Byggahus.se

Jord och nolla på samma (Perilex)

1. D
    Medlem Nivå 8
    Hej, är lite nyfiken. Har ett perliex uttag i köket där nolla och jord är kopplad till samma se bild. Jag läste i en annan tråd att om man har jordfelsbrytare vilket vi har, då har man ett Tn-s system och då ska jord och nolla vara separerade.

2. D
    Medlem Nivå 8
    Kan det vara så att uttaget sattes in före jordfelsbrytaren?

3. M
    Medlem Nivå 17
    Någon har fuskat til sig en nolla, kanske för en modern spis som vill ha nolla. Om den dra mer än några tiotals mA på nollan, så borde JFB bryta.Är du säker på att uttaget går via jordfelsbrytaren?

4. E
    Medlem · Nivå 23
    Det har ALDRIG varit OK med att lägga ihop nolla och jord som det är gjort på bilden. Det kan vid vissa fel orsaka att spisens hölje blir spänningssatt vilket speciellt i köksmiljö är livsfarligt.
    Åtgärda felet så fort som möjligt genom att dra fram en tråd till. Eftersom du har JFB och den inte löser måste jord/nolla ligga på nollskenan i centralen vilket är fel.
    Eftersom du har rör fram till dosan så ska det vara en rätt enkel operation att göra så att allt blir rätt.

5. S
    Medlem Nivå 4
    Perliex ? Det där ser för mitt öga ut som en äldre FAST inkoppling av en spis.

En spis som klarar sig 3 x 220 och jord dvs en spis med elementspänning 400 V (och som inte behöver nolla.)

Eller har någon satt upp ett perilex (dvs att spisens kabel har en sådan stickpropp) uttag och bara för enkelhetens skull dragit fem trådar därifrån till den ursprungliga porslinsplinten ?

6. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Givet att vi ser en gaffel på den svarta ledaren så skulle jag tro att det sitter ett eftermonterat Perilex där som just nu är borta.

Precis som elmont säger så är det där en otillåten och potentiellt farlig koppling. Den måste dessutom ligga utanför JFB eller vara kopplad med PEN (vilket det de facto är) efter JFB, annars skulle den lösa. Även det är ytterst olämpligt (om än inte direkt otillåtet).

Ta in en elektriker som får koppla om så det blir rätt. Det krävs en extra ledare i röret till centralen.

7. D
    Medlem Nivå 8
    Tack för era svar. Så den röda ska bort helt eller är den nolla egentligen?

8. L
    Husägare · Nivå 15
    Nej Nej Nej!
    Dem röda är Just nu både nolla och skyddsjord!
    Men i ett modern elsystem med JFB så får aldrig nolla( blå) och jord (gul/grön) vara förbundna ute i anläggningen.

9. E
    Medlem · Nivå 23
    Den röda ska TROLIGEN vara jord och ska vara kopplad till den gul/gröna. Det saknas en tråd i dosan och det är TROLIGEN nollan, så för att få till det hela rätt och ofarligt ska man dra fram en tråd till (nolla). Det gör man ganska enkelt genom att knyta på 5 nya trådar och använda dom befintliga som dragtråd (en tråd som dragtråd och dom övriga tre drar man bara ur). Hela operationen tar kanske en timme tot. Och tråd för någon hundring.

• Laddar…
  10. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Jord och nolla skulle vara separerade på rödjordtiden också. Det har aldrig varit tillåtet med tn-c i gruppledningar i bostader. Få fram en tåt till till den dosan. (Alternativt ställ dit en 400v-spis, men de är sällsynta numer.)

11. D
    Medlem Nivå 8
    För visst är den gröna lådan en jordfelsbrytare eller har jag trott fel?

12. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Nej det är det inte, det är ett pådrag eller motorskydd till något.

13. L
    Husägare · Nivå 15
    Du har ingen Jordfelsbrytare som syns på bilden.
    Därför fungerar din koppling till spisen, i princip är hela eller delar av ditt hus en TN-C

Ett vanligt sätt är att omvandla en av dom svarta fas-ledare till en nolla och märka den blå i båda ändar, då dom flesta hällar i dag bara nyttjar 2 faser så klarar man detta på 4-ledare.

Redigerat 21 maj 22:58
    • Laddar…
  14. D
    Medlem Nivå 8
    Tack för all hjälp. Jag gjorde om en av faserna till noll då jag inte ska ha någon 400 v ugn längre. Markerade den som blå i änden.

• Laddar…
  15. R
    Medlem · Nivå 5
    Öst-lösning... TN-C i gruppledingar var tillåten i en del länder minst upp till 90-tålet. Även i några västeuropeiska länder fanns det upp till 70-tålet (t.ex. Västtyskland och Schweiz). I Västtyskland förbjöds ojordade installationer redan 1958 och en hel del gamla anläggningar konverterades då till TN-C.

• Laddar…