Jag tänkte först att detta var en dum fråga men efter lite googlande utan resultat så tror jag inte längre att det är det.
Jag hjälpte en granne koppla in följande. Men blev väldigt osäker på vad som är rätt.
1. jag har 3 kablar ur taket. Blå, brun grön/gul
2. Armaturen i mässing/metall som ska kopplas in har 3 ingångar, varav en av dem redan är ockuperad av en metallbit som också är skruvad i höljet som skruvas fast i taket.
Den har tre utgångar och ett ställe för att skruva fast jord i höljet..
3. På andra sidan i armaturen, i koppen har vi 3 kablar. Blå, brun till lampan och en gröngul som är skruvad i höljet (koppen) ej samma som ovan
Jag känner att jag har några val här men att det inte är logiskt vilket jag bör ta.
Blå-blå och brun-brun såklart men vad ska jag göra av jorden?
Den från taket kan jag välja att inte använda (läggas lös) alls eller koppla in i sockerbiten.
Vad ska jag göra?
Den jord som är fastskruvad i koppen kan jag antingen skruva in i sockerbiten från andra hållet eller där det finns en jordmarkering...
Vad är bäst?
Och vad ska jag göra så inte grannens hus brinner ner
Se bilden..
Jag hjälpte en granne koppla in följande. Men blev väldigt osäker på vad som är rätt.
1. jag har 3 kablar ur taket. Blå, brun grön/gul
2. Armaturen i mässing/metall som ska kopplas in har 3 ingångar, varav en av dem redan är ockuperad av en metallbit som också är skruvad i höljet som skruvas fast i taket.
Den har tre utgångar och ett ställe för att skruva fast jord i höljet..
3. På andra sidan i armaturen, i koppen har vi 3 kablar. Blå, brun till lampan och en gröngul som är skruvad i höljet (koppen) ej samma som ovan
Jag känner att jag har några val här men att det inte är logiskt vilket jag bör ta.
Blå-blå och brun-brun såklart men vad ska jag göra av jorden?
Den från taket kan jag välja att inte använda (läggas lös) alls eller koppla in i sockerbiten.
Vad ska jag göra?
Den jord som är fastskruvad i koppen kan jag antingen skruva in i sockerbiten från andra hållet eller där det finns en jordmarkering...
Vad är bäst?
Och vad ska jag göra så inte grannens hus brinner ner
Se bilden..
Tack, ja det märkte vi. Men när ska man koppla jord till jord och när ska man istället koppla till hölje? Är det alltid jord-jord om man får välja som gäller?Demmpa skrev:
Om ni enbart skulle kopplat jord till plattan skulle lampan vara jordad så länge den sitter på plattan men skulle den lossna o hänga i sladden skulle den ju inte längre ha någon koppling till jord.
Edit: Eller det kanske inte var så du menade?
Edit: Eller det kanske inte var så du menade?
Med risk för att vara lite av en besserwisser.T TypRätt skrev:
Men nej, både lampan och sockelplattan blir jordade vid anslutning av jordledaren i skruvplinten vid pilen, det sitter ett jordbleck skruvat i chassie och kontaktplinten där inkommande jordledaren sitter.
Det är dock svårt att faktiskt se på bilden om denna är ansluten. Det skulle vara bra att mäta atta alla delar är jordade.
Det är osannolikt att elda ner grannens hus pga en felaktig jordanslutning, det är avsevärt större risk att man dödar grannen utan att starta en brand. (Inte för att jag ser något som tyder på att grannen borde vara orolig)
Det separata jordanslutningen på fästplattana högersida kan tex vara en "gammal" anslutningspunkt som använders i en tidigare version, eller så kan den ha varit till att jorda ihop de bägge två delarna.
Vi vet inget om varken tillverkare eller modell på armaturen, så vi kan bara gissa.
Vi vet inget om varken tillverkare eller modell på armaturen, så vi kan bara gissa.
Klicka här för att svara