Har en ojordad adventsljusstake som vill jordas. Respektive arm tycks vara av mässing och troligen lackade. Armarna sitter fast i en metallplatta som man kan nå inuti/underifrån där "sockerbiten" sitter, vilken delar ut till de sju seriekopplade lamporna. Se bilder,
Mässingsplattan sitter fast i träfundamentet genom två genomgående skruvar som sitter fast med en mutter inifrån. Se bild.
Om lacken släpper på en av armarna och dessutom blir strömförande, vore det då ett bra ställe att jorda i den mutter som fäster bottenplattan, i vilken även de sju armarna är fästa i?
Jag har försökt mäta resistansen genom att skava på en arm för att nå ned till metallen och mäta över den och muttern som håller fast plattan. Det ger utslag, men resistansen hoppar upp och ner i värde - jag vet inte hur jag skal tolka det. Utan gnagning ned till metallen på mässingsarmarna ger multimetern inget utslag alls.
Mässingsplattan sitter fast i träfundamentet genom två genomgående skruvar som sitter fast med en mutter inifrån. Se bild.
Om lacken släpper på en av armarna och dessutom blir strömförande, vore det då ett bra ställe att jorda i den mutter som fäster bottenplattan, i vilken även de sju armarna är fästa i?
Jag har försökt mäta resistansen genom att skava på en arm för att nå ned till metallen och mäta över den och muttern som håller fast plattan. Det ger utslag, men resistansen hoppar upp och ner i värde - jag vet inte hur jag skal tolka det. Utan gnagning ned till metallen på mässingsarmarna ger multimetern inget utslag alls.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det är ren seriekoppling. 7 st 34V lampor. Uppskattar att ljusstaken är från tidigt 1970-tal. Minns den från min barndom. Den är inte mixtrad med tidigare.BirgitS skrev:
Jag vet inte vad regelverket säger man jag är van från industrielektronik att man inte använder konstruktionsskruvar till jordkablar. Det borde även gälla skyddsjord tänker jag. Om någon får för sig att vrida på knoppen på ovansidan kan jordförbindelsen lossna och man kan inte se något av det på utsidan.
Good thinking.G Guson skrev:Jag vet inte vad regelverket säger man jag är van från industrielektronik att man inte använder konstruktionsskruvar till jordkablar. Det borde även gälla skyddsjord tänker jag. Om någon får för sig att vrida på knoppen på ovansidan kan jordförbindelsen lossna och man kan inte se något av det på utsidan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Det finns ju andra sätt också, man kan se till att den är dubbelisolerad eller bygga om den för klenspänning (t.ex. 12 V).G Gudahov skrev:
Den är mycket lik en som äldre släktingar hade och den bör ha varit från tidigt 50-tal eller så.G Gudahov skrev:
En i samma stil anges som retro här: https://www.pinterest.se/pin/330029478918181336/
Dubbelisolera, jo ja. Men det är väl enklare att bara jorda det som skall jordas?BirgitS skrev:
Det är samma/likadan ljusstake. "Luma JUL 193/74". Kanske står 74 för år 1974. 70-tal är faktiskt retro idag.BirgitS skrev:
Jag fick för mig att vrida på knoppen. Det går inte. I alla fall inte med fingernyporna.G Guson skrev:Jag vet inte vad regelverket säger man jag är van från industrielektronik att man inte använder konstruktionsskruvar till jordkablar. Det borde även gälla skyddsjord tänker jag. Om någon får för sig att vrida på knoppen på ovansidan kan jordförbindelsen lossna och man kan inte se något av det på utsidan.
Under alla omständigheter, låt oss säga att jordningen kan fästas i denna skruv utan att kunna lossas eller på annat sätt, direkt i mässingsplattan underifrån - är detta så du skulle jorda ljusstaken. Om inte, vad skulle du göra?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Vad sitter det för typ av stickpropp på den just nu? Den är kanske bytt.
Du har rätt i att detta troligen är en gammal s.k. klass 0-lampa som endast får användas i torra isolerade rum med ojordade vägguttag. Detta ser man ifall enkelisolerade ledare ligger an mot metalldelarna. Och den ska då ha en stickpropp som inte passar i skyddsjordade uttag...
Då behöver den byggas om till antingen dubbelisolerat eller skyddsjordat utförande (eller nån klenspänningsvariant). På denna lampa verkar det ju enklast att skyddsjorda. Men bilden under lampfoten visar inte så mycket så det går inte att säga.
Du har rätt i att detta troligen är en gammal s.k. klass 0-lampa som endast får användas i torra isolerade rum med ojordade vägguttag. Detta ser man ifall enkelisolerade ledare ligger an mot metalldelarna. Och den ska då ha en stickpropp som inte passar i skyddsjordade uttag...
Då behöver den byggas om till antingen dubbelisolerat eller skyddsjordat utförande (eller nån klenspänningsvariant). På denna lampa verkar det ju enklast att skyddsjorda. Men bilden under lampfoten visar inte så mycket så det går inte att säga.
När jag nu tittar på den, så är jag ganska säker på att den är bytt. Ditsatt ett ojordat sladdställ med brytare - kontakten av rund typ. Troligen hade den en sladd utan brytare; har t.o.m. ett minne av att vi i barndomen släckte just denna adventsljusstake genom att vrida på en av lamporna. Min pappa bytte antagligen kabeln vid något senare tillfälle, troligen 1980-talet.Bo.Siltberg skrev:
Jo, ledarna går rakt igenom mässingsrören. Endast enkelisolerade.Bo.Siltberg skrev:
Ja, jag har alltså just nu "byggt om" adventstaken genom att jorda den mässingsplatta som håller i respektive ljusarm och genom vilka de enkelisolerade ledarna går.Bo.Siltberg skrev:
Är det ungefär så här du skulle ha gjort? Kan min lösning ställa till det mer än om man inte hade jordat alls?
I alla fall fungerar staken med den nya jordningen och den jordade kontakten. Jag får inga stötar eller andra obehagligheter när jag petar på metallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästan allt var lyxigare och dyrare på den tiden. Idag kastar dom ju adventljusstakar efter en på Jula, Rusta och Biltema. Made in "Chenchenu-provinsen" nånstans. På 70-talet var det en investering. Men så håller grejerna också - förutom att dom inte är jordade då.BirgitS skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



