3 136 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Jord i takdosa men inte i uttagen
Hej. Har en villa årsmodell 92 där vi renoverar ett barnrum. Det är inga jordade uttag men det finns i takdosan. Dock bara en kopplingspunkt och takuttaget är inte jordat heller.
jag har dragit jordkabel från alla uttag upp till takdosan bara för att se var alla kablar går. Ett ojordat uttag går till sovrummet bredvid där det koller från ett jordat uttag.
Mina frågor är,
varför inte jorda alla uttag. Tog mig 2t att få dit kabel
Kan ja koppla 3st nya uttag på jorden i takdosan?
(Ett uttag i vardagsrummet är ojordat och 6st jordade
I hallen satt ett ojordat uttag, med lös jordkabel i dosa. så det finns lite konstig eldragning)
jag har dragit jordkabel från alla uttag upp till takdosan bara för att se var alla kablar går. Ett ojordat uttag går till sovrummet bredvid där det koller från ett jordat uttag.
Mina frågor är,
I hallen satt ett ojordat uttag, med lös jordkabel i dosa. så det finns lite konstig eldragning)
-92 var precis i slutet på eran där man satte ojordat i bostadsutrymmen utom i köket närmast diskbänken och i tvättstugan. Vill du jorda så jorda, det rekommenderas, men då ska alla uttag i samma rum jordas och kontrollera så att jorden är hel och inkopplad hela vägen till centralen.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Mäta och fysisk konroll.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Lite oklar beskrivning tycker jag så säger att jordtråden ska gå tillsammans med fas och nolla hela vägen från elcentralen för varje grupp. Samt att det förstås är ett jobb som kräver behörighet/auktorisation.C Crayo skrev:Hej. Har en villa årsmodell 92 där vi renoverar ett barnrum. Det är inga jordade uttag men det finns i takdosan. Dock bara en kopplingspunkt och takuttaget är inte jordat heller.
Mina frågor är,
Vilket är oklart? Sist elektriker va här så hade jag lika många doslock i taket som spottar i de nygipsade taket. Så vill ha lite koll innan jag tar hit någon igen. vad menas med ”för varje grupp” ? om elen i takdosan går till uttagen så bör väl jorden i samma dosa kunna användas?BirgitS skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Jo takdosan är då rätt ställe att hämta skyddsjord ifrån till uttagen.
Vad skribenterna försöker säga är bara att man behöver kontrollera att skyddsledaren i takdosan verkligen är inkopplad i elcentralen. Det förekommer att man drar fram en skyddsledare för framtida bruk men inte kopplar in den.
Denna kontroll bör man göra både visuellt och genom mätning för att säkerställa att skyddsledaren har kontakt med PE-plinten, via denna skyddsledare och ingenting annat.
Vad skribenterna försöker säga är bara att man behöver kontrollera att skyddsledaren i takdosan verkligen är inkopplad i elcentralen. Det förekommer att man drar fram en skyddsledare för framtida bruk men inte kopplar in den.
Denna kontroll bör man göra både visuellt och genom mätning för att säkerställa att skyddsledaren har kontakt med PE-plinten, via denna skyddsledare och ingenting annat.
Då förstår jag. Det är 4st jordkablar som är ihopkopplade i dosan med en Torix, sedan går de vidare i riktning mot badrum och mot ett annat sovrum. Det bör vara anslutna, men nån måste ju såklart mäta.
Bara det rummet och ett uttag i vardagsrummet och ett i hallen som inte är jordade. Kan inte se nån anledning att inte jorda allt när det ändå finns i samma rum.
tack för hjälpen
Bara det rummet och ett uttag i vardagsrummet och ett i hallen som inte är jordade. Kan inte se nån anledning att inte jorda allt när det ändå finns i samma rum.
tack för hjälpen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden