respektive ljusarm och genom vilka de enkelisolerade ledarna går.

Är det ungefär så här du skulle ha gjort? Kan min lösning ställa till det mer än om man inte hade jordat alls?

I alla fall fungerar staken med den nya jordningen och den jordade kontakten. Jag får inga stötar eller andra obehagligheter när jag petar på metallen. :) Men jag har inte lekt med den i badkaret ännu, som man brukar. Adventsljusstake i mässing med tända ljus och modifierad ojordad sladd och brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det jag minns från 70-talet är att det som var modernt var höga och spetsiga träljusstakar.
Nästan allt var lyxigare och dyrare på den tiden. Idag kastar dom ju adventljusstakar efter en på Jula, Rusta och Biltema. Made in "Chenchenu-provinsen" nånstans. På 70-talet var det en investering. Men så håller grejerna också - förutom att dom inte är jordade då.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.