Hej,

Vi har låtit bygga en "altan" med lecablock, gjutning, och plattor uppepå. På sidan är det en mur. Murens puts är förstörd efter vintern och ser hemskt ut och vi vill hitta en lösning.

Plattorna hade för kort avstånd så när snön smälter eller regnet faller rinner vattnet längs med muren och har därmed förstört putsen. Färgen vi lade på förra sommaren kanske ev inte andas, vilket inte gör saken bättre. Det ser hemskt ut. Det är inte aktuellt att lägga om plattorna och försöker nu hitta en lösning.

Hela "altanen" löper längs med vårt hus. Huset ligger i en sluttning så från bakom hus, hus, till altan, till trädgård så sluttar de nedåt.

I praktiken är det tre sidor.
1) Den största och mest publika vetter mot söder. Här tänkte vi egentligen bygga upp en mur framför och lägga jord och plantera. Men inte jord hela vägen upp bara nedre delen av "altanmuren". Med planterade växter döljs ju den fula muren :)
2) Den andra är mindre till ytan yta, en angränsar direkt till en granittrapp,
3) Den tredje är mindre och mot plantering.

Fråga: För sidan (1) ovan. Om man vill lägga jord mot en uppbyggd mur, behöver man putsa den? Behöver man skydda muren egentligen alls? Eller borde man inte lägga jord direkt mot muren?
(Underförstått vilken funktion fyller putsen egentligen, varför har man det? Samt skulle man putsa, har den någon funktion alls om man lägger jord mot muren? Eller borde man inte ha jord direkt på en mur utan måste typ ha plast..vilket någon sade men tycker det verkar konstigt, fukt borde väl behöva flytta fram och tillbaka?)

Jag är inte så stark på husbyggen osv och bygghandeln verkar inte kunna ge råd heller om detta. Har ni några råd och insikter ni kan dela med er av?

Grunden är ett dåligt arbete och nu måste vi försöka hitta en halvdann lösning framåt.
Vi tittar också på avrinning genom att ha någon form av plåt för vattnet MEN fortfarande fråga om man behöver putsa muren eller ej om man tänker lägga jord direkt på.

Mvh
Susanne

S Susbullen skrev:
Hej,

Vi har låtit bygga en "altan" med lecablock, gjutning, och plattor uppepå. På sidan är det en mur. Murens puts är förstörd efter vintern och ser hemskt ut och vi vill hitta en lösning.

Plattorna hade för kort avstånd så när snön smälter eller regnet faller rinner vattnet längs med muren och har därmed förstört putsen. Färgen vi lade på förra sommaren kanske ev inte andas, vilket inte gör saken bättre. Det ser hemskt ut. Det är inte aktuellt att lägga om plattorna och försöker nu hitta en lösning.

Hela "altanen" löper längs med vårt hus. Huset ligger i en sluttning så från bakom hus, hus, till altan, till trädgård så sluttar de nedåt.

I praktiken är det tre sidor.
1) Den största och mest publika vetter mot söder. Här tänkte vi egentligen bygga upp en mur framför och lägga jord och plantera. Men inte jord hela vägen upp bara nedre delen av "altanmuren". Med planterade växter döljs ju den fula muren :)
2) Den andra är mindre till ytan yta, en angränsar direkt till en granittrapp,
3) Den tredje är mindre och mot plantering.

Fråga: För sidan (1) ovan. Om man vill lägga jord mot en uppbyggd mur, behöver man putsa den? Behöver man skydda muren egentligen alls? Eller borde man inte lägga jord direkt mot muren?
(Underförstått vilken funktion fyller putsen egentligen, varför har man det? Samt skulle man putsa, har den någon funktion alls om man lägger jord mot muren? Eller borde man inte ha jord direkt på en mur utan måste typ ha plast..vilket någon sade men tycker det verkar konstigt, fukt borde väl behöva flytta fram och tillbaka?)

Jag är inte så stark på husbyggen osv och bygghandeln verkar inte kunna ge råd heller om detta. Har ni några råd och insikter ni kan dela med er av?

Grunden är ett dåligt arbete och nu måste vi försöka hitta en halvdann lösning framåt.
Vi tittar också på avrinning genom att ha någon form av plåt för vattnet MEN fortfarande fråga om man behöver putsa muren eller ej om man tänker lägga jord direkt på.

Mvh
Susanne
Mot en husgrund rekommenderas aldrig jord direkt mot, utan platonmatta och singel som dränerar.
Fristående mur kan ju dock få vara fuktig rakt igenom, men det gäller att materialen klarar det då.

Puts är väl mest för utseendet, men viktgit är nog hur du fäster putsen och att använda färger som kan ta upp och avge fuktighet (kalk?)
Sen kan ju en puts flagna av massa anledningar, behöver i sig inte vara pga vatten, men det är nog bra att försöka leda bort en del iaf.
Under markytan behöver du ju inte putsa dock - leca klarar fukt

Finja har en beskrivning nedan med en putsad mur, dock inte målad. Men det skall finnas cementbaserade putsfärger som man bör kuna använda. Sen bör man nog skydda muren så den får brinna ordentligt och inte utsättas för oväder under ett par månader (tex med en pressening om rikligt med regna hotar tex)

https://www.finja.se/diy/mura-en-stodmur-av-murblock1

Tack!!

Då tolkar jag det som att vi egentligen inte behöver putsa där vi tänkt lägga jord, se bild, ungefär hälften av väggen kommer nog ha jord... Sliten och flagnad puts på en mur i en trädgård, omgiven av växter och stolar på en stenlagd yta ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan kan man kanske putsa ovanför men jag tror dock att vi behöver få bort vattnet på något sätt för att inte putsen ska förstöras direkt.
När du säger brinna - muren gjordes för 2 år sedan så det är lite sent för oss där antar jag. Den är ju på plats redan. För brinna menar du cementen under etc. Det täcktes då ett tag men tyvärr helt fel årstid.

S Susbullen skrev:
Tack!!

Då tolkar jag det som att vi egentligen inte behöver putsa där vi tänkt lägga jord, se bild, ungefär hälften av väggen kommer nog ha jord... [bild]
Sedan kan man kanske putsa ovanför men jag tror dock att vi behöver få bort vattnet på något sätt för att inte putsen ska förstöras direkt.
När du säger brinna - muren gjordes för 2 år sedan så det är lite sent för oss där antar jag. Den är ju på plats redan. För brinna menar du cementen under etc. Det täcktes då ett tag men tyvärr helt fel årstid.
Ja då är ju betongen färdig (så färdig den behvöer vara iaf) vid detta lgaet - men var den det innan allt målades tex ?
Om jag inte missminner mig så kan putssläpp - om putsen i övrigt är gjord rätt, orsakas av att betongen/blocken under är för fuktiga tex, eller om den tar upp fukt "bakifrån" också. En "tät" färg är väl aldrig att rekommendera heller...

Putsen är ju för att ge en fin yta i detta fallet, inte för att skydda lecan under egentligen skulle jag säga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.